Om man kör med fler steg och Kolektorn som försteg kan det vara en fördel att inte använda mer än en lineout på Kolektorn. Istället använder man en lineout till diskantsteget och kopplar sedan vidare från diskantsteget till bas/mellanregistersteget. Fick detta tips av en kompis och testade, det blev aningens bättre tyckte jag, lite mer följsamt.
Det kanske beror på att Kollektorns förstegsutgångar bara är parallellkopplade, medans slutstegens utgångar är buffrade. Eller förresten vad då? Menar du med vilka slutsteg som helst och man kopplar med Y-adaptrar, eller vad? Har Linns slutsteg även Line-out (såsom jag tror i den översta meningen)? Men i sådana fall gäller ju ditt uttalande bara Linns prylar eftersom de flesta slutsteg inte har line-out.
Kanske borde säga att detta gäller med Linns slutsteg som har lineout. Om det gäller annars kan jag inte svara på eftersom jag ej provat. Hur Kolektorns lineout är kopplade vet jag inte men i slutstegen sitter det i allafall tydligen bara en bygling mellan linein och lineout.
Det kan bli helt olika resultat om det är buffrade utgångar eller inte. Om det är obuffrat kan det bli ungefär samma som att driva försteget med flera separata kablar. Antagligen är det buffrade utgångar eftersom Linn gör multi-roomsystem vilket gör det önskvärt att kunna driva långa kabellängder på ett bra sätt. Men kolla gärna upp hur det är kopplat. Det skulle vara kul att höra hur det verkligen är. Bli inte förskräckt om det ÄR buffrade utgångar, det är fint det!
Min Kolektor har tre st pre out. Men kör man med 6 Klimax solo (bara en dröm) räcker inte ens det. Därför finns det line out på alla slutsteg sedan Klout introducerades 1991.
Idén kommer från en Linnbutik från början. Sedan till min kompis och sedan till mig. Motiveringen var att Kolektorn helt enkelt lät olika på de tre utgångarna och därför skulle det vara bättre att bara använda en av dem och sedan koppla vidare från stegen. Det är i och för sig aldrig fel att pröva detta på något märke eftersom det inte kostar nåt extra, det går inte åt fler kablar. Blir det bättre så är det bättre. Den tekniska biten är jag inte så insatt i. Vet inte riktigt vad du menar med "buffrade"?
Jag har Kolektor + Linn AV5125 frågade precis samma sak på Linn-butiken och efter lite funderande tyckte de att det bästa var att använda 2 utgångar på Kolektorn.
Don't go to heaven 'Cause it's really only hell - RJD