Author |
Topic  |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts |
Posted - 2003/03/11 : 14:09:09
|
Fick följande av en bekant som hon fått av en bekant som säljer skivor på mässor:
Vet inte om du hört talas om den nya kliniken som öppnat. Namnet är R.N.J vilket inte är en omskrivning av en viss radiokanal utan en förkortning för "Roligt Nästan Jämnt". Hela affärsidén är att muntra upp personer som har hamnat långt ned i dysterhetsträsket och inte ens blir glada av att höra "I´m so excited" på radion. Istället går de igång på skivor med titlar som "Murder Ballads"(dystraste skiva som någonsin gjorts) och "Isolering"(i detta fall översatt till latin bara för att det ska verka så djäkla intellektuellt). Denna ständigt utökande ras får allt större utrymme i våra radioapparater med sina svarta alster.
För närvarande är det följande patienter som vi jobbar med:
Jocke Berg
Nick Cave
Marilyn Manson
Trent Reznor
Thåström
Den massmediala bevakningen är enorm men ingen släpps fram att prata med dem. Det skulle förstöra behandlingen säger chefsläkaren. Vi kan dock presentera en kort sammanfattning nedan av doktorns program.
- Meningen med hela projektet är ju att få dessa s k depprockare att börja skriva glada bitar som får våra ungdomar att bli glada igen och inte gräva ned sig i mörka konstlade analyser som skrevs enkom för detta syfte. Att försöka verka svår är något folk sysslat med i urminnes tider och dessa personer försvinner efterhand från rampljuset. Dock verkar de fall vi samlat ihop vara genuint äkta och de kommer aldrig att förändras ifall vi inte gör något åt det.
Jag har fått folkets förtroende och kommer att göra mitt bästa för att förändra världen.
1:a sessionen:
Alla fem har samlats runt ett runt bord och doktor Inge Ljusning sitter i mitten(?). Tanken är att var och en ska nämna något som gör dem glada. Okej, du börjar Trent.
TR: När man hittar ett nytt metalliskt ljud som låter dovt samtidigt som´det är oplaceringsbart och passar att vråla okontrollerat till
JB: Skalbolag, vilken bra titel på en låt förresten.
NC: När jag hittar en ny diktsamling med James Joyce från hans destruktiva period. Oscar Wildes sista skrifter gör mig också alltid på gott humör
MM: En ny svart klänning som går bra till min mascara, alternativt nätstrumpor som verkligen håller mer än 2 konserter. Har alltid ett extra par med mig förvarade på ett säkert ställe.
T: Öööh, va sade du. Flyget från Köpenhamn var så djävla försenat.
Det var ju glasklara svar, men nu ska vi göra ett experiment istället. Jag spelar en låt och så ska ni säga det första som ni kommer att tänka på.
Stereon rullar igång och första låten ut är Barbados version av "We have joy, we have fun, we have seasons in the sun".
TR: Ja om man remixar den genom att ta bort dansbandsgitarren, sätta in en fuzzbox, köra sången på halva hastigheten och sen kanske ta bort hälften av texten samtidigt som man lägger in en repetitiv slinga för att göra låten 3 gånger så lång så är det kanske ingen dålig låt. Skulle funka bra live.
JB: Ja, jag skulle ju aldrig lyssna på nåt sånt här. Men hade vi gjort en cover på den så hade vi kallat den "Brödsmulor antagligen".
NC: Och jag trodde att folk ville ta livet av sig när de hörde mina låtar. Den här gruppen är ju mycket bättre på det än jag och mitt band tillsammans.
MM: Har inte Alice Cooper spelat denna nån gång. I så fall vill jag också göra det men min låt ska vara mycket coolare och industri och sånt. Du vet min egen stil. Lite som Tainted Love.
T: Är inte detta gruppen jag turnerade med i somras?(Följs av sur blick från JB, då förstår T var han kände igen den där svåra snubben).
RÖKPAUS (planerad tid 30 min, verkligt utfall 3 timmar(under denna tid hinner JB skriva låtarna "Amalgam", "Svanskotan" och "Krampaktig"))
2:a sessionen:
Favoritfilm då grabbar, försöker dr Ljusning skämta till det lite med genom att säga på ett klämkäckt sätt:
TR: Det är min egen video som jag gjorde tillsammans med min polare. Vi hade 2 blinkande stroboskopiska ljus som blinkade i takt med oregelbundna samplingar från General Motors fabrik i Detroit. De som förstår logiken och känner igen samplingarna har verkligen något att diskutera efter filmen.
Doktorn: Ja men kan du inte säga en film som någon annan gjort?
TR: Okej, men egentligen ser jag bara upp till mig själv. Chaplins Moderna Tider, men den hade blivit svinbra om jag gjort musiken till den.
JB: Ziggy Stardust klassiska konsertfilm från 1977. På turnébussen blir det annars mest Meg Ryan filmer för att komma i stämning för att skriva nya låtar.
NC: Oj det är för många för att nämna. Men Pianot får mig alltid att skratta.
MM: The Crow, där snodde jag hela min stil ifrån så den vill jag ge en liten eloge. Detta kommer väl aldrig ut eller...för i så fall säger jag Clockwork Orange istället.
T: Vad hette den där som Cornelis Vrejswijk spelade killen som satt i rullstol, eller var det den lilla tjejen som satt i rullstol och Cornelis spelade...gitarr. Ja, jag säger den filmen i alla fall.
Doktorn: Menar du Rännstensungar?
T: Ja eller den där med Cornelis som jag snackade om innan...när är det rökpaus förresten??
3:e sessionen:
På grund av rökpausen blev det inte fler sessioner. Det var strikta regler att man "bara" fick röka, dock hade vi inte räknat med rökheroin. Det var bara Jocke som stod över och istället skrev en låt om hela händelsen som han mycket passande kallade för "Kardanaxel". Han fnissade lite för sig själv med tanke på att hans engelska polare som översätter deras skivor för en icke existerande utlandspublik kommer att få ett helvete med den titeln. ____________
(Hidden track)
Vad sägs om 10 talböcker vi skulle vilja se/höra:
Mark Levengood läser Sagan om Ringen
Runar läser Fjäril Vingad
Jan Guilliou läser Harry Potter
Tina läser American Psycho
Di Leva läser Mannen som kunde tala med hästar
Jocke Berg läser Alfons Åberg
Jan Boklöv läser...ja något väldigt kort annars blir han ju aldrig färdig
Kristina Lugn läser Alfred Hitchcock och Tre Deckare löser Huvudlösa Hästens Gåta
Jarl Alfredius läser boken som bygger på filmen till Basic Instinct
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 00:37:47
|
lol
hehe usch vad sant delen om berg och has icke existerande utlandspublik =) |
 |
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 18:29:02
|
Murder Ballads dystraste skivan som någonsin gjorts? Nu har jag nog hört allt   |
Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39 |
 |
|
kin
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 19:00:14
|
Har du missat Joy Division då? |
Det ska vara FIRST [AND] LAST AND ALWAYS |
 |
|
UnholyRishna
Member

409 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 22:04:17
|
Marilyn Rockar!!!! Knappast deppig, bara revoltär och gotisk.. |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
 |
|
kin
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 16:34:11
|
Fast främst sjukt dålig och utstuderad.
//kin |
Det ska vara FIRST [AND] LAST AND ALWAYS |
 |
|
widen76
Member

221 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 13:58:36
|
 R.N.J, mycket roligt! |
Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link |
 |
|
|
Topic  |
|
|
|