HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Studiomonitorer som hifihögtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/10 :  08:57:13  Show Profile Send brumel a Private Message
Men oavsett vad du har för högtalare så måste du veta hur inspelningen är gjord innan du kan klandra någon del av din utrustning för att den har fokuserat fel. Normalt sett står sångerskan väldigt nära micken vilket gör att hon rimligtvis borde stå exakt i linje med högtalarna.
Sen kan producenten ha velat manipulera lite med hennes placering i ljudbilden. Men det är svårt att veta hur.
En annan grej är körinspelningar där lokalens naturliga ambience får mer plats.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/10 :  09:11:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja men nu hamnar vi ju lite ifrån Topic; "Hur låter Studiohögtalare som hifihögtalare". Jag tycker i de flesta fall att de låter för kliniskt. MvhKristoferr
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/10 :  09:38:45  Show Profile Send NtR a Private Message
Whiskyman! Du har rätt. Monitorer är för ljusa och vassa i allmänhet.

Chrille! Det är möjligt att din hifi-hobby går ut på att återge så exakt som möjligt. Min går ut på att musik skall låta behagligt. Och det gör den i verkligheten när jag och mina vänner spelar tillsammans. Jag har en känsla av att alltför många plågar sig med vad de tror är riktigt, medan det i själva verket är pitchad diskant de sitter och lyssnar på. Detta e-som klangidealet föreskriver mycket detaljer=pitchad diskant.

Det finns dock studiomonitorer som byggts efter helt andra principer, som LS 3/5a t.ex. Dessa byggdes som medlyssningshögtalare för BBC-folk ute på jobb, och de skulle låta allmänt "bra" och vara hyfsat verklighetstrogna. Dock tillät man sig att höja basen lite e-som högtalaren är liten, samt att korrigera tonkurvan lite här och där även i övrigt. Och dessa burkar låter kanonbra. De återger röster bättre än de flesta andra som använder rak tonkurva.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/10 :  10:03:09  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja själv skulle jag gärna ha ett par proffsmonitorer typ PMC eller ATC hemma.

Jag tror nämligen inte att vassheten beror på den snörräta tonkurvan utan tvärtom beror den på att vissa hifihögtalare i jakt på detaljer har för mycket energi kring 2-5k dvs en avvikelse från det ljud studiokillen hörde när han kollade att allting stod rätt till.

Och om diskanten skulle framhävas redan i detta stadium låter det knappast bättre med en hifihögtalare såvida den inte har ett sk bbc-dipp som LS 3/5:an hade.

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/03/10 10:03:44
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/10 :  10:11:30  Show Profile Send NtR a Private Message
Det ligger nog en del i det du säger Brumel. Jag har också hört ATC och de är mycket bra. Däremot har jag en kompis som är ljudtekniker och han jobbar med Genelec. De är vassa och det tycker han också, men säger att han vet om det och kompenserar för det när han spelar in. Alltså, det ska låta lite vasst i studion för då låter det bra nån annanstans sen. Säger han.

Jag säger att han skall byta till ATC så kan han mixa rätt med en gång!

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/10 :  10:48:55  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ino's studiomonitorer låter så långt ifrån vasst som man kan komma...

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/10 :  12:16:22  Show Profile Send brumel a Private Message
Det finns ju tyvärr inspelningar där producenten har framhävt diskanten för att kompensera för sunkiga kompaktanläggningar. Jag vet inte hur Genelec är konstruerade men troligen är dom kopplade till en eq för att man ska kunna kontrollera hur det låter hemma hos fam Svensson.
Om ljudteknikern vill kompensera i mixningen för att dom är icke-neutrala och vassa då piffar han upp diskanten ytterligare via eq för att skivan ska låta häftigt i kompaktanläggningen.
Trist.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/03/10 :  13:17:05  Show Profile Send d_kay a Private Message
måste tillägga att studiomonitorer iallmänhet skall ses som verktyg, och inte som leksaker, alltså inte som Hifi.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:17:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Körde själv med ett par JBL 4412 för ett antal år sedan. När jag skaffade dom jämfördes dom mot det mesta i samma prisklass och det var aldrig någon tvekan om att köpa dom. Dom var definitivt ett ordentligt kliv upp från dom "konsumentprodukter" som JBL bjöd på i samma prisklass. Den översta diskanten kunde iofs upplevas som en aning spretig ibland men det gick igen hos samtliga JBL-högtalare med samma diskant. Även om problemet var mindre närvarande hos den här modellen reducerades det dock med en filt som monterades runt elementen (syns på bilden). Jag laborerade även en del med intern-kablage samt dämpmaterial både för bas och mellanregisterkaviteten med bra resultat.

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:49:23  Show Profile Send markih a Private Message
Nicke Löfmark om Ls3/5a: "Dock tillät man sig att höja basen lite e-som högtalaren är liten, samt att korrigera tonkurvan lite här och där även i övrigt. Och dessa burkar låter kanonbra. De återger röster bättre än de flesta andra som använder rak tonkurva."

Det är detta som absolut inte får ske med studiomonitorer. Alla förskönade monitorhögtalare leder till att inspelningarna får motsvarande förfulande karaktär, i detta fall en sänkt bas och en inverterad BBC-dipp, dvs en puckel mellan 2-5 KHz. Då låter inspelngarna tunt och hårt.

Är diskanten avrullad i monitorhögtalaren, så blir inspelning ljus och hård etc..

Missbruket av förskönande högtalare som monitorer är en inspelningsmässig katastrof, felen är förevigade och är svåra att rätta till i konsumentled.

markih
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:51:08  Show Profile Send markih a Private Message
Nicke Löfmark om Ls3/5a: "Dock tillät man sig att höja basen lite e-som högtalaren är liten, samt att korrigera tonkurvan lite här och där även i övrigt. Och dessa burkar låter kanonbra. De återger röster bättre än de flesta andra som använder rak tonkurva."

Det är detta som absolut inte får ske med studiomonitorer. Alla förskönade monitorhögtalare leder till att inspelningarna får motsvarande förfulande karaktär, i detta fall en sänkt bas och en inverterad BBC-dipp, dvs en puckel mellan 2-5 KHz. Då låter inspelngarna tunt och hårt.

Är diskanten avrullad i monitorhögtalaren, så blir inspelning ljus och hård etc..

Missbruket av förskönande högtalare som monitorer är en inspelningsmässig katastrof, felen är förevigade och är svåra att rätta till i konsumentled.

markih
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:53:43  Show Profile Send NtR a Private Message
Markih!

Det var just därför jag (och BBC) gjorde distinktionen att LS 3/5A är medlyssningshögtalare, inte monitorer. Dock tror många att de är just detta, och tråden handlar om användning hemma. Där passar LS 3/5A bra.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:56:04  Show Profile Send markih a Private Message
OK Nicke, då är vi överens!

markih
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000