dessa kvartsvågsfällor är effektiva inom ett mkt smalt frekvensområde medans tubetraps är bredbandiga. en kombination av kvartvågsfällor och vanliga dämppaneler är nog ett bra alt. till tubetraps.
Hur bra det fungerar i förhållande till något annat är utan erfarenhets vinning svårt att säga. Att det fungerar betvivlar jag inte. Frågan är nog annars om det finns plats för alla dessa rör och om rummet har så bestämda mått som beskrivs här. Bra länk annars,tack.
Hmmm, kan ingen här komma på ett sätt att konvertera en gammeldags kaffeburk till den Optimala Basfångaren eller liknande? Det känns lite besvärligt att fylla halva rummet med rör och gullfiber när man inte är bofast så att säga...
Det är hus jag vill ha!
//Johansson
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Av bilder jag har sett från olika studios genom åren så drar jag slutsatsen att även spaltabsorbenter (helmholtz) är en vanlig lösning. Den minst utrymmeskrävande basabsorbenten måste dock bli membranabsorbenten.
ang. (kaffe)burk, i min akustikbok står det nämnt att en coca-cola-flaska (10oz) har en absorbtionsfaktor på 5.9 sabins vid resonansfrekvensen (185hz), Q-värde på hela 276!! Bandbredden är 0.67hz!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! drick mer cola!!!!!
Dom går dessutom att bygga som flyttbara sektioner, om man vill prova olika placeringar. Gör man dom tillräckligt höga så behöver man inte ens hänga upp dom utan kan luta dom mot väggen i stället. Två fötter som är högre än golvlisten placeras i framkant av absorbenten sen sätter man möbeltassar i dom övre hörnen på baksidan.