| Author |
Topic  |
|
|
Spiffy
Member

124 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 00:42:56
|
Hej alla läsare!
System Högtalare: Dali 808 på dali spikes Amplifier: Marantz PM-68 CD-player: Marantz CD67 MKII (Supra DAC-X)
Här skulle jag lägga en bild hade jag tänkt. Men lyckades inte få det att fungera så istället fick det bli en länk. Hur får man bilderna att fungera? http://www.geocities.com/e_niklas/
Så det stora utrymmet är på ca 13 kvm och den mindre delen är ca 5 kvm. Så tillsammans blir det i runda slängar 18 kvm. Vilken typ av högtalare borde passa till ett rum som ser ut så här?
Blir det för mycket med ett par golvhögtalare i ett så pass litet rum. Som det är nu tycker jag det låter helt ok, men har i princip aldrig provat med ett par stativare. Borde jag göra det? Jag lyssnar mestadels på Rock, Pop och Synth.
Ska byta till 5.1 system så fort jag får pengar. Så förslag på receiver i 8000 kronors klassen skulla vara fint. Om ni har andra tips eller förslag på förbättringar jag bör göra, så tas de tacksamt emot.
/Niklas |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 00:58:22
|
Låter det bra, så låter det bra... Blir basen för bumlig & ljudet tjockt & okontrollerat kan du antingen köpa stativare & kanske ny förstärkare eller också fråga Knoppen om akustikhjälp.  Hur nära hörnen har du dina högtalare? Det skadar iofs aldrig att prova med stativhögtalare om du ändå är sugen på att köpa nytt...
När det gäller Recievers har jag dålig koll... Besök lite olika butiker & prova... Sedan kan du köpa den via www.netonnet.se eller någon liknande nätbutik för bättre pris(om inte butiken är prutvänlig, säljer demoex eller du vill handla begagnat.) 
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
Sentinel
Member

180 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 02:24:16
|
Ja, att ge råd i denna fråga vågar iaf jag inte ge mig på. Du måste helt enkelt prova dig fram. Visst det är litet så du bör inte släpa in allt för stora burkar. Har själv möblerat om hela vardagsrummet, då frugan åkt bort en vecka. Testade lite olika uppställningar i mitt rum, som mäter 6*4m c. Är helt omöjligt att få till det om jag inte placerar högtalarna – lyssnigsposition - längs kortvägg. Alltså längsmed rummet. Vilket ställer till det där med att kunna inreda utan att behöva göra det efter stereon lite.
HAta |
...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det.. |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 17:10:01
|
Hej Spiffy, jag har nu sett din lilla skiss.
Måttet på den ledden du avser att lyssna på är bara 3,6 m vilket brukar orsaka "bumlig" bas. Det kommer att exciiteras en kraftig stående våg vid 47 Hz vilket kommer att orsaka en kraftig peak i frekvensgången vid lyssningsplats. Pekaen brukar bli omkring 10 dB för stark.
Jag kulle prova att ställa högtalarna vid den vänstra väggen (så som man ser ritningen). Lyssningsplsten skulle jag placera strax under "hörnet som sticker in i rummet". Tack vare de olika avstånden till bakväggen så kommer stående vågor att jämnas ut lite grann och exitera vid lite olika frekvenser, och ger troligtvis en jämnare basåtergivning. Helt bra är det dock inte att sitta så pass nära ett "utstående hörn". Men det blir lite som att välja mellan pest, kolera eller influensa, inget är riktigt hälsosamt men man tar det som ger minst risk för att dö, så det får nog bli influensa.
På sidoväggarna och just bakom högtalarna så skulle det sitta fint med absorbenter. Men om du inte vill ha det så kan du ställa bokhyllor där eller mjuka föremål. Jag rekommenderar även att ha ett soffbord, mycket mattor, och generellt mycket möbler och saker i rummet.
Hälsningar Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Spiffy
Member

124 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 18:31:31
|
Tack för de svaren
Tänkte inte på att lägga med allt som är i rummet på skissen. Har bytt ut bilden mot en som visar lite mer hur det ser uthttp://www.geocities.com/e_niklas/. Tyvärr funkar det inte så bra att ha det så som du föreslog knoppen. Eftersom det då blir helt omöjligt att komma in till datorn. men det där med absorbenter kanske man skulle titta på.
/Niklas |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 08:40:19
|
Ljudet är väl mycket viktigare än datorn? 
Eller kör med förlängningskablar till datorn? Eller har jag fattat fel?, bilden på länken ser likadan ut som den gamla!
Johan. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
|
Spiffy
Member

124 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 12:37:44
|
Hmm bilden borde inte se likadan ut. Den gamla kanske ligger kvar i minnet på din dator och därför inte laddar in den nya. På den nya bilden har jag ritat in lite fler möbler tex en säng och garderob.
/Niklas |
 |
|
|
Spiffy
Member

124 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 12:38:58
|
Shift + Uppdatera brukar fungera tror jag.
/Niklas |
 |
|
|
Jakob_S
Member

665 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 12:42:17
|
Jag såg säng & garderob igår. Du får dämpa den lilla väggen bakom högtalarna så gott det går, antar jag. men, hur nära hörnen står högtalarna? både bak & sidovägg, menar jag... 
//Jakob |
Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
|
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 12:51:28
|
Jag fattar ändå inte hur du menar med din dator eftersom den inte är med på bilden!
Du skulle kunna ha sängen där fåtöljerna står nu, samt ha fåtöljerna framför hyllan och sätta högtalarna och TV:n till vänster där sängen står nu.
På något sätt vor det bra i alla fall att lyssna "på längden" av rummet.
Johan.
|
 |
|
|
Spiffy
Member

124 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 16:02:23
|
Datorn står på bordet. Där är ca 30 cm till väggarna, lite mer till sidoväggen på den vänstra högtalaren. Kan kanske vara värt att prova så som du säger Knoppen. Men det skulle bli ett himla meck att komma in i rummet och till den lilla delen av rummet, eftersom fåtöljerna hade kommit både framför dörren och täckt öppningen till bordet.
/Niklas |
 |
|
| |
Topic  |
|