HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vars köper man billiga Seas element ? (till Thor)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/03/10 :  13:07:23  Show Profile Send kjb a Private Message
Vet att hifikit har Seas element men går det att få tag billigare. Jag är ute efter element till Seas Thor TL högtalare.
Antar att någon har erfarenheter av att beställa från t.ex. Zalytron eller Madisound. Har lite dålig koll på vad som läggs på priset, tull, moms och frakt antar jag.
Är det någon som vet?

Fast det skulle kännas bäst att beställa elementen från sverige eller åtminstone norden. Idiotiskt att de skall fraktas till USA och tillbaka och ändå bli billigare. Dessutom resursslöseri.

Övriga kommentarer angående Thor mottages glädjeligen

Nån kanske har förslag på lika bra högtalare för samma eller billigare penning ?

Och jo jag är medveten om Pro-ac 2.5 klonerna, har inte lyssnat på någon sådan dock, men de "känns" inte riktigt rätt för mig, mitt vardagsrum är ca 30 m2, kanske lite stort för dessa (har jag fått för mig).
Skulle också vilja bygga något som designmessigt (estetiskt) är lite mera orginellt och snyggt. (Min blivande fru måste också bli nöjd )

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/03/10 :  17:57:07  Show Profile Send kjb a Private Message
Är det ingen som vet om det går få itag Seas element billigare än hifikit?
Antar att det har diskuterats en del redan om beställningar från USA,
jag är ganska ny på forumet så jag har inte så stor koll på vad som diskuterats tidigare.

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/03/10 :  18:18:29  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Eftersom Seas är norskt så borde det vara dyrare i Amerikat än vad det är här, kanske kan någon stor kedja köpa tillräckligt med element för att det skulle bli billigare, men jag tvivlar.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:32:37  Show Profile Send Larsen a Private Message
Du kan ju kolla in norska Eltek. Dom har mycket Seas, men jag är osäker på priserna.
http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel//default.htm

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/03/10 19:33:31
Go to Top of Page

Stephan O
Member

94 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:58:44  Show Profile Send Stephan O a Private Message
Kolla med Rolph på Audiocomponents i Holland.
www.audiocomponents.nl
Han har ingen websida med priser, men skicka honom ett email, så skickar han priserna till dig.
Vet inte exakt hur hans Seas priser ligger till jmf med hifikit. Däremot vet jag att han håller mycket bra priser på Scan-Speak.
Mvh Stephan
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/03/10 :  21:58:14  Show Profile Send Simba a Private Message
Vil på det sterkeste, anbefale å kikke på Odin også. Denne "har"(!!!) bass, i motsetning til Thor. Jeg har hørt dem begge å vil si at Thor har nesten mystisk lite bass. Skulle tro denne var rimelig bra i bassen, men det er dessverre ikke. Odin er derimot forbausende god i bassen. Den går forholdsvis dypt i bassen, og spiller bra oppover. Thor blir p.g.a bassen, noe tynn og rar i lyden. Vil tro den passer best i små rom. Thor er dessverre nesten fraværende i bassen!! ;(
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/03/10 :  22:41:56  Show Profile Send kjb a Private Message
Tackar för svaren.

Zalytron tar 136,5$ för W18E-001
136,5*8,50kr = 1160kr
med 25% moms och 3% tull så blir det ca 1500kr
Sen tillkommer frakten förstås.
hifikit tar 1778 kr

Det blir lite skillnad när man behöver 4 basar och två diskanter dessutom.
Det är tillochmed dyrare att köpa dem i norge än i USA!
Men det beror väl på att tillfrågan är mycket större "over there".

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

kjb
Member

232 Posts

Posted - 2003/03/10 :  22:48:51  Show Profile Send kjb a Private Message
Har också hört att Thor skall vara tunn i basen (enligt vissa), konstigt att detta inte kom fram i audioXpress review där den påstods ha riktigt bra med bas.
Odin kanske är ett bättre alternativ.
Med ett par välbyggda subbar som "stativ" så borde den bli bra till hemmabion också.
Blir lite dyrt bara :(

Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/03/11 :  08:12:20  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Men Thor är ju tillskilnad från Odin en TL-högtalare. De är väldigt beroende på hur man dämpar dem. Här är det verkligen "trial and error" som gäller. Dämpa, mäta, dämpa, mäta osv. Vad man ska sikta på när man finjusterar TL-högtalare är en så jämn impedans som möjligt.
Vad man förlorar i baskvantitet i TL vinner man i kvalitet. Låter den sedan för ljus i ljudet så måste det bero på filtret. Kanske för lite baffelkorrektion?

Sedan så sitter "utblåset" väldigt högt (från golvet sett) på Thor. Detta bidrar till att man inte får speciellt mycket basstöd från golvet.

Men är det inte väldig skillnad från person till person vad gäller bra med bas? ;)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2003/03/11 :  16:13:04  Show Profile Send Simba a Private Message
Enig!! MEN om bassen er fraværende er saken enn annen. ;)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000