HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Anläggning för 20-25´ ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersA
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/03/09 :  23:39:56  Show Profile Send AndersA a Private Message
Det är dags att pensionera mina gamla prylar och skaffa nytt. Jag vill gärna ha lite hjälp med vad jag ska börja lyssna på.
Först undrar jag lite vad ni har för synpunkter på hur man ska fördela sin budget? 30% på stärkare, 30% på CD, 30% Högtalare och 10% på kablar eller...?

När det gäller förstärkare har jag funderat på Primare I-20, några andra bra alternativ? Är det värt pengarna att satsa lite till och skaffa en Caspian?

Jag har lyssnat på Dynaudio audience 42 och tycker att dom låter bra, vad mer bör jag lyssna på?

Jag har läst en del omdömmen om Philips DVD 963 SA som verkar alldeles för bra för att vara sanna. En DVD som också spelar SACD samtidigt som den slår de flesta CD-spelare när det gäller "vanliga" CD-skivor, och kostar runt 4500.-. Någon som har testat den? Eller ska man satsa på t.ex. en SOny SCD-XB770 för 5000.- ? Kan någon av dessa slå en vanlig CD-spelare för samma peng när det gäller CD-ljud?

Tacksam för alla idéer och råd jag kan få!

/Anders

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/10 :  00:24:17  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
det beror ju litegrand på hur du vill att det ska låta... om du har en budget på upp till 25000kr kan du ju lägga i princip 8000kr/del... då får du bra grejer. jag vet inte om det är värt att lägga så mycket extra på förstärkaren... och hur mycket spelar designen roll för dig? när du ändå ska lägga så pass mycket pengar kan det vara kul om det ser snyggt ut. tycker åtminstone jag.

men men, stativhögtalare i den prisklassen är svårt. om du gillade audience 42 kan du nästan satsa på dem... men du borde väl ha hört ALR/Jordan Entry M & Quad 12L först...

När det gäller elektroniken är det svårare, tycker jag. Det lättaste är att leta upp en förstärkare man trivs med, som klarar av att driva ens högtalare på rätt sätt & sedan köpa CD-spelaren i samma serie.

jag vet inte hurdan musik du lyssnar på eller hur du vill att det ska låta... så, det är svårt att rekommendera prylar sådär helt förbehållslöst.

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/10 :  00:26:36  Show Profile Send norman a Private Message
Enligt min erfarenhet är det mycket större skillnad mellan högtalare än mellan elektronik så jag hade nog lagt iaf hälften av budgeten på högtalarna.. (sen följs ju iof inte pris och prestanda åt så det kan vara lite dumt att låsa sig vid en viss kostnad)

Kablar skulle jag inte lägga mycket av budgeten på då jag tycker det är väldigt små skillnader mellan dom (om dom inte är knasigt konstruerade), här har jag dock en liten känsla av att alla inte håller med mig..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/10 :  00:50:01  Show Profile Send marens a Private Message
Håller med Norman till 104,5%
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/10 :  10:06:12  Show Profile Send NtR a Private Message
Vad du än gör så köp beggat! Du kan få riktigt, riktigt bra grejor för 25 lock om du handlar beggat och låter ngn annan ta förlusten s.a.s. Och skit i utseendet på grejorna. Design kostar pengar utan att förbättra ljudet ett smack.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/03/10 :  10:15:18  Show Profile Send cabasse a Private Message
Funderar själv på en Sony SCD-XB780 som är efterföljaren till XB770.
Frågan är dock om den är bra om man egentligen bara vill ha en CD-spelare.
Det verkar som om dom stora företagen har slutat utveckla nya modeller.
Dom flesta på marknaden har flera år på nacken.
Dessutom är ju priserna åt helvete i Sverige.
XB780 ligger på 6000kr (rek. pris). I UK kan man hitta dom för £200 (exkl. VAT).
Men kombimodeller tror jag inte på.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.

Edited by - cabasse on 2003/03/10 10:16:16
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/03/10 :  10:28:47  Show Profile Send copland a Private Message
Dynaudio är bra högtalare som lever upp tillsammans med dyrare elektronik. Att lägga halva budgeten på högtalare (som norman föreslår) kan vara vanskligt och se i så fall till att förstärkaren kan leverera vad som krävs.

Att köpa begagnat är ju utmärkt och då får du bra grejer för pengarna. Möjligen ska du undvika att köpa begagnad CD/DVD, som ju slits lite mer än de andra komponenterna. En lösning är att köpa en (ganska) billig DVD och en begagnad DAC. DAC:arna är ofta mycket prisvärda begagnade. Du får kanske inte det allra senaste i digitalväg (DVD-A och SACD), men antagligen ett fint och musikaliskt ljud från CD.

Ska du köpa allt nytt så kika på Rotel - de gör fortfarande bra burkar i din prisklass.

/Manne

Mann
Go to Top of Page

AU
Member

86 Posts

Posted - 2003/03/10 :  10:56:11  Show Profile Send AU a Private Message
Hej Anders, det är svårt med generella regler för hur man bör fördela sin budget, i ditt läge skulle jag föredra följande fördelning:
CD 14%
Förstärkare: 20%
Högtalare: 65%
Kablar: 1%

10% på kablar tycker jag är att kasta pärlor åt svinen!
MVH
AU

Collecting stars..
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/03/10 :  11:01:48  Show Profile Send copland a Private Message
Stativ! Ni glömde stativ! Det blir väl 10-15% av budgeten...
/Manne

Mann
Go to Top of Page

AndersA
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/03/10 :  12:56:56  Show Profile Send AndersA a Private Message
Tack för alla synpunkter. Det verkar som om många av er tycker att det är läge att lägga lite mer krut på högtalarna än på elektroniken och att dyra kablar inte är det första man bör satsa på. Det innebär att jag ska lyssna på lite dyrare högtalare också typ Contour 1.3 Audiovector M1, några andra förslag? Dessutom titta på en billigare förstärkare, HK 670 kanske? Andra förslag?

/Anders
Go to Top of Page

cabasse
Member

114 Posts

Posted - 2003/03/10 :  13:30:35  Show Profile Send cabasse a Private Message
Jag har en HK670 till mina Cabasse Sloop.
Efter några dagar så börjar den låta riktigt bra.
För 4500 är den en kap.

Vissa saker kan inte värderas i pengar.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/10 :  13:52:24  Show Profile Send brumel a Private Message
25k. Det räcker till en st Linn Classik, samt kablage och stativ till Linn Kan. Eller Dynaudio om du föredrar dom. Vill du spela vinyl kan du satsa på en beg Majik med mm.
Och då får du över till en bättre cd-spelare. Genki eller Karik.
Högtaleriet är minst viktigt i prisvågen om du inte vill spela väldigt djup bas för då kostar det multum.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/03/10 :  14:17:50  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Jag är också i köptagen.

Efter dryga 20år av hifiintresse så fungerar denna uppdelning bäst för mig:

30% på CDspelare (Jag kommer att köpa nytt)
30% på Förstärkning (troligen beggat)
30% på högtalare (Antagligen nytt men inte alls säkert)
10% på ev kringutrustning (stativ och/eller signalkablar)

Jag har redan underbara högtalarkablar annars hade procenten kapats med ca 5% på elektroniken

Jag vill inte att någon del i kedjan skall vara för svag däremot är högtalare högst individuellt. Hittar jag bra högtalare för circus 5 lapp så köper jag dom och lägger kanske på lite på CDspelarn.

Men..någon absolut sanning finns inte (lät lite som h&m) utan allt beror på individens tyckande.
Just denna fas av hobbyn är ju rätt kul. Här skall handlare plågas..

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2003/03/10 14:19:01
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:15:40  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Skit in skit ut!!!!!!
signalen in kan inte förbättras med ett par högtalare.
Mest på cd:n, sedan föstärkaren och sist högtalarna.
Det är min bestämda åsikt.
mvh audiodeus

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2003/03/10 15:19:01
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:24:49  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Klenkar,

eller så kan du förstöra en jättefin signal genom att skicka ut den i genom ett par skräphögtalare. Det finns alltid en svagaste länk i ett system. Det gäller därför att ballansera systemet så väl som möjligt för att få ut mesta möjliga av varje komponent.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:32:47  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Åhhhh, detta är ju sååå enkellt. Först köper du ett demoex av Copland CSA 28 på Radiolagret för 9500 kr, sedan köper du en ny Cambridge D500SE cd spelare på Ågrens för 4000 kr. Du köper mitt kabelpaket med SILK MkII och Cable Talk Symphony 3 för 1200 kr. Då har du kvar 10 000 kr till ett par högtalare. Om du kan tänja lite på budgeten finns ett par Mårten Design Miles för 12900 kr på Sontec i Sthlm.

KÖP !!!!!!

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/10 :  15:49:48  Show Profile Send NtR a Private Message
Blir lite skraj här! Tipsen drar iväg åt det hårda, kalla och ljusa hållet. Med din budget har du ett sånt urval att du kan slippa detta om du vill.

Kolla i så fall åt detta håll: Cd från Quad el. Meridian, stärkare från Quad el. så. Tror du inte på detta så kolla ngt med FETar i utgången. Högtalare från Sonus Faber, Proac el. Rogers om du har dåligt med plats. Magnepan om du har bra med plats.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/03/10 :  16:36:34  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Jag har läst en del omdömmen om Philips DVD 963 SA som verkar alldeles för bra för att vara sanna. En DVD som också spelar SACD samtidigt som den slår de flesta CD-spelare när det gäller "vanliga" CD-skivor, och kostar runt 4500.-. Någon som har testat den? Eller ska man satsa på t.ex. en SOny SCD-XB770 för 5000.- ? Kan någon av dessa slå en vanlig CD-spelare för samma peng när det gäller CD-ljud?

Jag hade satsat på 963sa! jag har en själv o den är sjukt prisvärd!
köpte min från tyskland för 4200 kr inkl. frakt och för det priset är det en no-brainer! I sverige kostar den väl ca 6000 kr..
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/10 :  18:46:56  Show Profile Send Aton a Private Message
Lägg mycket på högtalarna! En budgethögtalare sänker ljudet mycket mer än en "budget"-CD för ca 5000. Lyssna t ex på stativaren Avance Mk 3 II (ca 10' i nypris) och jämför med vad som helst i högtalarväg för 5000:-. Det är en väldig skillnad!

Edited by - Aton on 2003/03/10 18:48:07
Go to Top of Page

AndersA
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/03/10 :  21:17:33  Show Profile Send AndersA a Private Message
Jag har blivit erbjuden att köpa en Thule IA 150b för runt 7000.- , någon som har erfarenhet av den? Den har ju balanserade ingångar, bör jag satsa på en balanserad CD då? I så fall, vad finns det att välja på? Thule, Primare, Cdfix... några fler?

/Anders
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000