Mitt dilemma är att det är så oerhört mycket kablar i anläggningen.
# DVD / Försteg (analog för CD) 1 par # DVD / Försteg (digital/coaxial för DVD) 1 st. # DVD / Försteg (DVD-Audio) 3 par # Försteg / 2-kanals slutsteg 1 par # Försteg / 5-kanals slutsteg 5 st. # Försteg / Tuner 1 par
Jag behöver köpa nya (längre)
Funderar på att köra Supra DB25/5RCA till 5-kanals slutsteget Samt en likadan för DVD-Audio. (det blir inte lika mycket ormbo då)
Är det lika märkbart med signalkablarna mellan försteg / slutsteg ?
Hoppas ni förstår vad jag frågar, vet knappt själv längre
Nätkablarna är JPC 2,5 till apparaterna samt matningen från elcentralen.
--------------------------- goldfish - ei saa peittää ---------------------------
Vanligtvis brukar man anse den första länken som viktigast om man måste ha olika kvalitet på kablaget. Det du missat i första överföringen kan du ju inte få igen med bättre utrustning eller kablage därefter.
Som 2-kanalare blir ju DVD-analog till försteg samt kablage ut till 2-kanalslutsteget det viktiga. Det andra krafset är ju mest till för pang och smäll när det skall skjutas i många kanaler.....
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Där du har den svagaste signalnivån bör du ha den kabeln med bästa skärmen. Normalt är signalen svagast mellan för och slutsteg.
Tänk dig att du har en störning med 10 mV amplitud. Det gör mindre procentuellt om denna störning lägger sig på en signal med 2 V amplitud än en på 0.3V. Därför bör den svagaste signalen ”skyddas” bäst.
Frågan innan du väljer kabel är vad vill du förbättra. Är det mer bas mjukare diskant. Välj då en solidcoore typ av kabel tex Audioquest eller Harmonic technology. Är det mer diskant du önskar sattsa på em multistranded kabel. typ Kimber. Lycka till
Frågan om vilka kablar som anses viktigast besvaras olika beroende på vilka du frågar. Frågar du mej så blir svaret "inga". Jag har nämligen testat många utan att höra annat än marginella skillnader. Det finns dock kablar som är så konstigt konstruerade (ofta dyra) att de förvränger ljudet relativt kraftigt.
Jag upplevde största skillnad när jag bytte ut kabeln mellan förförstärkare och effektförstärkare. Men detta var ettantal år sedan och jag har bytt ut allt sedan dess. Mvhkristofer
Kablar som kan vara viktigast: Mellan PU och RIAA samt mellan försteg (passiva) och effektsteg.
I övrigt håller jag med Nicke Löfmark. Bara de är hela och att det är rimliga längder så spelar det ingen större roll. Andra säger att det spelar roll, men det hörs bara när folk provar själva. Jag har hittills inte hört skillnad själv eller fått någon att ställa upp på att förevisa för mig att de hör skillnad.
Även när du ser på film så kommer ju majoriteten av ljudet ifrån frontarna och centern... Så om logiken får råda är de nog värt att slanta upp lite mera där.