Om man är ute efter att tetsta ett nätfilter i sin anläggning. Vilket ska man köpa då, är inte ute efter att lägga stora pengar på denna detalj utan snarare testa om det fungerar. Var finns det billiga sådana?
Har sett på div nätkablar också. ex. Jormas nätkabel. Kan den ha någon inverkan på filtereffekten som jag sett antydas någonstans.
Anledningen till att jag vill prova någon slags nätfilter är att jag nästan helt säkert vet att jag har ganska "skitig" ström i min lägenhet. Hade för ett tag sedan problem då jag körde mitt slusteg i klass A att det "klippte" på ena kanalen. Detta fenomen upptod då det var väldigt kallt ute och antagligen flöt det en massa skit på ledningarna pga. allt fick gå på högtryck så slutsteget inte fick erfoderlig mängd ström. OBS, detta är bara ett antagande och misstanke jag har, inte verifierat.
Utan att vara Jorma eller veta exakt hur Jormas kabel ser ut så håller jag för sannolikt att det som uppfattas som en ljudförbättring består av 2 saker:
* Filterverkan i kabeln * Skärmning så att i första hand inte annat blir stört och i andra hand inte nya störningar fångas in.
Detta ger också att en längre kabel ur filteraspekten borde vara (är!) bättre (till skillnad från signalkabel/högtalarkabel där man inte vill ha filtrering på samma sätt).