| Author |
Topic  |
|
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 00:17:23
|
Då har jag så smått börjat fundera på vad jag ska göra av mina 6*Tangband 871 samt 3*847, och låddesignen är jag ganska klar över. (d'appolito, tidskompenserat, uppbyggt av MDF-profiler ala Kharma med sidor av stavlimmad amerikansk ek)
Problemet är detta med delningsfilter. Tänkte att diskanten skulle få göra så mycket som möjligt, en delning runt 1.5Khz, där mätningen faller av ( http://www.tb-speaker.com/detail/t28-847s.htm ) ligger i faggorna. Men jag blir inte klok på vilken impedans jag ska räkna filtret efter - den nominella (8Ohm), DCR, eller efter impedansmätningen. Impedansmätningen verkar ju faktiskt mest logisk, och den ligger runt på 18-19 Ohm vid 1.5KHz, samt att 3"-aren ligger ungefär likadant, delat i hälften för paralellkoppling.
Visst är det så att känsligheten ökar med 6dB vid paralellkoppling? Har trott att det var 3dB det ökade väldigt länge, men så var det någon som vände upp och ner på det hela... 
Isåfall måste jag dämpa diskanten (och köra seriekopplade element) eller dämpa tretummarna. Vad är mest optimalt? Man vill ju gärna ha lite högre känslighet, och effekten lär inte bli några problem, bara ta en hel drös av motstånd och paralellkoppla... 
Missar jag något? Är någon baffelkompensation aktuellt? (baffel ca 10x30cm)
Kanske verkar lite väl seriöst för så billiga element. 
Har är tretummaren: http://www.nuera-acoustic.ca/products/datasheets/w3-871s.jpg |
Edited by - Tank on 2003/03/09 00:21:19 |
|
|
Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 14:13:40
|
Delningen är något låg om du inte ska köra ett 12dB eller brantare filter. Du ska definitivt inte seriekoppla elementen och inte heller ska du försöka dämpa på något sätt. Ca: 93dB för basarna och 90dB för diskanten kan snarare innebära att du kanske behöver dämpa diskanten ett par dB men det vet du inte förränn allt är i sin låda och uppmätt. Impedanskorrigering av elementen kan vara lämpligt, Men var får du 18-19 Ohm ifrån ? |
 |
|
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 14:22:27
|
Ifrån mätningen från tangband? Eller är jag helt ute och cyklar, det kanske inte är en impedansmätning?
Jag hade tänkt mig 12dB för diskanten, osäker på hur jag ska göra med tretummaren.
Nu får ni sluta vända allting på huvudet, dämpa diskanten några dB? Kan det skilja så mycket? Börjar bli intressant det här. Är väl bäst jag inhandlar en mic så att jag göra några enklare mätningar... |
Edited by - Tank on 2003/03/09 14:50:39 |
 |
|
|
Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 19:48:04
|
Mätningen redovisad på sajten säger inget om impedansen mer än att den visar en proportionerlig impedans topp vid resonansfrekvensen och stigande impedans vid högre frekvenser (som alla dynamiska element uppvisar) Impedansen vid 1½ KHz torde vara runt 8 Ohm för att vid 15-20 KHz vara någonstans runt 16 Ohm. Bry dig inte om graderingarna längs axlarna, impedanskurvan är upplyft ca: 10dB utan att de har korrigerat det på axeln.
När det gäller diskanten håller den sig kring 8 Ohm mest hela tiden. |
Edited by - Mattepatte on 2003/03/09 21:58:30 |
 |
|
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 20:02:01
|
Okej, tack! Blir väl ändå så att jag köper hem en hel drös med fulkomponenter och testar... teori duger liksom inte. 
Men vad är det för gradering på höger sida då? |
Edited by - Tank on 2003/03/09 20:02:46 |
 |
|
| |
Topic  |
|