Author |
Topic  |
|
andreashj
Member

54 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 20:44:20
|
Jag vill byta min 15-år gamla hifi-anläggning. Jag är ingen audiofil och lyssnar oftast på musik i bakgrunden, men efter lite provlyssnande har jag förstått att musik kan låta mycket bättre än vad min gamla anläggning tillåter#61514;. Tanken är att försöka hitta en OK beg förstärkare (eller ny) som kan driva ett par stativhögtalare i 4-5000 kronors klassen. Som CD tänker jag nog investera i en ny DVD, typ H/K DVD 25 för att även kunna köra en DVD film och spela hämbrända skivor.
Vad är er rekommendation för en utrustning i 10.000 kronor klassen där förstärkare och ev högtalare kan vara begagnade?
/Andreas
|
|
Ayn
Member

2799 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 22:03:58
|
Oj, det blir tajt...
Cambridge Audio gör bra grejer för rätt prislapp. Kan tänka mig att följande system borde funka:
CD-spelare: Cambridge Audio D300 (2900:-) Förstärkare: Cambridge Audio A300 (2400:-)
Då har du 5700:- över till högtalare och ev stativ. Vet inte riktigt vad som är vettigast - ett par Linn Kan IV kanske? Stativare för 5700:- exakt tror jag. Du spräcker budget aningen om du ska ha stativen, men inte så farligt mycket.
Hittar du prylarna begagnat klarar du dig under budget utan problem dessutom. Har sett beggade Cambridge Audio-prylar bl.a. här för inte alltför länge sen. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!  |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 23:01:54
|
Du råkar inte bo i Göteborg? Radiolagret tror jag har ett cambridgebaserat paket som ryms inom din budget. Det fina är att det har ett högt garanterat inbytesvärde om du så småningom vill uppgradera till något dyrare. |
 |
|
bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 23:12:24
|
Nu förstod jag inte riktigt. Ska du lägga 4500:- av 10kkr på en h/k dvd25? Det menade du inte va?!
Vill du ha nytt och så bra som möjligt för 10kkr skulle jag rekommendera näthandel(ursäkta svordomen): förstärkare h/k 670 (4500 +frakt) och ett par canton ergo 300 (5000 +frakt) alt Dynaudio audience 42 (5500 i vanlig butik). Om du bara har 5500:- (efter dvd25) är mitt bästa tips Chario syntar 100 (2900 i butik) och Nad C300 (2300 +frakt). Kanske inte den perfekta matchen, men det är svårt på denna nivå.
Jag skulle i det senare fallet nog överväga att köpa en enklare dvd i 2kkr-klassen och ha mer stålars till högtalare och förstärkare.
Begagnat är himla svårt. Det handlar om att du letar runt bland massa grejer som kostar lite mindre än det dubbla av din budget, och sedan hoppas du att nå't dyker upp. Man måste ha tid att vänta: www.hifimagasinet.com www.blocket.se www.vendolin.se www.minhembio.com osv
/bjarne |
Edited by - bjarne on 2003/03/10 23:14:01 |
 |
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 23:20:07
|
Andreas, jag rör mig i samma klass och har nyligen köpt ett par Monitor audio bronze 2 stativhögtalare som jag är väldigt nöjd med! Kostar bara 3400 nya. elitico här på forumet sålde ett par sådana, dock förra modellen men vissa hävdar att den var bättre än den nya... Då får du ju dessutom mer pengar över till resten. Väldigt kritikerrosade, årets högtalare i den prisklassen i Hifi&Musik m.m. Kolla in http://www.audioreview.com för användarrecensioner. |
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 23:32:53
|
Fler förslag från Göteborgaren. Vad gäller förstärkare: Varför inte annonsera efter en begagnad Harman/Kardon 670. Den har sålt som sjutton, alltid finns det nån som hade valt fel eller som har tröttnat. Du bör inte behöva ge mer än 3500 eftersom den går att få ny från Apparat.se för under 4500:- Den kan du sannolikt leva med även om du längre fram vill uppgradera t ex högtalarna. Och när du ändå annonserar, leta efter ett par begagnade Monitor Audio Bronze 3, gamla modellen. Det kanske kan kosta dig upp till 3000:- och då får du fina högtalare. Bland de nya högtalarna kunde du kanske utöver redan nämnda lyssna på något av Wharfedale, ALR Jordan eller Acoustic Energy. De gör respektabla grejor i den prisklassen. Då bör du ha mellan 3000-4000 över för cd/dvd + resten.
|
 |
|
andreashj
Member

54 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 19:59:57
|
Tack för tipsen! Jo jag har funderat på kombinationen HK670 ovh Dynaudio 42 - har provlyssnat på Reference, Götgatan.
Gillar 42:ornas stora ljud i förhållande till storleken (små högtalare är viktigt föt att få med sig äkta hälften...).
En fråga ang 42:ornas placering - är de OK att placera nära en vägg eller i ett hörn med tanke på att basporten sitter på baksidan?
/A |
 |
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 23:05:40
|
En billig förstärkare typ Nad C300 eller denon PMA-655R, en Pioneer DV-350 eller 454 dvd och ett par ALRJordan entry M skulle t.o.m. jag vara nöjd med. Det landar väl på drygt 8000kr totalt om man köper det på apparat.se.
Har haft en HK670 i ett år och den var jag inte nöjd med på något sätt faktiskt, skulle inte rekommendera en sån. Har också prolyssnat Dynaudio audience 42 och de lät inte särskillt bra tyckte jag. Lite tröga i ljudet och en aning markerat mellanregister. |
 |
|
bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 10:51:44
|
jag har inte annat än "butikserfarenhet av 42:orna, men normalt sett tycker jag att en bra utgångspunkt är 10cm ut när man pratar bakportade stativare i mindre storlek. Sedan kan man laborea utifrån det.
/bjarne
|
 |
|
|
Topic  |
|