vad är syftet med röret? att dämpa ljudet bakom domen?? då borde väl vanlig dämpull vara lika bra? ju mer jag tänker på det så borde det vara optimalt att ta bort röret och utforma polstyckets ventilation som ett horn eller konform, för inte behövs det väl en kavitet bakom elementet (så länge elementet inte delarsamma kavitet som bas/mellanregistret)! men jag brukar ha fel!
Utformningen av 'pipan' borde påverka (minst) följande parametrar:
1) Egenfrekvenser hos luftpelaren bakom elementet 2) Modalmassa för egenmoderna för luftpelaren 3) Dämpningen för de olika moderna
(någon kombination av egenskaperna ovan tror jag kan kallas akustisk impedans...)
Att dels få styrsel på vad man vill ha för egenskaper enligt ovan, delslista ut hur man skall utforma 'pipan' verkar vara en smula knivigt...
Märkligt, när jag tänkte genom detta inlägg kändes det som att jag kunde förklara något. När jag väl hade skrivigt det kändes det som att jag mest droppade en massa tekniska buzz-words...
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent.