| Author |
Topic  |
|
eson
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 22:08:14
|
När går det egentligen överstyr? När betalar man mer än vad som är ekonomiskt försvarbart i en välljud/krona-synpunkt?
En anläggning för 100 000 kronor kan inte vara 500% bättre än en för 20 000 kronor, eller har jag fel?
Hur mycket kostar den ultimata anläggningen...? |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 22:28:37
|
Omöjliga frågor får inte så många svar. Och de svar som kommer blir lika dåliga som mitt...  |
 |
|
|
eson
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 22:38:46
|
Okej, kanske lite vag i min frågeställning... men seriöst, jag tycker frågan är befogad om än en aning filosofisk. Hur mycket måste man egentligen betala för att få en kostnadseffektiv anläggning?
Idag kör jag t.ex. men en anläggning från JVC med DVD, femkanalsljud och hela baletten. Jag tycker ljudet i den med sina små surroundhögtalare och 8"-bas är mycket bra! Jag spelar med mp3-filer via datorn och är väl kanske inte så kräsen... men skulle det löna sig att t.ex. uppdatera med att köpa större (riktiga) två eller trevägshögtalare?
|
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 22:40:49
|
Hej Enson!
Du har helt rätt! 500% är kanske något i överkant, men 5- 15% bättre kan det nog bli om du köper rätt produkter. Tänk på att många betalar mer än 20000 kr för endast ett par kablar, och utan förstärkare etc så låter det ju ingenting! Då räcker inte dina 500% ens än gång för att beskriva förbättringen. Mvh Kenth
   |
 |
|
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 22:43:04
|
Ehh ja! 
Allvarligt talat, om du lyssnar på ett par högtalare som du tycker mycket bättre om än dina nuvarande, och som du dessutom anser vara någerlunda prisvärda så är det ju befogat att köpa dem. Det handlar ju hela tiden om smak och värderingar. 
|
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 22:46:39
|
Hej igen Eson!
Du säger att du är nöjd med att spela mp3 låtar via datorn, med surrond ljud eller hur? Jag skulle inte vara nöjd med den ljudkvaliten utan skulle gärna lägga ut 100000 kr och köpa en ny stereo. Men i ditt fall är nog en uppgradering i 100000 kr klassen helt onödig. Om man som i ditt fall är nöjd, så finns det ingen anledning att slänga ut en massa pengar på Hifi! Mvh Kenth
   |
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 22:49:52
|
Jag håller helt med om att det är en intressant fråga. Och filosofisk, för mig närmast moralfilosofisk, men det beror kanske på att jag är en snål jä*el. Som jag tror handlar det mycket om omväxling. När man just köpt en anläggning älskar man ljudet. Efter en tid börjar man höra bristerna. Vill det sig riktigt illa hör man till slut bara bristerna. Oavsett vilket vill man så småningom ha något bättre. Då byter man upp sig för vem kan tänka sig att byta ned sig? Så småningom hamnar då vissa individer på väldigt höga summor. Och naturligtvis låter det bättre än den allra första anläggningen men därmed inte sagt att de njuter mer av ljudet. En "bergsprängare" med megabass kan ju vara himmelsk för en 15-åring. Men som jag ser det kan varje bytesnivå handla om relativt begränsade förbättringar, tydliga men inte avgrundsstora. Dyrt blir det likförbannat. Hifi-priserna skenar ju i betydligt högre takt än inflationen anser åtminstone jag. Tyvärr besvarade jag inte på något sätt din fråga. Men det gör säkert någon annan |
 |
|
|
eson
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 22:53:58
|
Jo jag förstår nästan det... så länge man är nöjd ska man inte ändra sitt koncept!
tack, nu kan jag lugnt poppa vidare...  |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 22:54:02
|
Hur räknar man % i välljud??? Helt omöjligt att svara på. Och att snacka ekonomspråk med ord som kostnadseffektiv? Det är ord som används i produktionssammanhang. Om man sitter 5 gånger längre framför anläggningen därför att man trivs där kanske man kan snacka om 500 % bättre |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 22:57:55
|
Man borde alltid provlyssna den gamla stereon för att fatta hur långt man har kommit...tyvärr så är den oftast såld. Då kanske man kan ha nån granne som referens. |
 |
|
|
eson
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 23:02:32
|
Precis, ett oföränderligt faktum kvarstår ju och det är att man ALDRIG kan få perfekt ljudåtergivning. Så egentligen handlar all HIFI-entusiasm att nöja sig med en viss nivå på återgivningskvaliteten. För är det inte syftet med HIFI att återge ljudet så som det en gång spelades in?
|
 |
|
|
Bamsefar
Member

345 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 23:06:41
|
HiFi investeringar fungerar som en logaritmisk kurva: Ju mer du betalar i uppgradering ju mindre blir förbättringen... Alltså Du har ett slutsteg för 100.000 och byter till ett för 300.000, det blir inte 3 ggr bättre - kanske 3% ligger närmare sanningen.
Därimot, om du har en stereo för säg 50.000 och lägger 50.000 på rumsakustik, då jädrans...
Och så det viktigaste: Inget blir bättre än den sämsta länken, som förhållandevis ofta är själva inspelningen, för att tätt därefter följas av lyssningsrummets akustik och sedan skall man inte glömma att alla har olika smak (för att inte säga prioriteringar). |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 23:10:03
|
Med risk för att bli tjatig för länge sedan: Öronen! Om du tycker vad fan som helst låter bra jämfört med vad fan som helst, så är det så! Ursäkta mitt korta språkbruk, men nog börjar det bli lite banalt när man måste läsa tester, lyssna på andra, höra vad "experter" gjör och inte bry sig om sina egna uppfattningar, för att sedan undra vad som gick fel! Tips och råd använder jag mig också av och jag är väldigt tacksam för att medlemmarna på forumet ger mig detta. Tro inte annat. Faktum är att jag tar emot vartenda råd jag kan få som jag frågat om. Många här vet oerhört mycket mer än jag, det hindrar mig inte från att lyssna innan jag uttalar mig. Och sedan inte hålla med om vissa uppfattningar. Men du måste börja använda ÖRONEN! |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
eson
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 23:13:41
|
| En rolig tankte som slog mig bara med tankte på "ingenting är bättre än dess svagaste länk"-teorin... vad säger egentligen att örat och hjärnan tolkar allt rätt, det måste ju finnas massa psykologiska aspekter där att ta hänsyn till, tex. förväntingarna på en ny anläggning, som påtalats tidigare. Det finns ju highend-referensanläggingar man kan stå och dreggla över i hifibutiker, men man borde ha en riktigt sunkig "referensanläggning" för att dämpa de värsta tankarna om otillräcklighet. |
Edited by - eson on 2003/03/04 23:15:46 |
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 23:17:50
|
Och apropå hjärnan, hur är det med musikaliteten Ingen blind skulle väl köpa en 40" TV? Frågan är om alla KAN uppskatta förbättringarna i en 100' stereo jämfört med en för säg 50' |
 |
|
|
eson
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 23:23:24
|
Skulle man göra blindtest blir jag inte ett dugg förvånad om många inte skulle höra den minsta skillad. Därmed inte sagt att alla skulle säga att den ena eller den andra lät bättre eller sämre, resultatet skulle nog bli mer eller mindre slumpmässigt spritt beroende på testpersonens tidigare erfarenheter.
|
Edited by - eson on 2003/03/04 23:24:23 |
 |
|
|
Bamsefar
Member

345 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 23:27:28
|
Jag kan bara tala för mina öron: Dom mäter inte perfekt om jag så säger... Långt ifrån... Vilket jag anser vara tillräckligt för att inte hänga upp mig för mycket på om en sak mäter si eller så...
Så visst är öronen viktiga - det är ju en av de sista länkarna i kedjan, men det finns mycket innan dess som kan ställa till det.
En sak till med öronen: Utöver att skölja öronen så går de ej att uppgradera, vilket är hur jag tolkade frågan. |
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 23:34:10
|
Det var faktiskt nån som föreslog en annan slags öronuppgradering häromdagen. Fixa till dem (öronen) så att de står 90 grader ut från huvudet... Skulle nog funka himla bra egentligen. Kanske nåt för plastikkirurgerna, en del hifi-killar kan ju lägga 30000 på en kabel. Estetiska biverkningar? Lite får man väl offra i jakten på det perfekta ljudet. Kan man ha mineralull hängande på väggarna så är väl allt möjligt  |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 23:44:48
|
Bamsefar
Va? Vad skulle vara viktigare menar du? Om du skulle skölja dina öron, och kunna uppgradera dem. Vad ända in i H-vete skulle då kunna vara viktigare?
"men det finns mycket innan dess som kan ställa till det." Än sen då? Jag kan ta den mest perfekta anläggningen i världen, jisses vilken disskussion vi skulle kunna ha om det, och spela det mest perfekta spåret, samma prat där, och du skulle ändå inte få mer välljud utav det än det du själv kan höra. Alltså, vad som än spelas för dig är bara så bra som du själv upplever det. Det är allt du behöver veta.
|
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/03/04 : 23:54:08
|
Jorma....
Mycket bra sagt faktiskt "om man tillbringar 5gånger så lång tid....."
Mycket myckte bra sagt faktiskt =))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
Bamsefar
Member

345 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 16:44:42
|
| akktustakki: Jag tror att du skall lugna ned tonläget !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 17:10:54
|
Ett rätt svar finns som ni ser inte. Men att tänka på...
Köp B&W Nautilus snäckorna för 300k, därtill 8 goa monoblock med ett sött försteg för 450k. Släng på en CD från Classé, Krell eller nått på toppen för 50-120k .Köp metervis med Nordost Valhall högtalarkabel och en signalkabel för 150k. Släng in skiten du köpt för lite över 1Mille i ett rum på 25 kvadrat meter och jämför ljudet med en komplett NAD stereo, lite justa Tara kablar och ett par större Dali högtalare, säg Evidence 870 (Summa cirka 40k). Vad tror ni låter bäst?
Man kan slänga ner tonvis med stålar på en bra stereo, har man en usel lyssningsplats och är därtill är inne på de senare årtionden i livet finns det inte mycket man tjänar på den dyrare historien.
DET kan vi nog alla komma överens om...... |
Låter det?? BRA! |
Edited by - SpLiX on 2003/03/05 17:13:06 |
 |
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 17:32:43
|
En sak till med öronen: Utöver att skölja öronen så går de ej att uppgradera, vilket är hur jag tolkade frågan.
Att skölja öronen kan faktiskt vara en kuslig "uppgradering"! 
Strax innan jag muckade efter ett år i lumpen 2000 var jag iväg till sjukstugan på de där standardtesten som de gör i början och slutet av lumpartiden. Fick göra standardljudtestet med sinussignaler i lite diverse frekvenser som man skulle pricka in, och missade några stycken! Det visade sig att jag hade fått vaxproppar i bägge öronen...jag fick skölja och skölja tills allt var borta, och sen...JÄKLAR vilken skillnad! Det var nästan rentav störigt att höra folk säga "s" efteråt, det lät så kristallrent plötsligt jämfört med förut. Skulle vara intressant att göra om och se om det blir nån skillnad nu igen, nu när det hunnit gå ett par år. 
Uppgraderas det som uppgraderas kan! |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 18:33:37
|
Det bästa tweaket för öron fixar nog Jorma till snart, det kommer en ny Bilsompropp, "Bilsom Bybee".... fixar till allt ljud på väg in så att säga  |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 19:41:01
|
Gärna en bra stereo men först en rejäl sköljning med Revaxör. Obs skojar inte. Har testat vid några tillfällen med mycket bra resultat. MVH
|
geldis |
 |
|
|
eson
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 20:34:18
|
Man borde ju ha en fläkt som suger ut alla dammpartiklar i luften också... dom hindrar ju ljudvågorna..  |
 |
|
Topic  |
|