HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dåliga lödningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/08 :  15:08:51  Show Profile Send fredde a Private Message
Någon som har erfarenhet av att dåliga lödningar kan ge upphov till påträngande s-ljud?

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/08 :  15:13:57  Show Profile Send yalpa a Private Message
nej...hä kan de in´t'... (tror jag iaf. )

Jag hade sjuka s-ljud i mina högtalare, sen ändrades filtret, nu är det inga alls.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/08 :  15:26:08  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
nej...hä kan de in´t'... (tror jag iaf. )

Jag hade sjuka s-ljud i mina högtalare, sen ändrades filtret, nu är det inga alls.

Vad ändrades i filtret?
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/03/08 :  15:54:57  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Dåliga lödningar kan göra en hel del, det kan säkert vara grunden för s-ljud och annat smått och gott... :) Dåliga lödningar gör iaf så att signalen inte kommer fram ordentligt, i värsta fall glappar det så man hör det men oftast så ger det bara försämrad signal.

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/03/08 :  23:48:51  Show Profile Send HPW a Private Message
Dålig kontakt ex vis oxid som uppstår leder till s ljud ex vis cymbaler. En god regel är att skruva loss och skruva dit kontakterna på högtalarsidan ( båda endarna )en gång i månaden för att få bort oxid och kontakt krafs, helst skulle man löda hela vägen

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/09 :  00:40:35  Show Profile Send yalpa a Private Message
Från första ordningens till 2 och 3-e. Just nu har jag världens sämsta jävla kontakt vid delningsfiltret och överallt vid högtalarna, ändå finns det inga som helst s-ljud. Med fösta filtret var det asbra kontakt överallt och det lät som skit ändå. Jag tror inte att dålig kontakt kan bidra till ökade s-ljud, mer än väldigt marginellt.

Du har väl Linn rakt igenom, jag har ingen lödning mellan min K400 och BFA bananerna in i Classiken, ändå finns inga s-ljud där. Felet ligger nog nån annanstans, tyvärr har jag ingen aning var.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000