HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 "Giant toilet paper tubes"?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/03/10 :  17:38:22  Show Profile Send Johansson a Private Message
http://web1.archive.org/web/20010211090156/http://www.headphone.com/EditorialHeadroom/RoomTubesChapterOne.asp

Knoppen mfl, är detta ett bra sätt att fixa till ett rum eller är det bättre att satsa på vanliga tubetraps?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:10:51  Show Profile Send celef a Private Message
dessa kvartsvågsfällor är effektiva inom ett mkt smalt frekvensområde medans tubetraps är bredbandiga. en kombination av kvartvågsfällor och vanliga dämppaneler är nog ett bra alt. till tubetraps.

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/10 :  19:18:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Hur bra det fungerar i förhållande till något annat är utan erfarenhets vinning svårt att säga. Att det fungerar betvivlar jag inte. Frågan är nog annars om det finns plats för alla dessa rör och om rummet har så bestämda mått som beskrivs här. Bra länk annars,tack.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/10 :  22:19:32  Show Profile Send celef a Private Message
jag har läst att kvartsvågsfällor är den vanligaste typen av basfälla i pro-sammanhang, är då ofta dolt inbyggt i rummet/byggnaden.

sound pollution
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/03/10 :  22:38:08  Show Profile Send Johansson a Private Message
Hmmm, kan ingen här komma på ett sätt att konvertera en gammeldags kaffeburk till den Optimala Basfångaren eller liknande? Det känns lite besvärligt att fylla halva rummet med rör och gullfiber när man inte är bofast så att säga...

Det är hus jag vill ha!

//Johansson

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/10 :  22:52:00  Show Profile Send n/a a Private Message
Av bilder jag har sett från olika studios genom åren så drar jag slutsatsen att även spaltabsorbenter (helmholtz) är en vanlig lösning. Den minst utrymmeskrävande basabsorbenten måste dock bli membranabsorbenten.

Edited by - n/a on 2003/03/11 23:52:58
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/11 :  20:57:22  Show Profile Send celef a Private Message
jepp, inte att förglömma (helmholtz)!!

ang. (kaffe)burk, i min akustikbok står det nämnt att en coca-cola-flaska (10oz) har en absorbtionsfaktor på 5.9 sabins vid resonansfrekvensen (185hz), Q-värde på hela 276!! Bandbredden är 0.67hz!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! drick mer cola!!!!!

sound pollution
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/03/12 :  10:11:58  Show Profile Send Johansson a Private Message
Vet ni om någon sida med fullständiga byggbeskrivningar på absorbenter för en massa olika frekvenser?

//Johansson

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/12 :  10:23:48  Show Profile Send n/a a Private Message
Tyvärr men "Handbook for soundengineers finns i alla fall på bilioteket i Umeå, så kolla på biblioteket. Annars har du en rätt så bra samling här.

Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/03/12 :  11:49:45  Show Profile Send Johansson a Private Message
Tackar. Det där ser ju inte ut som ett evighetsprojekt att bygga heller, och det är ju bra.

//Johansson

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/03/12 :  12:03:55  Show Profile Send n/a a Private Message
Dom går dessutom att bygga som flyttbara sektioner, om man vill prova olika placeringar. Gör man dom tillräckligt höga så behöver man inte ens hänga upp dom utan kan luta dom mot väggen i stället. Två fötter som är högre än golvlisten placeras i framkant av absorbenten sen sätter man möbeltassar i dom övre hörnen på baksidan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000