| Author |
Topic  |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 09:06:58
|
Har en längre tid gått och tänkt på hur det skulle va att skaffa sig lite bas-understöd till ESL 57:orna därhemma (elektrostater av klass )
Dessa "rullar" ju av basen ganska så elakt vid 40Hz. Och som vi vet så händer det ju en del under 40Hz i musiken.
Så det bar i väg till stora staden Göteborg i lördags (1/3) på lite sub-tropisk-jakt Med mig i denna jakt hade jag en god vän till hjälp (DasKapital) Ett extra par öron är aldrig fel, samt att ha en som säger vad han tycker
Hade varit och lyssnat påen sub från B&W för ca 1år sedan, den spelade minst sagt bra. Så jag tänkte att denna får vi ta och titta närmare på. (har lyssnat lite lätt på vissa sub´s från Audio Pro, men...)
Skapelsen heter ASW300, och består utav en 8"-are som drivs av en 140w-stärkare. Den går ner till 27Hz (22Hz -6db).
Nåväl (jag fastnar lätt vid förklaringar )
Snubben i affären kopplade upp det hela med ett par DALI-stativare. De lät inte speciellet bra (stativarna alltså), men man kunde ana att denna sub är musikalisk.
Så det va inte mycket att orda om, vi såg till att få hem denna "kub" för vidare test. Det va tungt att bära den till bussen
Väl hemma så började det ivriga testandet (fick först fixa lite fler kablar)
BOOM!!! Där satt den Vid första testet blev det väl en aning mycket bas, men "gunget" var där. Vi vred på "ratten" och provade olika uppställningar. Detta va precis vad som behövdes hemma hos mig Nog för att denna lilla sub avslöjade än mer att mitt rum behöver absorbenter, men va F-N, det kommer
ESL 57:orna fick ett klarare mellanregister, ungefär som om de uppskattade att bli av med den jobbiga basen Mer detaljer, känsla, gung, ja kort sagt allt blev bättre. Men som sagt, rummet needs work...
Så igår så hade jag Pär på besök. Han hjälpte till ytterliggare med inställning och uppställning, och nu låter det ännu bättre. Det finns allt en del kvar att göra med denna sub och dess intställnings-möjligheter (och omöjligheter ) innan det är klart.
Men jag tog ett stort steg mot ett "större" ljud |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 09:30:52
|
Gött! Satt just och undrade hur det gick/går för dig med injusteringen utav sub:n.... Kan tro att det behöver fixas lite med rummet, för man hörde ju tom lite bumling med ESL:rna! 
Nu gör sig groove:t bättre kan jag tro!!! ...med nya skivor och allt!
Köpte du EN sub eller?
är det klart för lyssning snart igen då?   
\\K-man
|
Edited by - K-man on 2003/03/06 09:31:41 |
 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 09:33:28
|
Jo, jag köpte en sub bara
Så snart så är det dags o komma o lyssna.
Skall bara skruva lite på elektrostaterna (det va ju nåt som lossnade = bakhöljet, snart fixat dock )
|
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 09:39:00
|
Mumsigt!
Ja....det var visst ngt som var löst....lät lite lustigt....och nu när det kommit ny färsk bas till rummet så vibbar det väl ännu mer..... ...skorr...skorrr..... 
\\K-man
|
 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 09:45:42
|
Men botemedlet heter...skruv...skruv... |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 13:29:44
|
Kul det är mycket skoj som ligger under 40Hz  
quote: Nog för att denna lilla sub avslöjade än mer att mitt rum behöver absorbenter, men va F-N, det kommer
Att absorbera bort bas resonanser är dock mycket svårt (eller tar väldigt stor plats) enklast är kanske att köpa en sub till....  
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 15:58:34
|
Tankar på en sub till har faktiskt slagit mig  |
 |
|
|
andar
Member

303 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 19:17:44
|
Jösses, ständig förnyelse......
Det verkar som man får se och höra olika klanger var gång man e på besök hos ponken i fråga....
Ser fram emot att titta upp någon gång och plåga dina grannar..... |
GAIS är tillbaka!!! |
 |
|
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 19:36:39
|
| Man kanske ska satsa på en fem sex stycken lite billigare subbor istf en bamse.. |
 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 08:05:24
|
Andar:
Du vet att du alltid är välkommen
Brosk:
Två skulle nog räcka |