HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NHT Evolution T5/T6
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:11:02  Show Profile Send j.persson a Private Message
Hepp!

Någon som lyssnat lite mer seriöst på NHT Evolution T5/T6 systemen? Jag blev plötsligt nyfiken eftersom deras föregångare 2.9 och 3.3 tillhör mina favorithögtalare.

Hur funkar virtual focus image geometry (alltså att ljudet avsiktligt riktas snett från baffeln i delningsfiltret) i praktiken?

mvh
Jonas Persson

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:18:09  Show Profile Send Knoppen a Private Message
På Arkenmässan lät de bra. De tillhörde nog topp tre av de system jag tyckte lät bäst på mässan. Väldigt baskapabla.

Det där med Virtual foch im geo, ska man nog ta med en nypa slat, det gäller ju att ha en speciell "sales point" som skiljer dem från övriga högtalare.

Btw, testen i Hemmabio sade inte så mycket, de tyckte de var svåra att ställa in ljudet på i ett rum. Det är ju tvärtom eftersom man KAN ställa nivån separat för basmodulerna, m m, och få en väldigt bra tonkurveanpassning till olika sorters rum. Väldigt konstigt, det verkade mest som om de tyckte det var komplicerat.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:24:29  Show Profile Send j.persson a Private Message
Hej Knoppen!

Angående att rikta ljudet snett från baffeln: om de verkligen har gjort detta, och man samtidigt vinklar in högtalarna som åtminstone jag brukar göra (46 grader isär, en tilltänkt rak linje fran varje front korsas en bit framför min näsa på lyssningsplats), kommer ju frekvensgången att få en dipp runt delningsfrekvensen mellan diskant och mellanregister.

I övrigt kan jag hålla med om att det är mycket svårt att övertala en diskant att inte ha högst nivå rakt fram!

Angående basen: du upplevde inte det branta fallet under 25 Hz som störande med andra ord? Med tanke på de små slutna lådorna har de ju definitivt EQ i det aktiva delningsfiltret...

mvh
JP
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:25:46  Show Profile Send Rebo a Private Message
Hejsan, jag har lyssnat på T5 systemet som hastigast. De låter som knoppen säger mycket bra. Jag hade svårt att hitta nått som de gjorde direkt fel. Vad de saknade var möjligen lite detaljer som bättre kommer fram genom andra högtalare. Men för priset är de helt klart bra.

Stort pluss för flexibiliteten men litet minus för utseendet, som min sambo totalsågade.
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:27:49  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

men litet minus för utseendet, som min sambo totalsågade.

Hehe, om det är en förbättring/försämring från 2.9/3.3 kan man verkligen diskutera... de ser fortfarande väldigt egna ut åtminstone!

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:30:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jonas, det är förstås mycket enklare att vrida fasen i delningfiltret mellan mellanregister och diskant så att loben vid delningsfrekvensen riktas snett, än att tillverka lådorna med 23 graders vinkle som de gjorde förut. De har velat ha kvar samma "finess" men har gjort det billigare.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:31:03  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag tyckte de var ok, men inga skönheter. De är ju matta i laken och inte glansiga som 3.3 och 2.9.
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2003/03/07 :  11:41:11  Show Profile Send goldfish a Private Message
Jag har hört T5 hos http://www.hembioconsult.se, och det man kan säga är att de verkligen är kapabla för att ge ett rejält tryck i ljudet, lyssnade även på Arken och den uppsättningen de hade där lät inte speciellt bra i jämförelse med den uppsättningen jag lyssnade på senare. De gör inte bort sig då de spelar som 2-kanals heller.

edit- rättade till länken.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2003/03/07 11:42:45
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000