| Author |
Topic  |
|
|
DanneS
Member

148 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 15:31:38
|
Hej allihop.
Jag har funderat lite på hur man delar lågnivåsignalen när man biampar. Tänkte prova att biampa mina Canton Ergo RC-L med "rumskorrigeringsbox". Ut ur "boxen" finns det bara en uppsättning utgångar, hur gör jag för att förgrena signalen till två slutsteg.

Fungerar det om jag använder vanliga Y-förgreningar? Eller kan det bli "obalans" mellan slustegen (det är inte säkert att jag kommer använda identiska slutsteg). Vad händer förresten med utnivån, halvering? Har läst en del trådar om buffertar kan det vara något?
/Daniel |
Edited by - DanneS on 2003/03/14 15:32:45 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 02:15:27
|
Har båda slutstegen samma förstärkning och utgången på "boxen" har en utimpedans som är betydligt lägre än ímpedansen hos de parallelkopplade ingångarna på slutstegen kommer det att funka fint. Det kommer då inte att bli nån halvering av signalen. (boxens utimpedans är kanske inte känd men den borde vara rätt låg, så har slutstegen inte ovanligt låg inimpedans borde det fungera bra. normal inimpedans är väl nånstans kring 47kohm)
Skulle det vara så att slutstegen är väldigt lågohmiga på ingången kan det vara vettigt med en buffert, men annars är det onödigt.
|
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 02:30:17
|
Skulle jag själv biampat en högtalare med passivt filter hade jag nog HP-filtrerat signalen innan förstärkaren till diskanten för att minska risken för klippning*. Man måste då veta ungefär vart och hur det passiva filtret delar så man kan lägga sig en bra bit under den delningen så delningen till förstärkaren inte påverkar.
*om man tänker sig ett tillfälle i musiken där det är en baston med hög amplitud och samtidigt kommer en positiv transient i diskanten som infaller precis när förstärkaren är positivt utstyrd av bastonen.. |
 |
|
|
marens
Member

3368 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 03:17:09
|
quote: Fungerar det om jag använder vanliga Y-förgreningar?
Japp. Spänningen läggs på på båda stegens ingångar. Blir ingen halvering, bara dubbla strömmen från utgången och den ska klara av mer än tiodubbla så det är inga problem alls. |
 |
|
|
DanneS
Member

148 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 12:11:27
|
Vilka bra förklaringar, tack!
Skall försöka luska fram angående in- och utimpedanser så jag kan försäkra mig om att det funkar.
"Norman" - hur ser ett sådant filter ut? Högtalarna är delade vid 300 Hz och 3500 Hz, antar att mellanregister och diskant ligger på en terminal och bas på den andra, så jag skall väl i så fall bygga HP någonstans under 300 Hz, var?. Jag skall öppna terminalen och kolla så det stämmer med bas för sig och mellan+diskant för sig.
/Daniel |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 13:20:02
|
| Aha, det var trevägare... då kanske det inte är lika stor vits att dela innan förstärkaren då det blir så lågt... |
 |
|
|
DanneS
Member

148 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 16:07:49
|
Precis som jag trodde, bas för sig och diskant+mellan för sig. Är 300 Hz för lågt för att det skall bli någon fördel att använda ett filter. Kanske ett tvåvägs 4:e ord. Linkwitz-Riley med HP 250 Hz och LP 350 Hz. http://sound.westhost.com/project09.htm
/Daniel |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 18:09:26
|
quote: Aha, det var trevägare... då kanske det inte är lika stor vits att dela innan förstärkaren då det blir så lågt...
Varför inte?
Om man inte delar innan förstärkarna så förlorar man ju fördelarna med biamping.
/Marcus |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 18:20:48
|
e96mlo: Jo, iof.. jag tänkte att det inte skulle vara lika stor nytta med det bara när det var så låg delning, men det kan nog vara idé ändå om man tänker efter.
DanneS: 250hz HP är för högt, då kommer du påverka högtalarens delning. Hur högt du kan dela beror på hur brant högtalarens filter är... testa med t.ex 12db/okt vid 100hz eller nåt (då blir det ett enkelt filter också)
Att LP dela till basförstärkaren är nog ingen större vits då det inte gör så mycket om diskanttransienter klipps av då de ändå filtreras bort i högtalarens filter. |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 18:45:29
|
quote: Att LP dela till basförstärkaren är nog ingen större vits då det inte gör så mycket om diskanttransienter klipps av då de ändå filtreras bort i högtalarens filter.
När man har delat innan slutstegen så låter man det passiva filtret sitta kvar för mellan/diskant (av uppenbar anledning då det endast är biamping vi pratar om) och så tar man bort det passiva filtret som är till basen. Alltså måste man LP-filtrera signalen till basförstärkaren.
Ett aktivt filter är ju helt överlägset ett passivt på alla sätt.
Att låta basförstärkaren klippa diskanttransienterna och sedan filtrera bort övertonerna passivt är inte smart (understatement). Det är ju att medvetet låta ett fel inträffa och sedan bara bota symtomen, trots att man helt kan undvika felet från början.
/Marcus |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/15 : 18:54:41
|
e96mlo: Håller med, men jag antog att inte högtalarens filter skulle ändras/plockas bort. (man kan ju iof ha ett LP ändå som ligger lite högre, jag ville kanske förenkla lite mycket.. hmm nu har jag nog hällt i mig för mycket kaffe igen.. ) |
Edited by - norman on 2003/03/15 18:59:47 |
 |
|
| |
Topic  |
|