| Author |
Topic  |
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 07:14:26
|
ekman....
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=10894
Men då... Här använder du både midfi och highend som ett skällsord och för att hacka på butiker och saker ?? Tycker du inte det är lite elakt att hacka på någons märke av högtalare och säga att dom med andra ord bara gör skit även om det nu är många som tycker dom gör väligt bra högtalare ??
Är det så man använder orden ??
Jag tror nog att jag skiter i dom här orden i fortsättningen också.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 08:00:13
|
Noob:
Du får nog leva ned att uttrycken midfi, high end etc inte är standardiserade enligt någon statlig kommission eller provningsanstalten i Borås.
Man använder orden enligt en tradition som vi hifiintresserade har ganska bra grepp om. Säkerligen används de både positivt och negativt beroende på vilka produkter eller affärer man själv kopplar till begreppen. Om Ekman inte gillar Audiovector t ex så får han uttrycka det som att han inte tycker att det är high end. Det får ju du orka med utan att kräva hela världen på regler och gränser. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 08:33:42
|
Jag tycker high end är riktigt dyra exklusiva grejer, typ högtalare som kostar en 9-10 månadslöner för en vanlig knegare också vidare.. Tycker mer det är en prisklass.
Angående midfi så anser jag att mina Musical Fidelity 3.2 grejer är midfi.
Men det är kanske jag som fått begreppen om bakfoten. |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 09:00:33
|
Jag tycker att folk i allmänhet riktar in sig på för mycket på att HighEnd är ett kostnadsläge.Jag tycker snarare att det är ett kvalitetsläge. Därmed så kan mycket få hörlurar klassas in i detta kvalitetsläge medans flera stativhögtalare kan det. För kvalitet hör man direkt att detta är något annat än mainstream produkter.MvhKristofer  |
 |
|
|
imaster
Member

152 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 09:11:51
|
High-End för mig är när var del i anläggningen kostar mer än en månadslön  |
...Amidst falling leaves, I have found my beloved... |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 09:18:01
|
Visste väl att jag skulle hitta dig här Ekman. Hade jag kännt till slingan tidigare så kunde jag kommentera, men det känns om om jag kommer in lite väl sent.
Har gått och funderat i samma banor som dig n00b.
Det kan kännas skönt att diskutera åsikter emellanåt. Jag tror, efter att ha läst inläggen, att svaren blir svåra att få. Det är nog högst personligt vad som är high-end och high-fi.
/Martin |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
Edited by - binmarv on 2003/03/17 10:27:46 |
 |
|
|
n00b
"Besan"

1532 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 09:26:36
|
Sladd...
Jag orkar med att ekman tycker många prylar inte är highend, men jag tycker nog att det var en fin post som iaf fick vissa saker att klarna.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 10:57:12
|
| n00b jag avände dom inte för att hacka eller något dylikt jag menade bara att hifistället har ett väldigt brett och högklassigt sortiment med många både bra och dyra produkter vilket är ganska svårt om inte omöjligt att hitta i dom andra göteborgsbutikerna förutom konsulterna |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 11:55:16
|
Ja Ekman, det är väl bara hos HifiStället och hos HIfiConsult som man kan hitta Krell? MvhKristofer |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 11:56:47
|
| Detta avses Göteborgsområdet. Esoterisk Hifi och någon mer har väl även de detta märke? MvhKristofer |
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 11:59:43
|
| hifistället har ju inte krell egentligen dom har bara lite begagnat ibland och konsulterna har inte heller speciellt mkt krell det är dock skillnad på butiker som tar in sonus faber plinius krell osv osv än butiker som bara har rega arcam och audiovector |
 |
|
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 12:19:32
|
| Ja ha där ser man, jag trodde att han saluförde detta märket. Men så var tydligen inte fallet. MvhKristofer |
 |
|
|
n/a
deleted

776 Posts |
Posted - 2003/03/17 : 20:35:57
|
Jadu Ekman. Det e härligt att bara sälja Rega, Arcam och Audiovector...  |
//Jonas
 Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
 |
|
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 10:28:18
|
| Reference Audio har också Krell. |
 |
|
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 10:42:13
|
| Vete tusan om det inte finns en "klassisk" definition på High end, som låter ngt i stil med "kompromisslöst, pengarna har inte styrt konstruktionen". |
Nicke the Rocker |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 13:30:31
|
| Fritt översatt "förnämsta-målet" |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 19:17:21
|
"högtalarna måste då spela ner till 1 ohm" "högtalarna inte kan gå lika lågt i ohm som krävs" "Lo-fi är en burk från SIBA som bara kan spela 8-6 ohm"
Splix, det verkar lite snurrigt, det hela. Hur menar du att högtalare spelar i olika impedanser??
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
|
Tank
Member

520 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 19:39:45
|
Minst sagt snurrigt, Jorma. Splix, jag hoppas du är ironisk, men jag kanske hoppas för mycket då du inte använde smilies...
Till topic: High-end tycker JAG det blir när en viss gräns av kompromisslöshet har uppnåtts. Vart den gränsen går är upp till varje människas börs och sinne.
Själv kommer jag aldrig ha råd med det  |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 20:17:57
|
Tyckte Anders47 sa det mycket bra,
quote: High-end är en distinktion gentemot hifi och handlar om hur hifi kunde låta för 10 - 20 år sedan. Hifi var bra frekvenskurva och låg distortion men det fanns ändå en del gardiner mellan anläggningen och lyssnaren. När man dessutom får hög dynamik, transientrespons och mikrodetaljer så blir det något annat. Musiken flyttar sig ut i rummet och man kan se var högtalarna står, men inte höra var de står. Detta tillsammans med en oerhört engagerande återgivning är high-end.
Om det nu skulle gå att definera, jag tycker hela hysterin är befängd.. När något låter helt rätt i mina öron då befinner sig systemet i det högre skiftet av mina hifi-upplevelser -> HighEnd för mig Tycker atmosfär(mysfaktor)/sinnestillstånd/miljö gör mer för HighEnd-skapet än 100.000kr signalkablar. 
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
|
SpLiX
Member

523 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 20:38:45
|
Nja, lite ironi får man pela in här och där. Olika impedanser på samma högtalare menade jag inte, men att de är konstruerade och sällan är särskilt verksamma i den "sämre" klassen. Skall pela in lite smilys här och där så ni kommer i samma gung som jag var när jag skrev det
Min enkla mening var, hifi är hifi för den som inte strävar efter något bättre. Lo-fi är den gräns vi passerat då vi tweakat och uppgraderat till ett stadium då vi aldrig kan tänka oss gå tillbaka.
|
Låter det?? BRA! |
 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 20:54:03
|
quote: Nja, lite ironi får man pela in här och där. Olika impedanser på samma högtalare menade jag inte, men att de är konstruerade och sällan är särskilt verksamma i den "sämre" klassen.
Det där förstod jag inte mycket av. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
Topic  |
|