HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med placeringen ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ohlsson
Member

73 Posts

Posted - 2003/03/06 :  15:32:01  Show Profile Send ohlsson a Private Message
Har ett nyinkommet Nad 216, kopplade in det i förrgår och det lät ju kanon. Blev väldig stark skillnad mot gamla Denon stärkaren men det är nåt klurigt. När man sitter i mitten av soffan så låter det som det ska låta, trodde jag iaf. Satte mig längst ut på soffan igår och hörde att det var otroligt mkt mer bas där än i mitten av soffa. Jag har högtalarna vinklade inåt mot mitten av soffan, testade att vinkla mer men hände inget. Ställde dom rätt fram, samma sak då med. Hur ska jag ställa så basen går mot mitten av soffan ?

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/06 :  15:36:31  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Exakt samma problem här! Visserligen tycker jag basen blir bra i mitten av soffan, men ute på kanten är där enormt mycket mer! Jag har också laborerat lite med placeringen! Men det är klurigt!

Förresten det är Canton RC-L vi kör!

Edited by - marcus_ec on 2003/03/06 15:37:35
Go to Top of Page

ohlsson
Member

73 Posts

Posted - 2003/03/06 :  15:47:15  Show Profile Send ohlsson a Private Message
Jaovisst kanske skulle ha skrivit ut vilka högtalare det gällde =)
Det är verkligen jobbigt, visst är basen mitt i soffan inte alls kass den men blir nästan lite smått irriterad när det är mer bas ute på kanten =(
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/06 :  15:49:18  Show Profile Send fredde a Private Message
Är det nära till hörnen av lägenheten där du sitter?
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/06 :  15:53:17  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Eftersom bas utstrålas rundstrålande från normala högtalare så spelar det ingen roll hur man vrider dem. Däremot påverkas basåtergivningen väldigt mycket beroende på avstånd till begränsningsytor samt lyssningspositionens placering i förhållande till väggen bakom (eller andra väggar om de är nära).

Johan
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/06 :  15:54:51  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag har ju rätt enorma problem, på ena sidan högtalaren har jag en dörröppning, och på den andra sidan har jag en vägg! Med fönster! Kan inte placera det på något annat sett! Jag har mina rätt kraftig invinklade nu, ger fin känsla tycker jag! Vad säger ni, man skall kanske skissa upp en ritning!

Har dom 50-60cm ut!

Edited by - marcus_ec on 2003/03/06 15:56:42
Go to Top of Page

ohlsson
Member

73 Posts

Posted - 2003/03/06 :  15:57:45  Show Profile Send ohlsson a Private Message
Är hemma hos mor och far i en villa, inte lägenhet =)
Det är just det det inte direkt är, eller jo kanske det är. Mätte lite nu, närmaste från sidan till vägg är cirka 31 på ena högtalaren. Den andra står tyvärr över en meter från vägg tack vare att en förbannad dörr sitter där. Närmaste till väggen bakom var cirka 38 cm. Har en tvbänk emellan dom, högtalarna står cirka 18 cm från den.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/06 :  16:07:14  Show Profile Send jonsson a Private Message
Skaffa ett enormt huvud så att du får ett öra i varje ände av soffan!!!!

Förlåt kunde inte hålla mig,, är på flumhumör!!!

Ta inte illa upp för ett oseriöst svar!!

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

ohlsson
Member

73 Posts

Posted - 2003/03/06 :  16:10:00  Show Profile Send ohlsson a Private Message
mm jo det var ju skoj.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/06 :  16:16:15  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Då kan du prova att vrida på basratten moturs. Det är det som är det fina med bas- och diskantrattar!
Go to Top of Page

ohlsson
Member

73 Posts

Posted - 2003/03/06 :  16:18:30  Show Profile Send ohlsson a Private Message
Varför skulle jag sänka basen ? Kör alla inställningar neutralt, vill fortsätta göra så.
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/06 :  16:20:59  Show Profile Send jonsson a Private Message
sorry....

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/06 :  16:22:16  Show Profile Send Knoppen a Private Message
För att du skrev ovan att du har för mycket bas. Om den akustiska frekvensgången kan göras rakare med hjälp av basratten så är väl det att föredra eftersom du skriver att de inte kan placeras på andra sätt. Annars måste du ju byta högtalare till andra som har mycket svagare bas.
Go to Top of Page

ohlsson
Member

73 Posts

Posted - 2003/03/06 :  16:26:11  Show Profile Send ohlsson a Private Message
Har väl ändå inte skrivit att jag har för mkt bas ? Har bara skrivit att den spelar lite på fel ställe.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/06 :  16:35:27  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Oj då kanske jag har missuppfattat dig!

Men om du tycker att det är bra i mitten på lyssningspltas, då är det väl inget problem?

Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig, var soffan står och så, men i ett rum så blir det alltid högra ljudtryck närmare hörnen i rummet, det är av rent fysikaliska orsaker. Jag antar att ändarna av soffan är närmre rummets hörn och att du därför upplever detta.

Sedan kan det vara en annan grej också men jag förmodar att det inte är så, ska bara tipsa om det. Det skulle kunna ha råkat bli så att du råkat fasvända ena högtalaren i förhållande till den andra. Då kan sådana effekter också uppkomma. Så det kan vara värt att kolla upp en gång extra, bara för säkerhets skull.

Johan.
Go to Top of Page

ohlsson
Member

73 Posts

Posted - 2003/03/06 :  16:42:32  Show Profile Send ohlsson a Private Message
Jovisst är det ju bra i mitten av soffan men ändå, irriterande att basen dundrar på som fan ute på kanterna =)
Har soffan i mitten mot ena väggen så visst, kanterna står närmade hörnen än vad mitten av soffan. Euhmm nu kommer mitt snille på allt som har med det här att göra, men hur ska man göra för att fasvända högtalarna ? =)

Edited by - ohlsson on 2003/03/06 16:43:20
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/06 :  16:47:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det får någon annan svara på, jag har ingen aning!
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/03/06 :  17:07:48  Show Profile Send KingX a Private Message
fasvända: byt + o minus.. + ut från stärkaren in på - på högtalaren...

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/03/06 :  17:11:52  Show Profile Send mag a Private Message
Prova att flytta högtalarna närmare bakväggen/sidoväggen om du kan.....

Annars får du nog ta och vrida upp basen om du har ton kontroller.

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/06 :  19:35:13  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Canton RC-L har sin RC-L box att meka med, så rör inga tonkontroller på stärkaren!
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/03/06 :  19:57:05  Show Profile Send Brosk a Private Message
Är inte Canton RC-L kända för att ge mer bas längst ut på soffan.

Allvarligt så kan du pröva att flytta ngn av högtalarna i sidled om det är fråga om max /min - noder i rummet, men det låter mer som att det är frågan om närheten till hörnen där trycket ökar.
Har soffan stora "hörn"
Go to Top of Page

ohlsson
Member

73 Posts

Posted - 2003/03/06 :  21:04:13  Show Profile Send ohlsson a Private Message
Har kanppt nån möjlighet att flytta talarna nåt, har för smått frirum mellan vägg och bänken. Med stora hörn vet jag inte riktigt hur du hadde tänkt dig men hörnen är lika stora som soffan i övrigt. Den är helt slät där man sitter, inget armstöd eller nåt sånt liknande. Har nog listat ut att dom måste ut från hörnen dom står inpetade i men platsen finns inte =(. Får helt enkelt nöja mig med den bas jag har, den otroligt djupa basen som är sååå skön. Tyvärr är den ju lite skönare på kanterna men men.
Go to Top of Page

ohlsson
Member

73 Posts

Posted - 2003/03/06 :  22:17:56  Show Profile Send ohlsson a Private Message
Allså det måste finnas nåt man kan göra, känner mig så jävla knäckt nu. Mår nästan dåligt, har börjat tycka att det inte låter så bra i miten av soffan längre, är helt enkelt för knäckt. Finns det verkligen inget man kan göra ? Har alldeles för litet rum =((
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/06 :  22:49:11  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Du verkar ha värre problem än mej! Har du ingen bild på placeringen?
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/06 :  23:37:59  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
ohlsson.

basen förstärks först & främst av att ena högtalaren står nära ett hörn... så, redan i mitten hör du troligtvis förstärkt bas från ena högtalaren... när du sedan sätter dig vid soffkanten & får ännu mer bas pga att du då dessutom själv sitter i ett hörn, så börjar det låta riktigt illa. tycker jag åtminstone. det är ju bara rumsförstärkt bas som överröstar helheten. men men, alla har vi olika ljudideal.

om jag förstått det hela rätt... så vill du att basen ska vara onaturligt förstärkt längs hela sittplatsen, jag tror tyvärr inte att det är möjligt. (Knoppen kanske har något trix iofs)

testa att fasvända högtalaren närmast hörnet, så låter det kanske lite klarare hemma hos dig, men då försvinner basen ganska rejält mycket överallt.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

ohlsson
Member

73 Posts

Posted - 2003/03/07 :  00:20:23  Show Profile Send ohlsson a Private Message
Förstår inte riktigt hur du menar med onaturligt förstärkt bas. Vill bara att det ska låta jämt, det är en otroligt stor skillnad mot soffkanten och mitten av soffan. Inte står ju soffan ute i hörnet heller, det är cirka en meter till hörnet, samma med högtalaren. Den står ju inte direkt nertryckt i hörnet utan står ju en bit ut, har måtten skrivna längre upp. Det verkar ju som att det inte går att lösa det här tack vare dom står för nära hörnen. Har ändå över en meter bredare rum nu än förra rummet, fast då var jag iofs utan Naden. Får ta och försöka "låna" morsans och farsans vardagsrum tills man skaffar eget då =) Usch.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000