HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ännu ett Proac bygge
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/03/13 :  22:04:03  Show Profile Send Per100 a Private Message
Ungefär 5 månader efter slutförandet så har jag äntligen en digitalkamera hemma, så här kommer mina diy ProAc. (observera att bilderna temporärt kan vara blockerade för nedladdning, försök då 30 minuter senare).

Allt i vardagsrummet går i grönt, ljusgrått, kalksten, silver, ek eller beige så ett par ek-kloner passar perfekt!!

http://www.geocities.com/perkasmejl/proac2.html

Ljudet har redan diskuterats i oändlighet, men det stämmer fortfarande att dessa levererar tung hi-fi med rätt förstärkare. Styrkan är främst basen och att ljudets ursprung försvinner. Svagheten är diskantens brist på detaljer.

2.5 klonerna är gjorda i lite tjockare fanér om 1.5mm
Denna tjocklek visade sig vara ganska svårbearbetad och dessutom är det mycket svårt att få skarven mellan parallella ytor osynlig då jag inte har de professionella verktyg som krävs för att skära genom 3mm överlappad fanér rakt. Alltså fick jag nöja mig med de kanter som fanéret redan hade vid leveransen. Jag hittade bara 15cm bredd så det var nödvändigt att skarva på längden.

Vis av erfarenhet gjorde jag sedan centern i tunnare fanér. Här ligger den med storebror i bakgrunden.

http://www.geocities.com/perkasmejl/proac3.html

Denna onaturliga uppställning är ett arrangemang för att känsliga personer inte skall behöva se den verkliga uppställningen. TV-n i mitten och på varsin sida om denna står klonerna. Min Copland CTA501 rörförstärkare (som syns till höger) fungerar utmärkt ihop med Proac och tillsvidare även med stereolyssning till tv-n. Tanken är att Copland skall användas till stereolyssning och för filmtittande kopplas en surroundförstärkare till klonerna samt centern. Till detta har jag en manuell växel för sladdarna till de olika förstärkarna. Att hitta en surroundförstärkare som matchar Proac setet blir nästa omöjliga uppgift....

Den lilla centern är gjord i 0.6mm fanér och skarvning och kanter blev mycket snyggare, för att inte säga närmast perfekta. Visserligen spricker detta fanér lättare på längden. Det åtgärdade jag genom att klistra el-tejp på dessa ställen. Det fungerade jättebra. El-tejpen pressar samman fibrerna och jämnar till de inför klistringen. Den är sedan lätt att ta bort utan att fibrerna följer med.
Kanterna går mycket fortare att slipa ner än det tjockare fanéret.

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2003/03/13 :  22:21:47  Show Profile Send Lash a Private Message
Vad är det för fötter du använder?
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/03/13 :  22:26:01  Show Profile Send Per100 a Private Message
Soundcare superspikes.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/14 :  03:50:40  Show Profile Send henricsson a Private Message
Trevligt trevligt Blev lite smått inspirerad av eken , bonnasnyggt!

Vad använder du för port? (Aero, diameter)

Har föressten fått hem nytt förstärkeri nu, huga!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/14 :  04:06:54  Show Profile Send henricsson a Private Message
Har inte hört något negativt om klonernas diskant tidigare,
blev dock speciellt uppmärksammad om problemet tack vare ett besök av en vis(s) herre + den nya förstärkaren.

(Nu ska jag inte skrämma iväg potentiella byggers, dem låter bra überalles (!) men ni vet hur det är. )

Men genom att luta högalarna bakåt med 5-10 graders vinkel (använder 1" mässningfötter fram, inget bak) så ter sig inte bristerna lika framträdande..
Det kanske låter annorlunda imorrn

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/03/14 :  08:23:54  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Konstigt med diskantkritiken? 2010an används i flera Proac, Naim och Spendor högtalare. Är den inspelad?
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/03/14 :  09:20:09  Show Profile Send Per100 a Private Message
Porten är 120mm lång och 69mm inre diameter. Min stora låda är ca 3 liter mindre än originalet.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/03/14 :  09:27:44  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Har du aeroportar på ditt basrör? I sådana fall, båda ändar? Jag har 120mm basport med aeroportar i båda ändar. Har haft så långt som 150, men då tycket jag ljudet blev betydligt tunnare.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/03/14 :  09:28:26  Show Profile Send Per100 a Private Message
Denna diskant är känd för att vara söt, nästan elektrostatisk och spelar på ett mycket behagligt och speciellt sätt som tilltalar mig mycket. Men de som tycker om att lyssna på detaljer i ljudbilden hittar inte vad de söker i denna diskant.
Det är mer frågan om vad man prioriterar än att detta skulle vara en mindre bra högtalare.
Diskanten klarar sig bra men man hör skilln ad direkt om man kör ett paralllelltest med en banddisskant, vilket jag gjorde hos en bekant.
Däremot tyckte jag sig proacen klarade sig mycket bra på denna punkt jämfört med audiovectors 40'kr versioner.

Föresten har jag sett minst tiotalet kommentarer angående att diskanten saknar detaljer och kan bara instämma efter ca 500 timmars lyssning!

EDIT: Jg använder rörförstörkare och med en sådan blir diskanten med vilken högtalare som helst mindre detaljerad än om transistor används. Hitta en transistorförstäkare (LINN?) som matchar klonerna så kommer jag att låna hem den för test.

Edited by - Per100 on 2003/03/14 09:40:31
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/03/14 :  09:32:02  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jag använder ingen aeroport. Tycker också att mellanregistret blir för tunt med längre basrör.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/03/14 :  09:52:11  Show Profile Send Jadde a Private Message
Oj, jag som tycker att diskanten nästan är för dominant. S-ljud kan ibland låta lite vassa. Hur lång tid har du spelat på dina?
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/03/14 :  10:06:53  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Per100, Uppgradera diskanten och sälj den beggade till mig!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/03/14 :  10:15:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag får inte länkarna att fungerar...
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/03/14 :  10:30:54  Show Profile Send Jadde a Private Message
Per, la upp dem på min sida. ok?

http://w1.605.telia.com/~u60516420/ny_sida_1.htm

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/03/14 :  11:38:16  Show Profile Send Per100 a Private Message
Revisorn, du kan inte bara byta ut diskanten till en högre specad i denna konstruktion. Som jag sa är jag dessutom nöjd med ljudet eftersom jag inte personligen är detaljfreak.
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/03/14 :  11:39:34  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jadde, TACK!!!
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/03/14 :  11:41:44  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Styrkan i basen...? Jag känner inte igen mig. Basen är djup och har fint anslag, men jag tycker den är ganska monoton och det är svårare att skilja på olika instrument i basområdet än tex min sub. Och det enda som jag hört som varit bättre i basen än min sub hittills, är Audio Physic Virgo. Skulle vilja tillskriva mellanregistret som styrkan.

Smaken är som...

Fundera lite på det iallafall.

De är snygga, förresten.
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/03/14 :  11:42:02  Show Profile Send bassman a Private Message
Per, de är verkligen fina.
Kör du originalreceptet, dvs ostagade lådor?
Har du testat med andra fötter än Superspikes? Jag funderar att sätta vanliga gummifötter på mina, när de blir klara, men om Superspikes är bättre, så vete fasen.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/03/14 :  11:48:03  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jadde, det stämmer att s-ljuden ibland kan låta lite vassa,men detta har inget med detaljerna direkt att göra.

Se Troels Gravensens senaste arbete, där han pratar om "sibilance" i samband med diskanten. http://members.chello.se/jpo/2_5_clone_measurements_v5.pdf
Det var en annan person som beskrev detta ursprunglingen och Troels har tydligen samma uppfattning.

Själv tycker jag inte att denna vasshet framträder speciellt ofta med min rörförstärkare. Enda gången jag tänkt på det var körmusik (Opus3 inspelning).

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/03/14 :  12:02:37  Show Profile Send Per100 a Private Message
Tank, kul att du tyckte de var snygga! Du har rätt ang basen. Jag uttryckte mig inte tillräckligt bra för att förklara vad jag menade. Jag anser att själva fördelen med basen är att den kan gå riktigt djupt ner (som en bekant sa, du kommer inte behöva en sub med dessa). Faktum är att jag har hört den bredvid en riktigt stor sub-bas som inte klarade av att återge de djupaste tonerna som kom ur klonen. Håller med om att den är hyfsad precis i basen. Jag har hört Audio Physics Virgo med Krell och visst spelar dessa i en helt annan division med avseende på exakthet i basen. Men sen vet jag inte om de går lika ljupt som klonen... Smaksak, som sagt vad. Fast jag har stagat mina kloner vilket säkert ger en fastare bas.

Sen tycker även jag att mellanregistret är väldigt fint och att speciellt kvinnoröster (testa enya, sophie zellmani) återges mycket vackert.

Bassman, tack för ditt positiva utlåtande! Jag har stagat dem på mitten med ett kors bestående av 25mm tjock och 50mm bred mdf. Detta ångrar jag inte då basen säkert blir lite fastare.
Jag har bara testat med soundcare, så jag kan inte ge några rekommendationer.

Edited by - Per100 on 2003/03/14 12:04:15
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/03/14 :  13:05:09  Show Profile Send matson a Private Message
Mycket fina!
Ek är väldigt fint(speciellt i kombo med ljusa väggar!)!
Var köpte du faneret?

Mvh
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2003/03/14 :  13:37:59  Show Profile Send Revisorn a Private Message
Per 100; du menar att man inte bara kan byta?? ;o)
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/03/14 :  14:18:06  Show Profile Send Per100 a Private Message
matson, Tack!
Fanéret köptes hos fredrikssons trä i Arlöv. Heter amerikansk ek och kostar ca 200kr/m2. Det tunna till centern kostade ca 65kr/m2.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/14 :  16:00:46  Show Profile Send celef a Private Message
tjena grabbar, jag vill bara göra er uppmärksamma på att troels klondokument på nämnda website nu är uppdaterad (det fanns ett litet fel i förra versionen på ett delningsfilterdiagram), ny länk är: http://members.chello.se/jpo/2_5_clone_measurements_and_construction_v5.pdf
have fun!

sound pollution
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/03/14 :  20:56:53  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Ååååh, dessa kloner. Det är hur skönt som helst att komma hem efter två veckors anti-hifi (förutom lördag, då jag bosätter mig på Bossa i luleå) och bara lyssna på musik! Tror att jag bestämt mig för att fina till mina kloner. Nya lådor (med rätt fräsning den här gången! ) snygg lack, stavlimmade eksidor (utanpå MDF:en) och de DYRA filterkomponenterna efter dokumentet celef pekade på.

De åker inte förrän jag har råd med något i stil med Virgo (som även jag lyssnade på med Krellstärkeri + Wadia 301 + kimber)
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/03/14 :  23:19:41  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Väldigt fint Per ! !

Hur går det med centern??

Förväntas att vara klar med min center om ca 1 månad MAX.

Sen blir det till att löda om hela filtret, till den nya förbättrade varianten ! Kör fortfarande på orginal varianten med 2KHz toppen fast jag tycker det låter bra iaf, men man vill ju att det ska låta bättre om det är möjligt

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000