HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio Audience 42 - tips & fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:41:23  Show Profile Send freann a Private Message

Köpte ett par i helgen som jag nu håller på att spela in.

Q: Försvinner vassheten i lägre diskanten efter inspelning? S- och F-ljud hos speciellt kvinnliga röster låter inte så kul...

Tips1: ställ dem upp-och-ner! Bättre ljudbild *i mitt rum*.

/Fredrik

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2003/03/03 :  14:57:09  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Min erfarenhet av Dynaudio är att de behöver lång inspelningstid, ca 200 timmar. Men kom ihåg att du inte får fuska med kablarna, Dynaudio rekomenderar i sina anvisningar att man använder högkvalitativa högtalarkablar. Har du inte det lär nog inte vassheten försvinna.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/03/03 :  15:00:23  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Hoppas att du inte kör den med en H/K 670, eller någon annan H/K-stärkare, för då kommer ljudet alltid att lida av vasshet.

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/03/03 :  15:14:04  Show Profile Send freann a Private Message

Cyrus II förstärkare med Van den Hul Clearwater.

Cyrus dAD 7 spelare med Van den Hul "dom gula".

Hörde tendens till vasshet redan i affären, då via NuVista-grejjer...

/Fredrik
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/03/03 :  16:07:15  Show Profile Send copland a Private Message
Har inte lyssnat på 42orna, men grundat på erfarenhet från Audience 40 måste jag tyvärr meddela att en viss vasshet antagligen kommer att bestå.
Visserligen blir ljudet mjukare efter (lång) inspelning, men högtalarna låter alltid lite vasst. Eller snarare "klart". Det beror på vilket ljudideal man har och på vilken musik man lyssnar.
Gillar du inte "analytiskt" ljud var nog Audience 42 fel köp.

Cyrus 2 borde inte ha några större problem att driva högtalarna, men det kan ju ändå vara problem med matchningen.

/Manne

Mann
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/03/03 :  16:11:48  Show Profile Send freann a Private Message

Ljudet överlag är bra - det är bara ett smalt frekvensband i undre diskanten som sticker ut - i mina öron.

F- och S-ljud blir markerade. Cymbaler och annat som ligger högre har jag inga problem med.

/Fredrik
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/03 :  16:17:12  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag ägde ett par audience 50 som jag aldrig blev riktigt nöjd med. Det är bra högtalare för stålarna men jag tyckte med dom var lite vassa för min smak.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/03/03 :  16:18:14  Show Profile Send copland a Private Message
Kan det vara en vanesak tro?
Vad hade du för högtalare innan du köpte 42:orna?

Annars är ju Dynaudios små stativare kända för att framhäva just röster, vilket ofta anges som något positivt.

Mina Dynaudio lät betydligt mjukare när jag flyttade in bokhyllorna i lyssningsrummet.

/Manne

Mann
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/03/03 :  16:23:48  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Hej!
Just Cyrus borde vara bra till dina Dynaudio. Ljudet är lite tillbakadraget och soft, eller?
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/03 :  16:25:57  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Inspelning eller hellre, tillspelning, kommer definitivt att hjälpa, det vet jag för jag har själv haft ett par 42:or. Det finns dock gränser för vad tillspelning kan åstadkomma. Det kan inte avhjälpa en hopplös akustik med kala och hårda reflekterande ytor, inte heller tråkiga inspelningar.

Högtalarna är grymmt bra, så ha lite tålamod och se över lyssningsrummet!

Edited by - Jonas N on 2003/03/03 16:27:10
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/03/03 :  16:31:44  Show Profile Send copland a Private Message
Att du vill ställa högtalarna upp-och-ner gör mig lite fundersam och benägen att misstänka dålig akustik.
Prova att lyssna lite off-axis också - det kan hjälpa.

/Manne

Mann
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/03/03 :  16:39:20  Show Profile Send gurin a Private Message
Att döma av mina contour 1.1 behövs lång inspelning. Dynaudio gör dock inga förlåtande högtalare. Du måste också jobba med rummet. Dämpa och åter dämpa kommer att hjälpa.

Mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2003/03/03 :  16:45:53  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
??? Jag fattar ingenting... Jag har aldrig upplevt Dynaudios högtalare som vassa. Inte på någon utrustning och inte någon av modellerna. Jag äger som sagt själv ett par 72:or, men jag har lyssnat på 42:orna, Countur 1.1 sam 1.3 SE och jag har aldrig upplevt det fenomen ni talar om... Mycket märkligt. Visst dom låter lite "råa" när dom inte är inspelade men det lider ju alla högtalare av.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/03 :  19:41:15  Show Profile Send brumel a Private Message
Nej jag har heller inte upplevt Dynaudio som vassa i diskanten. Inte vassa i betydelsen obehagligt vassa. Däremot kanske aningen lite hårda och tilltäppta i mellanregistret.
Cyrus vet jag inte vad dom kan ställa till med. Min erfarenhet är att högalare som låter vassa och fräsiga i diskanten med viss elektronik framför, inte gör det med annan.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/03 :  20:12:13  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag har med hört ett par dynaudio och äger själv ett par 1.3se

Jag tycker att mina audience50 var vassa/råa och jag har hört dom med olika elektronik. 1.3se har inte alls detta probelm.

Men såklart alla tycker ju olika =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/03 :  23:43:23  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
BluesBoy, håller med dig litegrand där... Jag har aldrig uppfattat dem som vassa heller. Är det vi som hör fel tro?

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/03/03 :  23:57:31  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Har heller aldrig upplevt Dynaudio som vassa. 42:orna som jag har lånat hem under ett par dagar lät nästan lite väl mjuka och gosiga. Det är därför jag funderar på att skaffa ett par Countour, som är möjligen något vassare, men även mer detaljerat.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/04 :  00:02:06  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Halbermensch, vilka contour då? jag tror stativversionerna kan vara bra... framförallt 1.3se, även om jag aldrig lyssnat på den "på riktigt". de golvstående 1.8mkII & 3.0 tycker JAG är ganska dåliga. när jag lyssnade på 3.0:an lät det som om elementen var fastskruvade i ett bollplank. inget vidare alls.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/03/04 :  02:01:05  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Helt klart blir det stativare då jag föredrar just dem.
Till 1.3SE har jag inte pengar till, så det får antagligen bli 1.1 eller 1.3mk2. Men uppgraderingen får dessvärre vänta...kanske hinner det t.o.m. komma nya modeller innan jag slår till.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2003/03/04 :  09:27:44  Show Profile Send freann a Private Message

Med *hela* dämp-ploppen i basreflexröret lugnade allt ner sig betydligt. Utan dämpning på ett brädgolv skakar ALLT, inklusive porslinet..! Den här högtalaren är verkligen inte förlåtande mot rummets akustik.

Upp-och-ner-placeringen tolkar jag som att diskanten dämpas aningen mot mattan samt att elementen blir ner "time aligned".

Spikes stället för SD-kuddar gav överraskande nog mer kontroll över ljudet (brädgolv).

Nu gäller det att hitta en bra kombination mellan avstånd till bakväggen och mängd dämp-plopp i basreflexröret

/Fredrik

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/04 :  09:55:07  Show Profile Send brumel a Private Message
Spikes borde ju logiskt sett inte mjuka upp ljudet jfr med sd kuddar men jag har hört att spikes kan vara bra om man har ett resonant trägolv. Hm, hur det funkar vet jag inte..

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

pellejo
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/04 :  11:55:46  Show Profile Send pellejo a Private Message
F´låt, men jag stal ett par rader från Knoppen:

Börja med att framförallt reducera nivån på de tidiga reflexerna från väggarna. Dessa är ofta en källa till obehaglig "vass" diskant.

Du åstadkommer minskade reflexer antingen genom att ha mycket möbler på lämpliga ställen eller att sätta upp dedikerade absorbenter.

Mvh

Pelle

Människor som tror att de vet allting är irriterande för oss som verkligen gör det.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000