| Author |
Topic  |
|
|
Dazzin
Member

989 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 23:29:48
|
Läste om en som mätt upp sin basstärkare (Zachry DSW-200), och då kommit underfund med att det sitter ett högpassfilter i den, som klipper vid 35Hz. 
Alltså kan den inte gå under 35Hz... 
Han bytte ut ett par kondingar, vipps gick den ned till 17 Hz.
Varför i hela friden begränsas en stärkare på detta vis??
Någon som har ett bra svar på det?
Det känns lite som att begränsa en ferrari till 50km/h....  |
Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge... |
Edited by - Dazzin on 2003/03/09 23:46:15 |
|
|
zvenzzon
Member

386 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 00:42:07
|
Till skitbyggen låter det väl förmodligen bättre. (de de slipper den lågaste basen)
Sånt här trivialt borde stå i specifikationerna på förstärkaren... |
 |
|
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 09:32:19
|
Dessutom är tydligen flera av de "billiga" inbyggnadsstärkarna försedda med en bassboost. Trevligt att dom klipper de lägsta frekvenserna och boostar strax över detta 
Det är väl inte att begränsa en Ferrari till 50... svarare att få en gammal Simca att hålla sig inom vad den klarar  Kanske räknar konstruktörerna att sådant här krafs skall användas till motsvarande krafs till högtalarelement och att de tilltänkta kunderna är loudnessknappens största fans.
Håller med zvenzzon. Sådant här skall stå uppgivet. OM jag skulle köpa en sådan typ av förstärkare, så skulle jag kräva att få svar på om det finns någon inbyggd påverkan på frekvensgången. Fast tydligen vet inte ens försäljarna om det finns.
På www.partsexpress.com olika substärkare är dom ärliga och anger denna bassboost och dessutom ger scheman för värden att förändra/ta bort den. Då går det ju faktiskt att anpassa till ett visst bygge som tex har ett fall i frekvensgången. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
 |
|
|
Magils
Member

7061 Posts |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 17:31:12
|
Med risk att snacka skit och få på pälsen som vanligt. Så är det väl så att om man skär bort den nedersta basen "aktivt" så finns det mer krut kvar för den andra basen och jag har för mig att låga frekvenser kräver en hel del effekt. Detta i kombination med att det som zvenzzon kallar "skitbyggen" (låter det va osagt om det är det eller inte) faktiskt låter bättre om man inte försöker plåga elementet med att trycka i massa effekt utan att att ta bort den lägsta basen som elementet förmodligen har en aning svårt att återge i alla fall. Min personliga åsikt så tycker jag det är total skam att ha ett högpass filter som skär redan vid 35 hz i en bas-stärkare, men anser att det finns en hel del att vinna med ett hp-filter vid 20 hz eller strax över. Håller folk med, eller har jag skitfel (lite nyfiken på om de jag sagt stämmer)? |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
 |
|
|
Dazzin
Member

989 Posts |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 17:46:20
|
Eftesom konstruktören inte kan veta vilket element som kommer att användas så kan han ju bara "se om sitt eget hus", dvs ha koll på förstärkarens kravspec.
Förmodligen är det så att transistorernas kylning eller nätdelen inte håller för kontinuerlig drift i 20 Hz och därför har man skurit i frekvensgången för att kunna köra med billigare grejor. I princip så är inte effekten som utvecklas i utgångstransistorerna beroende av frekvensen men vid tillräckligt låg frekvens så är det ju approximativt likström som ska förmedlas och det kräver ju sin kylfläns.
Man kan ju ha räknat med att de flesta ändå inte lyckas bygga en bas som går under 35 Hz och då märks ju inte deras lilla trick.
/Marcus |
 |
|
|
Dazzin
Member

989 Posts |
|
|
Larsen
Member

833 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 19:25:07
|
Parasite: Jag håller med fullständigt, men det är fördjävligt när det inte informeras om det. Att det ibland sitter en boost inbyggd som det inte informeras om är ännu sämre. Hypex subsonicfilter vid 20 hz ser jag också som en positiv sak (om man nu inte har intetionen att gå lägre).
e96mlo: att se om sitt hus.. var väl det jag också menade med liknelsen till en gammal Simca (förlåt nu till den som råkar äga en sådan och är nöjd).
Sedan är det nog inte så enkelt som att jämföra watten mellan de olika tex Zachry - Hypex. En massa watt men dålig strömkapacitet kan ju vara sämre än tvärtom. Tror det var MDS som sålde (säljer?) en variant där dom påstår 240w (och 480w i topp). Vid jämförelse med uppgiva 100w från ett Adcom slutsteg (med separat filter då) så hade det senare bättre kontroll på elementet. |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
 |
|
|
orthanc
Member

627 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 21:17:43
|
Läste om en som mätt upp sin basstärkare (Zachry DSW-200), och då
kommit underfund med att det sitter ett högpassfilter i den, som klipper vid 35Hz.
Alltså kan den inte gå under 35Hz...
Han bytte ut ett par kondingar, vipps gick den ned till 17 Hz.
Varför i hela friden begränsas en stärkare på detta vis??
Någon som har ett bra svar på det?
Det känns lite som att begränsa en ferrari till 50km/h.... ________________________________________________________________
Drog ett mail till tech@Ljudia.se angånde diskutionen kring detta högpassfilter och frågade om man fann det i Zachry DSW400 steget eftersom det fanns i det äldre DSW 200.
Svaret som kom tillbaka är detta:
Hej. Det finns inget högpassfilter i DSW-400.
M.V.H. Per.
|
Undersöker för tillfälle. |
 |
|
|
belle
Member

244 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 21:47:19
|
| Fick samma svar ifrån partsexpress ang. Rila (fjärr)steget Undrar inte om herr Backe är ute och, ja gör någonting annat |
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
|
 |
|
|
Dazzin
Member

989 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 23:30:34
|
Hmm verkar helt enkelt bättre och göra ett eget då ? 
ps. får tacka för att ni bemödade er att maila!
ps2. hur mkt bibbar ett adcom slutsteg med ett filter på? |
Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge... |
Edited by - Dazzin on 2003/04/03 23:34:17 |
 |
|
| |
Topic  |
|