En fundering ang. torktider för lack.. Om man t.ex. kör med en halvblank båtlack kan tiden innan man kan slipa ytan anges som 1-3 dagar. Är detta endast tiden för träet i båtar eller gäller lika lång väntan för avsevärt tunnare träytor t.ex. fanér?
Jepp slipar man innan lacken torkat ordentligt blir det tråkigt... det fick jag erfara. Men det löste sig till sist så att misstaget inte märktes (jag hade ändå väntat 1 dygn).
sladd: Det var intressant att få lite kunskaper från båtbyggerisidan också men jag är nog lite tveksam att använda det på möbler (högtalare). Jag tror att vitsen med att använda rå linolja på båtar är just att det inte ska torka ordentligt.
freka: Jag inbillar mig att båtlacker är utvecklade för att vara följsamma med träet. De blir alltså aldrig helt hårda. Därav följer att torktiden också blir forhållandevis lång. Som motsats kan jag nämna att en ordinär tvåkomponentslack som används inom möbelindustrin har en torktid till dammtorrt på ca. en halvtimme. En sådan lack kan belastas efter ca. 12 tim.
nagref:
Du skriver:
Det jag har sett av dina högtalare så skulle jag nog vilja säga att de horn/trattar/akustiska impedansomvandlare du använder har nog väldigt lite av de problem sådana saker kan ha. En fördel med ditt förfarande är att du får mer konstant gångväg mellan elementen och det kan ju vara bra!
Vad menar du med konstant gångväg?
Sen vill jag bara meddela alla som ber att jag ska skriva om snickeriarbete, fanering och ytbehandling att det kommer nog något så småningom men det dröjer lite på grund av tiden inte räcker till för tillfället. Skicka gärna förslag på speciella problem som jag ska ta upp till min privata e-mailadress.