Har nu i några dagar testat ett par Kimber Kable 8TC terminerade med WBT-bananer. Ett otroligt lyft jämfört med mina Supra ply 3.4 (konstigt vore väl annat då priset är ca 10 ggr högre). Framförallt 3D-perspektivet, soundstage och attacken i den lägsta basen ökade markant tycker jag. Men de kostar trots allt ganska mycket så innan jag slår till och köper dessa, undrar jag vilka andra kablar med snarlik karakteristika och prisnivå (helst billigare såklart) man bör testa innan köp?
Ok, en kanske lite för specifik fråga för att få något svar. Om jag istället säger; rekommendera mig några, som du tycker, bra högtalarkablar i prisklassen 300-800 kr/m som man bör testa innan köp. De skall helst vara av karaktären att de öppnar upp ljudbilden. Har Dynaudio Audience högtalare och Primare står för förstärkeriet. Får jag några svar då?
Här får du litet förslag kopierade från Cable Companies prislista. Priset i dollar gäller för ett terminerat par på 10 fot. Som du ser finns det rätt många att välja på. 8 TC finns med i den övre delen av prislistan. Frågan är väl mer vilka som man faktiskt har möjlighet att låna hem och lyssna på. En idé skulle vara att du tar hem en annan kabel i samma prisklass som 8TC och två billigare. Om jämförelsen skall bli riktigt meningsfull bör du nog ha 8TC hemma som referens hela tiden.
Tjena.. Jag kan förstå att du var nöjd med 8TC,tycker själv att det är en av de mest prisvärda kablarna på marknaden. Ett bra tips kan vara att gå ner i kimberskalan till 4TC eller 8VS.