| Author |
Topic  |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 21:49:47
|
Fått tag i en begagnad sorroundförstärkare med högtalre. Den är av märket "Mark" pod-883. Inser att det är billig billig skit, men jag är glatt förvånad hur bra den låter i alla fall, trodde aldrig attt sånt kunde låta så bra till film som det dock gör. Kanske inte tiill musik, men till film om man inte krämar på hej villt så är den helt okej faktiskt. Klart mycket över förväntan. Nåja till frågan, det är ingen 5.1 utan dolby digital, vilket om jag inte fattat fel har mono i bakkanalerna, vad som förbryllar mig är att förstärkaren vill ha 16 ohm per högtalare (vilket högtalarna ligger på just i bak-kanalerna). Enligt mig bör dett bero på att högtalarna förmodligen (inte kikat) är paralellkopplade i förstärkaren (vilket skulle betyda en monoförstärkare som vill ha 8 ohm(alltså 16/2)). Nu är det så att jag skulle vilja komplettera med 2 extra högtalare på bakkanalerna så , bland annat för att alla ska höra bakkalerna är bra när man är fler vad som får rum i soffan. Hade tänkt till detta använda mig av gamla avlagda orginal-bredbands-elemt (de flesta sånna brukar ligga på 4 ohm) från bil eftersom sånna är lätta att kunna tigga till sig av polare som bytt upp sig. Hade dessutom tänkt svarva "koner" så att ljudet sprid 360 grader till dem och se hur det blir. Så min fråga är alltså hur föreslår ni att jag kopplar så jag inte börjar elda slutsteget till bak-kanalen????  
Minst sagt jättetacksam för svar 
|
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
|
|
swede
Member

1091 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 15:47:10
|
Du har fel!
//magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
 |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 17:45:28
|
eh? Hur menar du? Hur har jag fel? Några ideer? |
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 17:57:05
|
Han skulle kunna mena att Dolby Digital = 5.1 = stereo bak. Dolby Surround = mono bak.
Du får väl öppna förstärkaren och se vad det sitter i den. Sitter det två förstärkare till bakkanalerna så har du stereo, annars mono. Passa på att kolla upp trissor/IC-förstärkare i samma förstärkare, så kan du få ett hum om hur låg impedans den/de klarar att driva.
/Marcus |
 |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 18:06:26
|
Tackar ödmjukast för ett hyper bra svar =)Va visst en pro logic , dolby sorround btw, men tack tack =) ska bara hämta och ta hand om tvätten sen åker skruvmejseln fram =) |
 |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 18:54:53
|
Lol, nu är den öppnad . Kan inte påstå att jag är impad alls över lödarbetet, men wtf, den funkar =). Kan tyvär inte lossa på kretskortet om jag inte vill sitta här halva kvällen Men med tanke på det överpredgogiska kretskortet (ovansidan, som ser ut sdom en överpedagogisk kretskort för gör det själv-kit för skolbruk) så står det "parralell" på ktrestkortet i närheten av "bak-kanalerna" själva förstärkar komponenterna (vet inte om det kallas för ic-förstärkare, men skit samma) är 1 st "konstigt tecken som liknar ett snirkligt N" 66AG LM1876TF och 1 st "konstigt tecken som liknar ett snirkligt N" 72DA LM1876TF. Så med tanke på att det bara verkar sitta 2 förstärkarkretsar så måste det helt enkelt vara så att den ena är för front högtalarna (8 ohhm st) och den andra så är den "ena kanalen" för centern (8 ohm) och den "andra kanalen" för bakkanalerna som med största säkerhet består av 2 st paralellkopplade högtalare ( 16 ohm st , vilket blir 16/2= 8 ohm)
För att citera mitt förra inlägg om vad jag vill ha hjälp med:
Nu är det så att jag skulle vilja komplettera med 2 extra högtalare på bakkanalerna så , bland annat för att alla ska höra bakkalerna är bra när man är fler vad som får rum i soffan. Hade tänkt till detta använda mig av gamla avlagda orginal-bredbands-elemt (de flesta sånna brukar ligga på 4 ohm) från bil eftersom sånna är lätta att kunna tigga till sig av polare som bytt upp sig. Hade dessutom tänkt svarva "koner" så att ljudet sprid 360 grader till dem och se hur det blir. Så min fråga är alltså hur föreslår ni att jag kopplar så jag inte börjar elda slutsteget till bak-kanalen????
Funderade om det bara var att koppla på ett par bil bredbandhögtalare i serie, vilket skulle bli 20 ohm per bakkanal, men eftersom de är paralellkopplade med varandra (med största säkerhet) så skulle förstärkaren se en last på 10 ohm, men det kanske är dumt. Några ideer någon? |
 |
|
|
tengil
Member

331 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 19:33:11
|
Många förstärkare briinner inte upp, de lägger av när det blir för tungt.. Men jag vågar inte säga vad som gäller för din.. Mark pro-logic, hoppas den var riktigt billig.
För många ohm är väl inga problem, du får inte ut lika mycket kraft ur stärkaren som vid lägre ohm är kruxet.. Lek på, spara pengar till nästa stärkare. Antagligen har diun stärkare varit del av något paket, med högtalare, som någon behållt..
Vill även tipsa om siten www.minhembio.com där ämnet hembio behandlas lite djupare och piggare än här.. |
 |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 19:42:51
|
He he, det är nån jupping som redan eldat en av kretsarna ( fick reda på det av förra ägaren som fick den o lagade den). Alltså alla högtalare är med, men bill ha fler där bak. Och JA, den va billig 400:- inkl alla högtalare, måste säga att jag trodde aldrig att den kunde funka och låta så bra som den gör, ganska otroligt, ja ja,det är inte BRA, men översaknde bra . Dock lite väl känslig för störningar i el-nätet, och lite brus i bakhögtalarna. Ska köpa en redig sorround förstärkare, men vill ha BRA grejjor då, och med tanke på att det kommer kosta många slantar så får denna funka så länge =). Det jag saknar är lite spridning av ljudet från bakhögtalarna, därför vill jag prova att plocka dit 2 extra och sätta svarvade koner över för att försöka göra en "superbilligt DIY made of shit omnisat klon" ;P |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 21:59:05
|
quote: Funderade om det bara var att koppla på ett par bil bredbandhögtalare i serie, vilket skulle bli 20 ohm per bakkanal, men eftersom de är paralellkopplade med varandra (med största säkerhet) så skulle förstärkaren se en last på 10 ohm, men det kanske är dumt.
Förstår inte vad du menar, riktigt. Om du har två högtalare på vardera 4 Ohm så får du ju seriekoppla dem för att få 8 Ohm.
Men om man tittar i databladet för LM1876 så ser man att de tål 4 Ohms last och dessutom har inbyggda skyddskretsar som kollar övertemp, strömmar, spänningar mm. Bara att köra på alltså.
Dessutom kostar de inte så mycket om de skulle brinna =)
/Marcus |
 |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 18:27:37
|
De var visserligen billiga, men just att byta dem medför en hel del jobb och så.
Vad jag menade med mina beräkningar är alltså att orginalhögtalarna som följde med ligger på 16 ohm styck, och jag vet att det är oftast bättre att ha för många ohm än för få om man inte vill elda stärkare, i förstärkaren så är alltså bakhögtalarna paralelkopplade förmodligen, vilket gör att förstärkaren se 8 ohm. Hade tänkt att smyga dit ett par bredbansbilelement som polarna tagit ut när de bytt element i bilen och använda som till just "sorround" (bak) kanalerna för att det ska bli svårar ett riktningsbestämma högtalarna , och för att det även ska fnka hyffsat med bakhögtalaran när man är fler som kikar på film. Det största problemet är att soffan står mot väggen så det är inte så jätte gräjt med utrymme. Så vad jag funderade på är alltså att flytta ut soffan 10 cm från väggen och sätta orginalbakhögtalarna där och sen i serie med dessa 16 ohms högtalare(bredbandare det med) sätta 4 ohms före detta bilbredbandshögtalare som jag då placerar längre ut åt sidorna. Den last som förstärkaren då ser borde vara 10 ohm, jämfört med de 8 ohm den såg innan. Med tanke på att förr-förra ägaren lyckades elda en LM 1876 med ett par biffiga 4 ohmare i fronten så är jag lite försiktig.
Min fråga är alltså är det bästa att koppla ihop en 4 och en 16 ohmare i serie, eller är risken för stor att känsligheten på 4 ohmaren är så pass mycket högre att den överöstar 16 ohmaren eller vad tror ni ?
|
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 09:15:55
|
Jag skulle nog vilja invända mot hela projektet. Eftersom du bara har en bakkanal så vill du ha de två högtalarna som återger den så brett isär som möjligt. Detta för att "simulera" en stereoeffekt som då kommer att uppkomma pga att det tar en viss tid för ljudet att vandra från den ena bakhögtalaren till den andra och pga att fronthögtalarna hjälper till med stereokänslan.
Om du sätter dit extra bakhögtalare närmre mitten, så kommer rumskänslan att försämras då gångtiden för ljudet blir kortare.
Tänker du ändå sätta dit extra mitthögtalare bak så måste du se till att de har lite mindre känslighet alt. är lite mer dämpade (signalmässigt) för att inte skapa en känsla av att allt bak-ljud kommer från mittpunkten där bak. Allra helst skulle de haft en extra tidsfördröjning.
När det gäller att elda upp förstärkaren, så påpekade jag i ett tidigare inlägg att kretsen tål 4 Ohm och att den är skyddad av interna skyddskretsar. Alltså: om du inte går under 4 Ohm så är det ingen större risk.
Det går förresten inte att säga något om känsligheten för en högtalare, endast baserat på dess impedans.
/Marcus |
 |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 20:39:56
|
får försöka med att slänga ut högtalarna mer åt sidan till att börja med =), ska oxå svarva en kon och försöka göra en sup"ersheep omnisat klon" ;P, genom att sätta den lilla konen över elementet och hoppas på lite mer rundspridning, tack att du orkar svara e96emlo, minst sagt jättetacksam. Just nur står bakhögtalarna på soffans ryggstöd, matade med en 4*0.25 mm telefonkabel, lol, va det enda jag hade hemma som räckte =). Det blir väl min första "uppgradering" , sen att sätta upp högtalarna en bit från soffan. Kanske kommer experimentera med en eller två extra högtalre, men det får jag se senare .
Som sagt oerhört tacksamm. |
 |
|
| |
Topic  |
|
|
|