Author |
Topic  |
|
soundet
Member

63 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 15:53:33
|
Är det någon som har något konkret tips på någon grupp/artist i genesis genre som helst ska vara i samma klass. |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 18:37:18
|
Du menar symfonirock a la 70-tal med 20 min långa låtar. I så fall kan jag rekommendera Yes, King Crimson, Gentle Giant men även Jethro Tull (skivan "Passion Play"). Alla dom här grupperna peakade nånstans kring 72-73 sen bar de utför. |
Hifiarkeologen |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 20:38:39
|
Svenska Kaipa var Sveriges bästa symfonirockband på 70-talet. Dom har kommit tillbaka med en cd förra året som heter Notes from the past och som är lysande. Roine från Kaipa driver numera framgångsrikt ett band dom heter Flower Kings och som förmodligen är en av dom bästa idag. Värda att kollas upp. Spocks Beard är ett annat modernt band som låter lite åt det hållet. Det verkar som det är en symfonirock-revival på gång och jag har inte koll fler band som finns idag som spelar symfonirock, tar tacksamt emot tips.
Marillion startade sin karriär på 80-talet genom att i princip plagiera Genesis 70-talsplattor, fast dom gjorde det på ett begåvat sätt och är värda att lyssna på. Det är dom plattorna som sångaren Fish är med på. Misplaced Childhood är bäst av dom. Fish har satsat på en solo-karriär och gjort några bra plattor i den stilen. Kolla in Vigil In A Wilderness Of Mirrors , Suits och Internal Exile.
Brumel har nämnt bra 70-talsband.
Gentel Giant har kommit med ett par samlingsalbum, annars är Octopus och Free Hand dom plattor man bör testa först.
Jethro Tulls Songs from the wood och Thick as a brick är också värda att kollas upp. Annars skiftade dom väldigt i stil från platta till platta och man vet aldrig var man har dom.
Av Yes är det Relayer och Close to the edge som är riktigt bra. Tormato är rät kul också.
Van Der Graf Generator gjorde två plattor, Godbluff och Still Life, båda kom -76, som är ett måste.
Emerson, Lake & Palmer kan också vara värda ett öra. |
 |
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 21:46:04
|
Utöver de utsökta förslagen ovan får man ju inte glömma Eloy och Colosseum... sedan har flera av de olika gruppmedlemmarna i denna tråd gett ut "soloskivor" som håller samma linje...
\\K-man |
 |
|
joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 21:59:18
|
I "Pink Floyd"-genren så är Genesis ett bra band ja ... alltså Pink Floyd bör kollas in. Skivorna "Dark side of the moon" (1973), Meddle (1970) och "Wish you were here" (1975) är bra exempel, men även lite tidigare och psykedeliska "A saucerful of secrets"(1968) eller den mystifika "Atom heart mother"(1970) (som för övrigt har en väldigt koolt omslag med en kossa på!). Det hela blir lite mer utstuderat framemot "Animals" (1977) och kulminerar med "The wall" (1979)
Alan Parsons Project är ett annat band i genren som inte nämnts. |
 |
|
Karl Banan
Member

165 Posts |
Posted - 2003/03/06 : 22:11:03
|
Om man orkar med texter på italienska så kan jag varmt rekommendera de italienska motsvarigheterna som kanske drar lite åt det mörka gotiska vad det gäller harmonier.
Premiata Forneria Marconi (PFM) - Storia di un Minuto (1972), Per un Amico (1972) och Photos of Ghosts (1973) Museo Rosenbach - Zarathustra (1973) Il baletto di bronzo - Ys (1972) Banco del Mutuo Soccorso - Darwin (1972), Io Sono Nato Libero (1973)
Det är vad jag hört och varmt kan rekommendera av dessa band men det har säkerligen gjorts en hel del bra annat oxå...
Något som inte är direkt Genesis men ändå inom samma kultur tid är gruppen Area som spelar strålande och inovativ musik med influenser av österlandet, jazz och opera mm. Detta kanske är något svårlyssnat men har man väl börjat att upskattade är det ovärdeligt. Kolla upp skivorna Arbeit Macht Frei, Crac, Maledetti, 1978 Gli Dei Se Ne Vanno, Gli Arrabbiati Restano! och även Caution Radiation Area (Stökig som få)
K.B. |
...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please... |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 10:14:07
|
Många bra förslag har du fått men jag vill ändå lägga till engelska IQ som låter som en modernt Genesis skulle gjort om inte någon hällt så mycket sirap i smeten. Mer av Genesis innan det bara blev pop alltså.
Massor av bra progband hittar du på
insideoutmusic.com magnacarta.net
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/03/07 : 18:04:29
|
Av PFM:s plattor gillade jag Chocolate Kings bäst. Kul att det finns fler som minns dom.
Caravan är ytterligare en 70-talsgrupp att lägga på listan. Focus gjorde en del rolig instrumentalmusik.
Kuriosa: Staffan Hellstrand startade sin karriär i slutet av 70-talet i ett band som hette Dimmornas Bro. Dom två första plattorna lät mycket Genesis. Deras andra platta är nog den sämst producerade platta jag någonsin hört. Men musiken var jättekul. |
 |
|
sound4pleasure
Member

180 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 11:48:39
|
Hejsan! Här hittar ni lite nyttig info: http://www.garfweb.info/ (Trevlig förening med trevligt folk)
Rock on......
   |
- Just Another Foolish Stringbender - |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 21:01:21
|
Jag glömde två band som måste få vara med på ett hörn. Camel och Gryphon. Camel hade ett litet samarbate med ett visst tobaksbolag, därav namnet och loggan. Snowgoose är deras bästa album. Väldigt atmosfärisk musik. Gryphon kör vad man kan kalla rock influerad av renässansmusik och medeltida folkmusik. Bra ljud! |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Topic  |
|