Vi vet att ballancerade kablar är bra mellan CD & förstärkare men jag undrar mig: Om man har en CD med balancerad utgånger & en förstärkare utan skulle där hälper ett kabel som är termineras på en end med RCA och andra end med XLR?
Hej.. Du kan inte köra RCA i en ända och XLR i den andra.. Det är mer än kontakterna som skilljer mellan en RCA kabel och en XLR..Signalen är anorlunda så det blir fel. Jag skulle rekomendera att köra en bra RCA då jag av erfarenhet märkt att XLR inte ofta blir bättre ljudmässigt än en RCA variant,om du inte skall köra långa kablar, vilket XLR är tänkt för från början.
Min ståndpunkt är som följer. Balanserat är konstruktionsmässigt en dyrt lösning och hör endast hemma i kompromisslös high end, inte i eller under mellanklass. Det gäller förstås inte om komponenten är fullständigt balanserad.
MartinH: Vadå man kan inte köra RCA i en ända och XLR i den andra????
Jag frågade darför att jag så att man sälja dem kablar på Hifimagazinet & några affärr?
Jag jobbar med film & där vi använta bara balancerade kablar för ljud /Microfon etc. Men vi har också adapters för dem Video cameras som har ingen balanserat ingång men bara en mini plug. Funkar perfect.
Att köra en balanserad signal ut och sen in i en icke balanserad ingång ser jag inte som en lösning som skulle fungera så bra, men det är klar det kanske är nått som kanske kan fungera ( är dock skeptisk)..Mig vetligen så har ingen av de stora kabeltillvarkarna nånsin tillverkat en sån kabel..har du däremot nån tillverkare som har gjort det så hör av dig,det är kul och se vad det är för nått.
Sen får man skilja på proffsmarknaden och hemhifi,proffsindustrin använder långa kablar och därför måste man använda balanserade signal för att inte få för stor signalförlust i kabeln, hemma har man ofta inte det problemet, men man måste som alltid pröva sig fram vad som passar i ditt system...