HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Utsignal till subben?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/03/08 :  16:02:48  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Satt och funderade lite på vilken utsignal till subben som blir bäst. Eftersom min sub är passiv har jag ett extra slutsteg där jag för närvarande matar in subsignalen från pre-out på min förstärkare.

Denna utgång måste aktiveras och genast dras nivån på de frekvenser som mina golvhögtalare får upp till omkring 110 Hz eller nåt sånt (de klarar ner till 60 Hz annars) och subben får såklart ta hand om resten.

Då tänkte jag att man kanske ska koppla pre-out för fronthögtalarna till slutsteget istället och låta subbens inbyggda delningsfilter ta hand om delningen och på så sätt låta golvarna spela så låg ner de kan och subben spela från lägsta nivån och så långt upp den är gjord för. Nån som har liknande erfarenheter och har lust och dela med sig? Tankar och åsikter är väldigt välkommet, hoppas ni förstår mitt dilemma...

Det var tusan va långt jag skriver...

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/08 :  22:15:37  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Jag förutsätter att det är en AV-reciever du har.

quote:
subsignalen från pre-out

Är det sub-out du menar?

Ska du lyssna på bioljud så bör du nog inte göra några ändringar. På så sätt återger din subbas det som det är avsett för att göra av ett 5.1-kodat ljudspår.

Ska du däremot lyssna på musik så är väl inte en AV-reciever idealet. Men i brist på annat så tycker jag att du ska göra som du själv föreslår. Låt frontarna spela så långt ner de kan och tillse att överlappningen till subasen blir tillräckligt stor. Subbasen bör dock inte tillåtas att spela för högt i frekvens. Då blir det alldeles för uppenbart vart den står och ljudbilden faller.

Skruva inte upp volymen på suben för högt bara!
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/08 :  23:40:36  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Om du har en ok av-reciever borde delningsfrekvensen kunna ställas in för sub-out.
Det bör också gå att ange att frontarna inte ska delas, om man vill. Detta går dock inte på alla apparater.
Men du...läs manualen, det står säkert dar?!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000