| Author |
Topic  |
|
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 00:21:43
|
Jag hade ett par goda vänner hemma idag. Ett medelålders par som i har synpunkter på musik och annat. Vi är verkligen goda vänner! Eftersom jag är mycket nöjd just nu med med ljudet och anläggningen ville jag spela något för dem. Bara för att de skulle få höra hur det kan låta om man lägger lite mer pengar än man får betala för microanläggningar som de flesta köper idag. Kvinnan deklarerade innan uppstart(livrädd att jag skulle spela för högt) att musik har man bara i bakgrunden när man sysslar med annat?! Mannen lyssnade faktiskt artigt och under tystnad och tyckte att det lät verkligen rent och fint men att han hade vuxit ifrån ljudintresset. Häpp.. MVH |
geldis |
|
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 00:37:02
|
Asså, problemet ligger nog i att du gav din anläggning ett egenvärde... De är musiken som den förmedlar som är det viktiga (eller i vartfall för utomstående). Är man inte särskilt intresserad av musik så finner man nog inte hifi jätte intressant heller.
Med andra ord började du nog i fel ände...
|
Exit Planet Dust |
 |
|
|
geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 00:50:40
|
Tror du har rätt, skulle kollat vad de verkligen ville lyssna på. Samtidigt är det den där attityden, allt eller inget. Det var inte viktigt vad jag valde. jag spelade en skiva som jag trodde att de gillade eftersom jag känner dem. Det han verkligen gillar är femtital, typ raggarrock och jag hade inget sådant, tyvärr. MVH |
geldis |
 |
|
|
Deamonbreed
Member

210 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 01:10:46
|
quote: Det han verkligen gillar är femtital, typ raggarrock och jag hade inget sådant, tyvärr.
Nä, vem f-n har det  Inget att skämmas för.... |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 07:40:52
|
Jag känner igen delar av denna historien.... Det är länge sedan nu man ville ha med alla besökare till lyssningsplatsen, man får så mycket konstiga reaktioner oavsett i vilken ände man börjar. Men Nob har ju rätt i sak. Skall man någon gång låta en oinvigd lyssna är det nog tvunget att de berättar vilken musik de vill höra, helst vilken specifik skiva också.
Ibland blir de tvärtom. Vi har ridweekends här hemma ibland och det har hänt att en deltagare helt skippat 2:a dagens ridning till förmån för lyssningsfåtöljen. Fruns idoga strävan om först en häst och sedan en till får plötsligt svar med förhandlingar om en "riktig" stereo till huset... (det är gubsen som fastnar i fåtöljen) |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 11:10:45
|
| En till sak, med tanke på att radio rix och nrj frodas och mår bra så kan man ju bara utifrån det dra den slutsatsen att folk inte är särskilt musikintresserade... |
Exit Planet Dust |
 |
|
|
Vee-Eight
Member

1015 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 12:21:15
|
nOp:
De är olyckligt ovetande...
Försöker själv frälsa mina föräldrar, få dem att förstå att musik är mer än ett bakgrundsskval, men det går förbaskat strävt... Som det ser ut nu så är faktiskt ett lyssningsrum med ett par Carlsson OA14 på G (dvs mitt gamla rum, höhö!). Har dock fått ett ultimatum att röja ur det och tapetsera/måla om det om det skall ngt audiofilistiskt finlir. :) |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 18:44:57
|
Människor som inte kan njuta av vackert framförd musik förstår jag mig inte på. Därmed inte sagt att de inte kan vara trevliga på andra områden men hur är man funtad när man är helt ointresserad av något så läckert ????? Tur att man inte är född sån  |
 |
|
| |
Topic  |
|