HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare med bas potential…Förslag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markus_a85
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/03/07 :  21:46:03  Show Profile Send markus_a85 a Private Message
Jag är ute efter ett par bra högtalare som har rejält med bas potential - bas tryck,
men de ska även vara bra på de övriga fronterna. Jag har tänkt mig att de ska kosta 9-15000 kr.
Är det någon som kan ge en rekommendation?

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/07 :  21:47:41  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
Dynaudio Audience 72 eller 82... Har bra baspotential, i övrigt är de väl steget över CV i neutralitet.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/07 :  21:51:16  Show Profile Send ekman a Private Message
beg qrs tellus kanske?
Go to Top of Page

markus_a85
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/03/07 :  22:17:28  Show Profile Send markus_a85 a Private Message
Någon som vet hur Canton Ergo 900 låter?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/07 :  23:25:14  Show Profile Send yalpa a Private Message
ProAc klonerna ska väl ha bra med bas, fast bara en ynklig 7", det räcker inte för att riva huset...jag har själv såna element...men de räcker en bit...
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2003/03/08 :  09:56:56  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Infinity Kappa helt klart!!!!!

Basmuller
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2003/03/08 :  09:58:41  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
GAMLA Kappa serien alltså!!

Basmuller
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/03/08 :  10:25:47  Show Profile Send bjarne a Private Message
Ergo 900 har, som jag antar att du antar, ordentlig bas, men inte obalanserat mycket. Som du vet klagar många på den överdrivna diskanten hos canton, men efter 12 år med canton vågar jag säga att det möjligen är sant för sub-sat-systemen. (men det handlar ju mer om en brist på mellanregister/midbas som ger ett något obalanserat intryck) Ergo 900 har ett mycket öppet ljud i mellan och övre registerna, vilket balanserar basen. Ju bättre förstärkare du har, desto torrare bas får du förstås, men jag upplever 900:an som betydligt mindre krävande än Dynaudios högtalare i samma prisklass, som jag tycke kan bli bumliga i basen utan förstärkeri i minst samma prisklass.
Det finns många bra högtalar i denna prisklass, där jag tycker att 900:an är mycket värd en rejäl chans.
Det står ett demo-ex i körbär hos www.ljudkallarn.com för 11kkr (eller var det12?, jaja)

God Jakt/bjarne

edit: Med RC-L kan du förresten reglera basen individuellt - kan ju vara intressant för dig. Finns ganska ofta på begmarknaden för ca 8kr)

Edited by - bjarne on 2003/03/08 10:27:13
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2003/03/08 :  10:46:23  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Ja, Ergo RC-L är det ordentligt med bas i. Har själv haft ett par sådana. De finns till rimligt pris begagnade. Dessutom finns ju den lilla (RC-S) underskattad tycker jag. Den är nästan lika bra. Personligen tycker jag dock att dom är lite för vassa i ljudet. Det var därför jag bytte bort mina.

Basmuller
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2003/03/08 :  11:30:59  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Carlsson OA51 och OA52 har mycket tryck, har samma 7-tummare som i ProAc, dvs Scanspeak 18w/8545. Även OA12 och OA14 överraskar.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/03/08 :  12:01:17  Show Profile Send n0p a Private Message
Nht 2.5 eller Audio Pro Blue Diamond borde ju funka tycker man.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

SOTA
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/08 :  13:17:33  Show Profile Send SOTA a Private Message
B&W801 har, ehuru korrekt nivå, bra sula i basen
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/08 :  17:53:48  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Någon som vet hur Canton Ergo 900 låter?"
Förmodligen som alla andra Canton, även Digital 1.
Dvs kalla i ljudet och mycket exakta, men med för mycket betoning på kyla och direkthet i ljudbilden. MvhKristofer
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/08 :  18:11:14  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Von Schweikert VR-3:or lär slå de flesta förslagen här på fingrarna. De besitter en bas så djup och med en sådan kontroll att de bara anstår riktig tung high end. Det är säkert!

Mer bas av sådan kvalitet och ett ljud i de övriga registren som inte skäms för sig får man inte för dessa pengar! Sålde mina nyligen för 12.000 kr. Bara att beklaga att du missat dem.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/08 :  20:04:34  Show Profile Send brumel a Private Message
Linn Keltik. Den enda högtalare jag har hört som går ner till 20 hz utan hjälp av sub. Aktiv drivning - kan dock inflikas.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

snickaregarden
Member

81 Posts

Posted - 2003/03/08 :  20:14:56  Show Profile Send snickaregarden a Private Message
Bara lite nyfiken Jonas N. Vad köpte du iställetoch varför bytte du bort dem? Jag skulle sitta helt nöjd med sådana.

Basmuller
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/03/08 :  20:27:35  Show Profile Send Wizard a Private Message
VR-4 Gen III ligger visserligen inte inom given prisklass, men måste ändå avlyssnas då den har ruggig upplösning, snabbhet och djup i basen.

Wizard
Go to Top of Page

RigorMortis
Member

110 Posts

Posted - 2003/03/08 :  21:37:48  Show Profile Send RigorMortis a Private Message
Infinity Alpha 50 kanske? Tror t.o.m du hamnar strax under 9 lakan. Relativt bra upplösning och dessutom rejält med fjortisdiskopotential... (långt ord).

Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin...
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/08 :  21:47:09  Show Profile Send Jonas N a Private Message
quote:
Bara lite nyfiken Jonas N. Vad köpte du iställetoch varför bytte du bort dem? Jag skulle sitta helt nöjd med sådana.

De var för stora för mitt lyssningsrum.
Jag har inte hunnit skaffat någon ersättare ännu.

quote:
VR-4 Gen III ligger visserligen inte inom given prisklass, men måste ändå avlyssnas då den har ruggig upplösning, snabbhet och djup i basen.

VR-3 har mycket av VR-4:ans kvaliteter. Givetvis inte lika mycket av dem, men det är helt klart en mycket bra högtalare. De är mycket frekvensraka och presenterar en ljudbild som inte är av denna världen.

En högtalare som VR-3 slår man till på upp till 15.000 kr utan att tveka. Jag släppte mina lite väl billigt nu när jag tänker på det i efterhand.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.29 sekunder. Snitz Forums 2000