Jag tycker du skall börja med att köra slutet med LT. Du kan alltid koppla ur LT'n och såga upp ett hål i lådan för port eller PR och börja "coata" konen om du inte är nöjd. Bygger du en LT kan du dessutom exprimentera med lite olika Q-värden på lådan genom att byta komponenter i filtret. "Coatar" du kan du bara förändra i en riktning...
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ja, verkningsgraden sjunker. Har för mig att jag läst att Qts ökar nät man "coatar" konen på för att öka massan, kan dock ej hitta var jag läst det. Kanske finns någon som kan bekräfta?
men även om känsligheten minskar när man coatar så kommer LT 'systemet att minska max output pga förstärkningen som kommer behövas för at få en rak kurva.. så även om känsligheten minskar så kommer coatade systemet klara högre ljudtryck vid samma effekt..
enligt simuleringen så får man ut 2dB mer om man ökar kon vikten... och systemen har samma frekvens respons -F3 osv...
är simuleringen grötig å dålig??... (det kanske inte går att mäta exakt men....)... finns det nått bättre program där man kan se vad som händer om man ökar konvikten.?