HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 LINN system
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/05 :  16:50:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Okej, så Kan II är alltså en liten uppdatering av den ursprungliga Kan. Rörigt det här. De ursprungliga Kan kommer jag ihåg. De hade väldigt dålig bas. Eller ingen bas alls kanske man kan säga. Och så en liten basbump runt 100 Hz. Om jag minns rätt. :-) Grötig ljudbild, förmodligen mycket på grund av att de placerades oftast tätt intäll kal vägg på High Fidelity på den tiden, som gav en hel del kamfiltereffekter.

"Kan" var väl Linns svar på en något modifierad LS3/5A vill jag minnas? Rätt lik i elementkonfiguration och storlek. Förmodligen tänkt som en direkt konkurrent till LS3/5A.

Johan.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/05 :  16:52:20  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej Knoppen......jag kanske kan svara på din fråga.

Kan 2 är den lilla stativaren som fanns samtidigt som Isobarik´en tillverkades...alltså den äldre högtalarserien.

Håller med Naimare om att Isobarik och Kan 2 är fantastiska musikförmedlare samt att Isobarik skall köras aktivt.Att de kräver bra/mkt bra kringutrustning är ingen underdrift..samt står högtalarna endast 5-10mm fel så faller allt.
Men då du får till det.......HERREJÄVLAR

Medans Isobarikarna fanns i butik så har jag bara EN gång hört dom låta bra uppsatta i butik, det var i Sthlm (High Fidelity Karlavägen).Så det är inga högtalare som man kastar upp och tror att de ska låta hjälpligt bra.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/05 :  17:02:33  Show Profile Send fredde a Private Message
Kände en hifi euntasiast som hade eget företag som berättade om hur han fick kämpa med sina isobarik. Han höll på och höll på och tillslut så hamnade allt på plats och då blev det ruskigt bra.
Go to Top of Page

b1ff
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/03/05 :  17:08:50  Show Profile Send b1ff a Private Message
De Kan som säljs nu, "Kan III", är en enklare version av Tukan. De har enklare filter (ingen biwire), kan inte drivas aktivt, och finishen är sämre. På samma sätt fanns en enklare version av Keilidh kallad Keosa.

Gamla "rikiga" Kan fanns i versionen som bara hette Kan och Kan II. Dessa påminde mycket riktigt om
Rogers LS3/5A till utseendet. Kan II hade bla biwire, och bättre kabinett än första versionen.

Avsaknaden av djupbas... Man begränsade helt enkelt bandbredden för att hålla nere
kostnaden, dvs man koncentrerade sig på att göra mindre men rätt, i stället för att göra mer men fel... (Kans baselement var mellanregister i Isobarik :)) I andra ändan av skalan finner man väl samtliga
Cerwin Vegas konstruktioner ;-) Inte helt olikt filosofin bakom Naim Nait alltså. Kanske är det därför man ofta parade ihop dessa med Kan?

Edited by - b1ff on 2003/03/05 17:09:56
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/05 :  17:11:06  Show Profile Send peder47 a Private Message
Fredde...precis..!!

Då jag köpte mina så undrade jag vad jag köpt,först så skulle dom spelas in så att man lärde sig karaktären,sen hitta placeringen....var faktiskt otroligt missnöjd i ca två månader men sen...som jag sa tidigare...HERREJÄVLAR

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

b1ff
Starting Member

17 Posts

Posted - 2003/03/05 :  17:20:44  Show Profile Send b1ff a Private Message
Isobarik dominerade i vardagsrummet kan man säga. Speciellt med 4 LK280+Spark och filter.
"Vad gör alla lådorna???" ;-)

På Isobariktiden hade jag dessutom bara "grammofon". 12 lådor elektronik, bara för att spela LP-skivor...
Go to Top of Page

Naimare
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/03/05 :  17:21:22  Show Profile Send Naimare a Private Message
Klargörande

Jag syftade på Tukan när jag pratade om aktiv drivning men det förekommer även personer som har rivit ut delningsfiltren ur sina Kan II (det är en ganska brysk övning...) och kör dem med 4 st 135or.

Själv har jag kört Kan II (och LS3/5a med AB1 bas extender) tillsamman med Naim NAP500 med helt fantastiskt resultat. Högtalarna växer i alla proportioner och dimensioner. Basåtergivningen blir mycket precis och får en fantastisk "impact" i små till medelstora rum (upp till ca 20-25 kvm). Jag lyssnade t.ex. till Copeland's "Fanfare to the Common Man" som inleder med ett explosivt puka-avsnitt och Kan II levererade helt och fullt utan tendens till uppbrytningar. På samma sätt presenterades komplex percussion-ensamble (Pleiade med Kroumata på BIS) helt övertygande i denna "setup".

Slutsats: 1) Högtalarna sällan trång sektor samt 2) små rum, små kvalitativa högtalare och kraftfull elektronik kan göra underverk ibland!

Anders
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/03/05 :  17:36:12  Show Profile Send erik a Private Message
quote:
Oj det verkar ju tämligen överdrivet att driva ett par Linn Kan II med fyra stycken monosteg för mer än 100 000 kr.

Jag tycker ändå det brukar vara en bättre prioritering än högtalare för 100' och källa för 5'. Att köra små högtalare med perverst mycket slutsteg är något speciellt.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/05 :  17:39:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Anders (Naim)

Var det verkligen möjligt att köra pukor och Kroumata på stark volym utan att de små elementen hamnade i din famn? Om det var realistiska ljudtryck så har jag svårt att tänka mig att det fungerar särskilt bra med så små högtalare. Undrar lite hur de beter sig nära maximalt konutslag, de kanske klarar det fint utan ploppljud? Det låter lite overkligt bra om det är som du skriver.

Johan
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/05 :  17:44:40  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Erik skrev:
quote:
Knoppen skrev: Oj det verkar ju tämligen överdrivet att driva ett par Linn Kan II med fyra stycken monosteg för mer än 100 000 kr.
--------------------------------------------------------------------------------

Jag tycker ändå det brukar vara en bättre prioritering än högtalare för 100' och källa för 5'. Att köra små högtalare med perverst mycket slutsteg är något speciellt.

/Erik

Kanske allra rimligast med förstäkeri för 20 papp (med runt 2 x 250 watt i 8 ohm) och fullregistershögtalare för 80 papp?

Jag håller med om att det kan vara trevligt att köra också små högtalare med slutsteg med stor maximal uteffekt. Ofta klipper mindre slutsteg och det låter så där hårt och skruttigt och man kan då missledas att tro att det är för att högtalarna är så små som det låter illa, när det i själva verket är slutsteget som klipper.

Johan.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/05 :  18:05:58  Show Profile Send fredde a Private Message
Vad har du mer haft för grejer Peder47 ?
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/05 :  19:08:20  Show Profile Send Jonas N a Private Message
quote:
Hur gör man såna här indrag?

quote:
Är det Kan 2 eller Tukan som man driver med de dyra Naimstegen?

Markera och kopiera (ctrl-c) det du vill citera och tryck på citat-tecknet i verktygsraden. Mellan quote-"tagarna" klistrar du in (ctrl-v) citatet.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/05 :  19:11:16  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Markera och kopiera (ctrl-c) det du vill citera och tryck på citat-tecknet i verktygsraden. Mellan quote-"tagarna" klistrar du in (ctrl-v) citatet.

Tack så mycket för hjälpen!
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/05 :  19:21:55  Show Profile Send peder47 a Private Message
Fredde...
Vad jag haft,jag körde Linn-svängen i många år,tar det från början..

Dec -83 första LP12,an,Ittok,Valhalla,Basik pick-up.Blev sen både Ekos1 och Ekos2 tonarmar.
Pick-uper blev senare Asak MC,Karma MC,K 18 MM,Troika MC,Arkiv MC.
LP12-verket har bytts ngr gånger till nu det senaste med Lingo, Cirkus osv.Baseboard och Trampolin.
Har alltså nu en toppspecad 12:a förrutom den nya T-cable tonarmskabeln.

Försteg: Lk1,LK1/Dirak,Kairn,Kairn Brilliant,Kairn Slimline.

Slutsteg:LK2/60 w,LK2/70 w,LK280,LK280/Spark,3xLK280/Spark,3xLK100,3xKlout

Aktivt filter Isobarik,senare Aktivt filter med Dirak.

Högtalare: Kan,Kan 11,Sara,Isobarik...först passivt senare aktivt.

Sladdar:Black Interconnect,Silvercable,Lk 20,K 400,K 600,Naim naca 4.

CD: Mimik,Karik 1,Karik 2,Karik/Numerik.

Så mkt Linn var det ,provade även att jämföra olika steg,nätdelar mm mot varann för att hitta den som lät bäst....för det var/är alltid en liten skillnad mellan produkter.Exempelvis två Spark-nätdelar kunde låta lite olika.

Nå,skit samma ...skoj var det och mkt musik spelades det.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/05 :  19:39:24  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Fredde...
Vad jag haft,jag körde Linn-svängen i många år,tar det från början..

Dec -83 första LP12,an,Ittok,Valhalla,Basik pick-up.Blev sen både Ekos1 och Ekos2 tonarmar.
Pick-uper blev senare Asak MC,Karma MC,K 18 MM,Troika MC,Arkiv MC.
LP12-verket har bytts ngr gånger till nu det senaste med Lingo, Cirkus osv.Baseboard och Trampolin.
Har alltså nu en toppspecad 12:a förrutom den nya T-cable tonarmskabeln.

Försteg: Lk1,LK1/Dirak,Kairn,Kairn Brilliant,Kairn Slimline.

Slutsteg:LK2/60 w,LK2/70 w,LK280,LK280/Spark,3xLK280/Spark,3xLK100,3xKlout

Aktivt filter Isobarik,senare Aktivt filter med Dirak.

Högtalare: Kan,Kan 11,Sara,Isobarik...först passivt senare aktivt.

Sladdar:Black Interconnect,Silvercable,Lk 20,K 400,K 600,Naim naca 4.

CD: Mimik,Karik 1,Karik 2,Karik/Numerik.

Så mkt Linn var det ,provade även att jämföra olika steg,nätdelar mm mot varann för att hitta den som lät bäst....för det var/är alltid en liten skillnad mellan produkter.Exempelvis två Spark-nätdelar kunde låta lite olika.

Nå,skit samma ...skoj var det och mkt musik spelades det.

Peder

Hoppsan det var en hel del det! Har du haft andra märken eller har du bara kört med Linn?
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/05 :  19:41:07  Show Profile Send fredde a Private Message
Har du mycket erfarenhet av akustik Peder47?
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/03/05 :  19:55:22  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Har LP12 Akito valhalla k9. black interconnect, k400, Index II

Hepcat

www.selleri.de
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/03/05 :  20:28:20  Show Profile Send erik a Private Message
quote:
Knoppen skrev: Kanske allra rimligast med förstäkeri för 20 papp (med runt 2 x ändå till 80/ 250 watt i 8 ohm) och fullregistershögtalare för 80 papp?

Knoppen

Det är bara att konstatera att vi har olika syn, jag skulle vaända på förhållandet till 80/20. Jag vet inget förstärkeri för 20' som klarar av fullregisterhögtalare. Av de 80 skulle jag ta mer än hälften till försteget.

/Erik

PS. Fullregisterhögtalare är underbart när det fungerar. DS

Blås på!
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/03/05 :  21:33:58  Show Profile Send weezer a Private Message
Här var det Linn för hela slanten åxo;

Genki
LK140
Wakonda

Ninka på polystands, såklart,
K400
Black interconnect

AV-delen;

Trikan
5110 med Brakit.
Påhängsprocessor driver frontarna via preouten, Japan-stärkare övriga delen.
Hade LK100, Keilidh samt Centrik innan, men byter ut lite eftersom. Närmst är att ett till slutsteg och aktiv drivning! Vågar inte lyssna på en Ikemi, det skulle sluta dyrt.

Edited by - weezer on 2003/03/05 21:36:17
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/05 :  22:51:05  Show Profile Send peder47 a Private Message
Hej igen Fredde...

Nej jag har inte bara haft Linn,har kört andra *transistormärken* och även *rörmärken*

Din andra fråga om akustik...Jag har jobbat mkt med installationen/er,utgått från att försöka få till det så att det ska fungera i vanliga vardagsrum, så att även andra kan vistas där .
I vissa fall måste det till akustikanpassningar men många gånger går det att få till med vanligt möblemang....men det kräver engagemang och tålamod [I)].
Då det gäller rena akustikfrågor,mätning mm så tror jag bla Knoppen här på forumet är en klippa att luta sig mot.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2003/03/05 :  23:13:51  Show Profile Send Fisherking a Private Message
har lite Linnprylar också

LP12, Akito, Basik
LK1
Kaber Aktiv (Tack igen Peder)
LK280x2
LK280 / Spark
K600
Kaber (Aktiva, Valnöt)
Powertek (Till surrounderna)
LK2 + K400 (Center, inköpt igår faktiskt)
Interconnect kablar
Samt en Pretek som just nu är kopplad till datorn
Go to Top of Page

perper
Member

64 Posts

Posted - 2003/03/05 :  23:20:12  Show Profile Send perper a Private Message
Har en Linn Classik och hade tidigare ett par Mirage 890I som förvånande nog passade mycket bra ihop.... Bor sedan drygt ett år i en lägenhet med betongväggar och denna kombination blev inte så bra längre (ljudet "studsade" omkring i brist på bättre förklaring). Lånade hem diverse olika högtalare och fastnade tillslut för ett par bilhögtalarlådor som jag lånade hem från en butik! Byggde ett par stabila stativare med ett par av DLS finare bilhögtalare och dessa låter faktiskt riktigt bra även om jag inte testade så hemskt dyra och många alternativ. Saknar Mirage:arna (men kan ändå lyssna på dessa ibland ändå!) och undrar vad det kan finnas för lämpliga högtalare att lyssna på. Har testat Kan och Ninka (i förra lägenheten) och tyckte då att båda dessa lät ihåliga på röster. Vad skulle man kunna prova? ej dyrare än 15000:-. Om man bara kunde flytta till ett trähus men lite bökigt då jag köpt denna lägenhet... några tips?
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/03/05 :  23:22:40  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
quote:

Hejsan

Är nyfiken på hur ni som kör med LINN har komponerat anläggningarna. Dvs vilka apparater har ni i era anläggningar?

Själv har jag: Genki, Kollektor, 2 st LK85, aktiva Tukan, "Silverkabeln" mellan cd:n och försteget, vanliga svarta mellan försteget och slutstegen. K400 högtalarkabel samt Kan stativen.

--har..

Ikemi
silver inter..
AV5103-RF
Black inter...
aktivamoduler
2XLK140
K600
Ninka med polystand

3st LK2
1 par Unik
div K10

funkar Bra.....(-:

har ägt en Genki och en Kolektor.

mvh/
siffernisse

Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/03/06 :  00:20:38  Show Profile Send peder47 a Private Message
Tack själv Fisherking

Jättekul att du blev nöjd,jag ringer dig ngn dag framöver...skoj att höra hur det funkar.

Hej så länge..
Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000