HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tomas Ledins bästa album?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundet
Member

63 Posts

Posted - 2003/03/17 :  09:12:00  Show Profile Send soundet a Private Message
Vilket är Tomas ledins bästa album?

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/17 :  09:30:29  Show Profile Send dole a Private Message
Har han någonsin gjort något bra

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/17 :  09:33:42  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Smaken är ju som baken... Men, nej Herr Ledin har aldrig spelats i någon mängd hemma hos mig heller... Möjligtvis i freestylen på stranden...
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/03/17 :  09:42:03  Show Profile Send Soulman a Private Message
Tommy Körberg lär ha sagt att Tomas Ledins musik är "musikalisk pedofili" Karln har enligt min mening aldrig gjort någon enda bra låt... Men vill man nu "upptäcka" hans musik lär väl något samlingsalbum vara en bra början...

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/03/17 :  10:31:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
TJea... I somras gick hans samlingsalbum hyfsat ofta då det var fest.
(Det är inte så många som tycker att Patricia Barber är sommar/fest musik) ;)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/17 :  11:28:18  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
"Knivhuggarrock"?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/17 :  13:02:33  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Om man fick välja ett par "populärmusiker" i landet så skulle definitivt Ledin hamna på min lista. Maken till lång hitlista finns inte i detta landet.

Såg honom första gången 1977 i Alingsås idrottshall och blev väldigt överraskad över att det spelades "tyngre" än väntat. Sedan har jag sett honom ganska många gånger genom åren när det har sammanfallit med andra arrangemang.

På ANC-galan på Scandinavium Göteborg -85, 86 (?) så uppträdde gräddan av den svenska musikeliten, både Imperiet och Tommy Körberg var där, Tomas Ledin var maestro och ledde gänget. Tommy Körberg var fjantigt pompös redan på den tiden....

Visst är han i det lätta gardet men det är skönt att det finns svenska trallexperter. Om allt lät som "känn ingen sorg för mig göteborg" (en blandning av minareternas utrop i Bagdad och karln i klänning från Gävle...) så vore det ju godnatt.

Lite Plura och Eldkvarn är inte fel heller. Om man vill dyka lite djupare. Kajsa och Malenas "sånger från en väg" är en klassiker om man vill under ytan....

Fast Ledin är lika rotad i folksjälen som midsommarafton. Det är möjligtvis Per Gessle och Lundell som kommer i närheten men annars är det utan konkurrens.

Konkret svar på din fråga:

"Tomas Ledin" från -77 (i natt är jag din, La Floridita m fl)
Samlingsalbum från -90 där de flesta hitsen är med.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/03/17 :  14:18:10  Show Profile Send KC a Private Message
quote:
Har han någonsin gjort något bra

Ha ha, det var precis min tanke också när jag såg rubriken. Det finns sämre, iofs. T.ex. Ronny Och Ragge

Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/03/17 :  14:56:29  Show Profile Send pontus a Private Message
http://www.aftonbladet.se/puls/cd/recension/0,1338,6769,00.html

"Sånger att älska till" är ett av de mest motbjudande svenska album jag haft oturen att höra.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/17 :  15:10:13  Show Profile Send dole a Private Message
*ASG*

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

escape
Avdelning: meningslöst vetande

247 Posts

Posted - 2003/03/17 :  15:14:07  Show Profile Send escape a Private Message
Klockren analys
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/03/17 :  16:23:58  Show Profile Send Terminator a Private Message
Härligt med alla mogna killar här som klarar av att svara på en enkel fråga.
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/03/17 :  16:48:20  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag säger bara: "Spring, spring, spring, spring, spring. Släpp hästarna fria! Ohhh, ohhh, ohh, oh, ohh, oh, oh".

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/17 :  21:36:31  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Tomas Ledin har faktiskt gjort en skiva med engelska texter som är helt o.k.! Jag tror det är hans första, innan han slog igenom. Jag fick en chock när jag hörde den, tyckte det var bra och fick veta att det var Tomas Ledin. Jag är inte säker på om det är en officiell skiva som går att få tag på dock, troligen inte.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:01:17  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Jaja... Trevligt med extrema musikhatare.
Allt är ju trots allt inte jazz eller hårdrock. Enligt min åsikt har i alla fall Ledin gjort ett antal mycket bra låtar. Att det är många som instämmer är ju bara att se på försäljningslistorna. Att sen en enda recensent tycker att en skiva är dålig tycker jag är totalt ointressant.
Jag vet i alla fall att "sommaren är kort" alltid går hem på stranden!

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/03/17 :  22:34:08  Show Profile Send divander a Private Message
För tio år sedan så köpte jag en cd-box med alla hans skivor från 70-talet. SIGNERAD, det ni. Orsaken till att jag köpte den var inte att jag var något Ledin-fan. Utan det var att den kostade 90:- (har jag för mig). En del av dessa skivor är ganska hyffsade. Man hör att han var ganska ung, naiv och tyckte att det var roligt. På 80-talet blev det lite mer kommersiellt. En del trallvänliga melodier men inte så väldigt roliga i mitt tycke. Sen kom 90-talet och då borde han ha sysslat med något annat. Efter låten med de springande hästarna har väl allt låtit ungefär lika dant. Flåsigt, hurtigt och hela tiden ett försök till att göra samma slagdängor med samma recept som fungerade tio år tidigare.

Skippa allt han gjort sen 1990. Lyssna på hans tidiga skivor. Och om du gillar trallvänlig radiopop i Ledinstill så kan du ju även försöka med hans 80-talsskivor.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Sudd3n
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/03/19 :  22:56:09  Show Profile Send Sudd3n a Private Message
"Festen har börjat" är helt klart det bästa albumet.

”I always tell the truth. Even when I lie.” - Al Pacino, Scarface
Go to Top of Page

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2003/03/20 :  14:21:55  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
samlingen?
Go to Top of Page

hkan
Member

130 Posts

Posted - 2003/03/21 :  14:14:13  Show Profile Send hkan a Private Message
Sladd - Om jag inte minns fel så hade Mikael Wiehe ett stort finger med i ANC-galan plus några andra från Nationalteatern , jag kan ju ha fel. Får ta och kolla eftersom jag har den inspelad på VHS-band nånstans i mina gömmor. Vad jag minns bäst är nog allt annat än Tomas medverkan bl.a så har jag svårt att hålla med dig om Tommy Körberg som jag tyckte var klart lysande i det han gjorde. Olof Palme blev lite ironiskt kallad en av Sveriges största artister innan sitt anförande om Sydafrikas apartheidplitik och behandlingen av Nelson Mandela. Några månader senare föll skotten på Sveavägen....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000