HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 2-väg eller 3-vägs-högtalare???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sajtam
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/03/11 :  14:46:28  Show Profile Send Sajtam a Private Message
I denna djungel av prylar så stöter man ofta på saker som är väldigt luddiga, som frågan i rubriken.

Jag vet den tekniska skillnaden, men tycker inte det är något som man kan - enbart med hörseln - avgöra (jag har iaf hela registret i mina 2-vägare).

Om du då har 2 prismässigt likvärdiga högtalare, den ena är 2-väg, den andra 3-väg - vad är att föredra???

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/03/11 :  14:55:05  Show Profile Send KennethS a Private Message
Fler element kan ju ofta flytta mera luft, så: Rumstorlek?Musik? 3-vägare brukar ofta få en lite mer avslappnad återgivning (i mina öron) samt lite större aukturitet.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/03/11 :  15:00:02  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det beror enligt mig på 2 frågor;

* dina krav på ljudkaraktären och ljudtryck
* det aktuella prissegmentet

Själv skulle JAG inte sikta på en trevägshögtalare för under 10'000kr. Det finns enligt mig inte plats för "riktiga" komponenter med dessa pengar. Bara filtret till bas och mellanregister "borde" kostar en rejäl slant om man skall få ut lite välljud.
Å ANDRA SIDAN, om du är i behov av rejäla ljudtryck så är det mycket möjligt att en tvåvägare inte räcker till.

Visst är det härligt mångfaceterade problem och frågor!?! ;-)

// Pär E
Go to Top of Page

Sajtam
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/03/11 :  16:57:07  Show Profile Send Sajtam a Private Message
M.a.o kan man få i princip lika "brett" ljud i en 2 som en 3-vägs?!

Då vet jag att man kan behålla sina 2-vägare utan att för den delen känna att man går miste om något...
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/03/11 :  17:23:22  Show Profile Send bjarne a Private Message
Jag har i princip slutat titat på antal element, antal watt, (TV) 50 eller 100Hz osv. Jag lyssnar eller tittar.
/
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/03/11 :  17:23:40  Show Profile Send KennethS a Private Message
Det kan man nog få, till en viss prispunkt. Menar, för mindre pengar som epkpeng säger, så kan ju tillverkaren satsa på finare komponeneter,än i en tre vägare, men om pengar inte är nåt problem, så är nog tre vägare en bättre högtalare när det kommer till den punkten, i och med att en två vägare så måste mellanregistret också spela bas, vilken inte en trevägares mellanregister behöver bry sej om.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/03/11 :  17:30:34  Show Profile Send mapem a Private Message
Det är knappast antalet element som avgör hur det låter. Tvåvägare kräver mer av elementen - de måste ju vart och ett täcka ett större område, så det är inte säkert att de blir billigare med färre element. Delningsfiltret blir enklare förstås. Ju fler element, ju knepigare konstruktion, ju större krav på konstruktören! På en tvåvägare kan elementen sitta tätare ihop och man får bättre perspektiv. En hel del av de allra mest välljudande högtalare som finns är tvåvägare. Och det finns massvis med illalåtande trevägare. Men naturligtvis många bra också.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/11 :  18:05:10  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Jag vill säga att det finns fördelar och nackdelar med båda principerna oavsett pengar. Fördelen med få element är att filtren blir färre, homogeniteten och punktformigheten också. Nackdelen är att basen måste hantera mellanregistret där problem kan uppstå. Trevägaren har sitt trumfkort i mellanregistret där den kan excellera utan ansträngning.

Själv föredrar jag en kompromiss: 2,5 vägaren i d áppolito konfig.
Ev en stativare med sub. Genom att skära basen med hp behöver den inte anstränga sig.

mvh Johan

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/03/12 11:30:14
Go to Top of Page

Sajtam
Starting Member

26 Posts

Posted - 2003/03/12 :  09:24:57  Show Profile Send Sajtam a Private Message
Härligt att se erat engagemang!! Man lär sig mycket på detta forum - och det uppskattar jag!

En annan sak som jag har lagt märke till är att många 3-vägare i lägre prisklasser inte verkar kunna hantera frekvenser under 30hz, medans många billiga 2-vägare gör det. Det är möjligt att jag är ute och cyklar...Har egentligen inga belägg för detta påstående, men det är dock en känsla jag har fått...

Vad tror/vet ni?
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/03/12 :  12:29:07  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Under 30hz är det inte många burkar som spelar bra. Man måste ha en sån dyr färstärkare. Svårt att återge. + att den musik som finns där under är knappt hörbar. Bättre med taijt bas= Mer musik
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000