HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Höjdarmusik!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/03/16 :  15:05:32  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag vill tipsa om sannerligen annorlunda musik som garanterad INTE är så vanligt. Gruppen har turnerat flera gånger i Europa och har varit flera gånger även i Sverige.

De var på tv ett tag sen och vilken glöd de spelade med! Något liknande har jag aldrig sett eller hört!

Den här norska texten som jag hittade får föra deras talan:
Denne eksentriske rumenske sigøynergruppa med et dusin brilliante instrumentaliser og sangere fra 17 til 70 år, har erobret hjerter og verden over med sine varme skeive blåtoner, sin eksentrisitet og sin utilslørte strålende spilleglede og s j a r m e r e n d e sceneopptredener. Her er de med en fersk, intim og poetisk CD Dumala Dumba, der også andre sigøy- nere er invitert med på live-innspillingen, bl.a en kvinnelig sanger og etterkommere etter bjørnetem- mer sigøynere. Deres to første CD'er er prisbelønte og har vært bestselgende folkemusikkalbum i mange land. Med sitt forrykende virtuose spill og sjelfulle og ornamentfulle sang, tas vi med til dypet av menneskelig erfaring og sigøynernes sjel.

http://www.etniskmusikklubb.no/

Kolla också den här länken:
http://www.worldmusicportal.com/Artists/European/Romanian/taraf_de_haidouks.htm

Sök www.google och Taraf de Haidouks reviews så hittar du många andra bra länkar.

Plattorna finns alla fall på Skivhugget.

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/03/16 :  18:39:54  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Bengans har de här skivor!

BAND OF GYPSIES Världsmusik/ Utländsk f CD 169:-

DUMBALA DUMBA Världsmusik/ Utländsk f CD 169:-

HONOURABLE BRIGANDS Världsmusik/ Utländsk f CD169:-
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2003/03/19 :  14:28:44  Show Profile Send mus a Private Message
Tjena pick-me-up,

Tack för tipset! Jag frågade en rumänsk kompis om hon kunde rekommendera någon musik i samma stil som Taraf de Haidouks. Det kunde hon, så nu jag har jag en hög med lånade CD'er hemma att lyssna till så fort tiden finns!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/19 :  15:06:25  Show Profile Send Ayn a Private Message
Tarar de Haidouks spelade på Storsjöyran i Östersund för en drös år sen. Det var skitkul musik, man kunde inte låta bli att hoppa runt till den. Vet inte om jag skulle tycka det var lika kul hemma i vardagsrummet, men om det funkar för en så rekommenderas musiken om man vill ha en liten glädjekick...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/03/20 :  17:20:02  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Toppen mus och Ayn!

Folk snackar ofta här på Forum bara om rock osv. musik. Därför tyckte jag att det var bra att påpeka att det FINNS annat också.
Måste ha varit kul att se de spela live. Jag har bara sett och hört de på tv-programmet SVT sände kanske ett år sen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000