| Author |
Topic  |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 07:38:42
|
Jag har sålt min Thorénsskivspelare och är lite sugen på en sådan här Denon spelare. I ärlighetens namn kanske ja ginte ens behöver en skivspelare eftersom jag spelar väldigt lite vinyl. Samtidigt är det roligt att ha möjligheten eftersom försteget har phonoingång och jag har rätt mycket vinylskivor i samlingen.
Jag gillar gedigna byggen och då är lite äldre Japansk hifi nästan i en klass för sig. Jag har spanat in denna urtunga pjäs från Denon som verkligen skulla passa som ett smycket i mitt hifi rack. Är det någon här som vet något om Denon DP-59L?
 |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
kentkreitler
Member

654 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 07:45:19
|
| Jag har inte hört dem själv men enligt ryktesvägen ska den vara väldigt bra. Vet du vad de ligger på i pris beg? |
Almost cut my hair |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
|
|
Mirage
Member

493 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 09:26:58
|
Vet och vet! Det är den enda skivspelare jag haft så jag har inte jämfört direkt. Har inte heller något bra grammofonsteg så tror inte att jag ger den rättvisa. Tycker dock att det låter helt OK. Jag köpte den mycket för utseedendet, det är verkligen ett smycke i hyllan.
Roligt att höra att man har gjort en bra investering i sitt liv. Jag gav 2200kr hösten -93, med emballage och nästan ny Goldring 1042. Dock utan MC-pickuparmen. Skulle ha köpt fler sådana istället för aktier och fonder....
|
Erik Nyström Mitt system eller här |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 09:43:48
|
Låter ungefär som din sålda Thorens, Stefan |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 10:08:03
|
Sista nypris från Hi-Fi klubben var 6000kr om jag inte missade någon prishöjning på slutet. Plinten är förmodligen inte av samma klass som hos dom finare spelarna men det lämnar å andra sidan fältet öppet för ljudmässiga uppdateringar. Dp-47'an säljs eventuellt fortfarande av Hi-Fi klubben, om inte annat så kan dom nog ta hem den.

Lite läsning om andra Denon-spelare.
http://de.geocities.com/bc1a69/denon_eng.html |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 10:17:10
|
| Hmmm så nypris på denna DP-59L var 6000 kr, när var detta? Jag trodde DP-59L var deras toppmodell och att den kostade betydligt mer än så? Vad kan man tänka sig är ett vettigt pris på den nu tro? |
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 13:22:12
|
Det är den finaste spelaren som har sålts i Sverige från Denon men dom har(hade)betydligt fler och finare modeller. Jag har försökt hitta en sådan här spelare åt en av mina bröder men det gav inget resultat alls, förutom en spelare med skador på faneren så den gick bort. Ett väldigt litet antal hifi-produkter betingar i närheten av halva nypriset efter 10 år så 3000kr borde vara absolut max på den här. (2200kr -93 var å andra sidan ett riktigt kap).Det är nog också förklaringen till den begränsade tillgången. Dom som har en behåller den om inte annat så för att den är snygg. Prova att slänga in en köpesannons på en så får du väl se.
Eller har du en på gång  |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 13:30:58
|
Kan de verkligen ha sålt denna för 6000 kr ??? Låter otroligt om man ser på byggkvalitet och finish. Vi talar alltså om DP-59L

|
 |
|
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 13:33:20
|
| Det verkar onekligen ha varit ett lågt pris... |
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 14:03:36
|
Dp-47'an kostar ca:5000kr i USA idag med nuvarande dollarkurs och det är två modeller under 57'an och 59'an, det har gått minst 10 år så det stämmer nog. Det man ser på bilden ur katalogen är DP-59 och DP-59L, det kan vara så att 6000kr var för DP-59'an utan displayen men det skiljde inte mycket på dom. Men visst känns det som att man får ganska lite för pengarna idag. En cd-spelare med samma finnish borde hamna på det 10-dubbla.
http://www.800stereo.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Store_Code=8&Product_Code=DD2&Category_Code=T |
 |
|
|
Mirage
Member

493 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 15:33:22
|
Min samling av Hifi-klubbens kataloger från slutet på åttiotalet fram tills idag är tämligen komplett, tyvärr är jag inte hemma och kan titta efter förrän i morgon kväll. Jag har dock för mig att när jag började titta på dessa kostade DP-47F(?) 3745kr (inkl. pickup) och DP-59L 4495kr (utan pickup). Egentligen ville jag ha 47:an eftersom den har mer automatik, både start och repetition om jag inte missminner mig. 59:an höjer i alla fall armen när skivan är slut, men det är det enda. (Är inte intresserad av att byta idag!)
Men så hittade jag en annons, tror det vara i Gula Tidningen, och till det priset var det inte så mycket att grunna på. Killen som hade den var helseriös, perfekt ordning hemma och välpustad stereo (tror det var i Åkersberga, N. Sthlm). Han skulle köpa Linn LP12 istället.
Samma dag gjorde jag ytterligare ett kap! Jag köpte surroundförsteg och ett slutsteg, Sony TA-E1000ESD samt N55ES, för 5000kr (hade kostat 14-15kkr). De var inte gamla då och var bland det värsta som fanns för hemmabio, killen som sålde grjerna trodde att han hade surround efterssom han kopplat fyra högtalare till tvåkanalssteget. Dessa fanns i Åtvidaberg, det blev många mil innan jag var hemma i Arvika igen. Det kändes ändå som om resan gick ihop!
|
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 16:04:26
|
Ja det var en helt OK dag. Är du nöjd med spelaren  |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 16:07:42
|
Ser framemot att få svar från dina Hifi klubbenkataloger imorgon. Du kanske har möjlighet att scanna in och skicka det som finns i informationsväg till mig?
Jag trodde med tanke på utseende och byggkvalitet att denna spelare varit svindyr, fast ok, om detn kostade 6000 kr för 15 år sedan så är det en betydande summa idagens penningvärde.
Skit samma, jag har slagit till och är nu ägare av denna fina juvel. Passade på att köpa en pickup till den, en Stanton 680. En amerikantk pickup med en lite borste framför nålen

|
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 16:15:16
|
Var det någon i Sverige som hade den till salu Kanske skulle ta en koll åt brorsan igen. |
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 19:14:59
|
| Jag har ägt en Dp-47. Spelaren är rätt snygg och så men jag skulle inte rekomendera den för den som vill ha ut mesta välljud för stålarna. För är armen plastig och inte någon seriösa alt mot t ex Rega RB-250. Sedan så är den inte direkt bra mot yttre vibrationer. Så vill man ha något snyggt och trevligt med start och stopp på mm, för att spela någon vinyl på fester ibland så funkar den bra. Annars så bör man nog leta efter något annat IMHO. |
 |
|
|
Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 23:18:16
|
Nä nu måste jag protestera. Är ägare till många vinylsvarvar bl.a. DP-59L och ska säga att den armen är mycket!! bra och ett synnerligen seriöst alternativ till rb-250. Spelaren är också betydligt bättre mot yttre vibrationer än t.ex. en Rega spelare.
Priset 6000:- för 12-13 år sedn är inte så konstigt då priset i de flesta andra länder var högre på den tiden p.g.a. att det här i Sverige var direktförsäljning utan mellanhänder. Linn LP-12 kostade 2000:- i mitten på 70 talet för att vid tiden för dp-59:an kosta runt 9.000:- och du vet ju vad den kostar nuförtiden. I samma andetag kan nämnas att Rega Planar 3 kostade strax över tusenlappen när den kom på Svenska marknaden för att kosta över 5000:- idag. Knappast någon som säljer sin RP3:a för 500:- idag eller en LP12:a för 4500:- Snarare runt 3500:- resp. 10.000:-
3500-4000:- är i mitt tycke ett riktigt bra pris för DP-59:an med hänsyn till utbud och efterfrågan idag. Dessutom är den mycket lättanvänd och hmmm..får man säga.. vacker !? |
 |
|
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 00:15:19
|
| Stefan, grattis till en fin spelare. |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 07:18:52
|
Tack för det uttömande svaret Mattepatte. Nu ser jag också framemot vad Mirage hittade i sin samling Hifi klubb kataloger.
Jag köpte som sagt spelaren och köpte också en Stanton 680 Hifi pickup. Monterade lite snabbt igår och försökte ställa in de olika rattarna enligt kvalificerade gissningar. Det finns ingen manual. Jag kunde efter några toner konstatera att det spelade betydligt bättre än min Thoréns TD 316 med Sonuspickup. (med reservation för dennes inställningar). Det var en helt annan botten i ljudet och bakgrunden var tystare. Det kanske låter märkligt, men det knastrade mindre. Jag tycker att ljudet påminde mer om ljudet från min Copland cd och det i positiv bemärkelse. Nu skall pickupen spelas in och jag skall försöka litsa ut hur man gör alla inställningar. Sedan tror jag den kommer att lyfta sig än mer. Jag tror att jag kommer att spela mer vinyl med denna spelare i racket. |
Edited by - StefanB on 2003/03/14 11:13:42 |
 |
|
|
Mirage
Member

493 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 22:55:19
|
Så var man då äntligen hemkommen, tvättat bilen och ätit lite. Det har sina sidor att ha 47 mil till jobbet.
Den äldsta katalogen jag har från Sveriges Hifi-club, som det hette då, är från #12 från hösten 1988. Då kostade DP-47F 3195kr (inkl. PU Denon DL 160) och DP-59L 4495kr. DP37F 2695kr och DP23F 1795kr.
Sista gången DP-59L finns med i katalogen är i #15 från hösten 1989, fortfarande samma pris. Det finns dock även, på känt klubbmanér, ett "Normalpris" som är satt till 6595kr. För övrigt heter det nu Sveriges Hi-Fi Klubb. DP-47F finns med t.o.m. #26 från våren 1995, den kostar då 4995kr. Nu heter det Hi-Fi Klubben.
Den äldsta katalogen har den bästa presentationen av spelarna, katalogen var utformade som en normal veckotidning med blankt papper. Sen gick man över till tabloidformat och en kvällstidningskvalitet på pappret. Det senare kan väl ibland även gälla de sensationella beskrivningarna av produkterna.... Jag har själv ingen scanner men skulle väl kunna besöka någon som har en. Men det är väl inte bara att lägga in bilderna här? Man måste väl ha dem på en webbplats som man länkar till, eller?
Så till Dahlbergs fråga: Ja, jag är nöjd, men jag vet inte om mitt omdöme är så mycket att hänga i gran. Som jag nämnde tidigare har jag inte haft någon annan skivspelare. Den kan nog inte heller anses vara optimalt inkopplad. Eftersom jag inte har ett separat RIAA-steg kan jag inte koppla in den i min Advantage P1, som jag använder för CD och radio. Den är därför kopplad till det ovan nämnda surroundförsteget. Förutom att det kanske (läs: säkert) inte har det bästa RIAA-steget har det även den egenheten att alla inkommande signaler omvandlas till digitala, oavsett om de ska behandlas i DSPn eller inte, innan de skickas till slutsteget. Jag anser därför inte att min uppfattning kan vara av något större intresse. Jag kan dock nämna en gång då jag verkligen reagerade på hur bra vinylen lät. Det var när jag satt och lyssnade på Springsteens "Darkness on the edge of town" (hans bästa!). Vet inte riktigt vad det var men det bara lät så bra, med otroligt distinkt bas och så.
|
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 23:16:48
|
Har fortfarande för mig att det sista priset jag såg på den var 5995kr i butik här i Umeå. Oavsett det så var det en fin spelare som framstår som otroligt billig när man tittar på vad som erbjuds idag. Gratulerar till den goda musiksmaken "Darkness" är en helt fantastisk skiva. Fick just lust att spela den men flickvännen har beställt "The Wall" andra skivan och det får väl duga . |
 |
|
|
Mirage
Member

493 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 23:23:43
|
Det är ju mycket möjligt att vissa butiker forsatte sälja spelarna, även om de inte fanns med i katalogen längre. Det pris du nämner låter väl rimligt med tanke på vad DP-47F kostade -95. Ja, The Wall går ju att stå ut med den med! ;)
|
 |
|
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 02:28:00
|
| Mattepatte, Den armen på min Dp-47 var inte något att hurra för! Men den du har kanske är bättre, jag vet inte. |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 07:10:20
|
| Det är ju inte samma arm på DP-47 och DP-59. Man får väl förmoda att armen på DP-59 är bättre. |
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 14:19:59
|
Såg till min förvåning ytterligare Denonskivspelare till salu i Göteborg. Ytterst märkligt. Man ser inte sådana här på flera år och sedan "svämmas" marknaden över av dem. På Telehå har de både en DP 47:a och en DP-59L. För 59:an vill de ha 3900 kr inkl pickup.
Passar på att lägga in en bild på min nyinskaffade DP-59L spelare.

"Går den att tweaka?" |
Edited by - StefanB on 2003/03/22 14:20:47 |
 |
|
Topic  |
|