Har skissat på ett par sfäriska högtalare. Hade från början tänkt göra dem i trä eller plywoodlameller. Funderar dock på om det ändå inte vore enklare att gjuta i plast... Så mina frågor lyder: Vad ska man använda för plast? Ska man ha fyllnadsmedel (glaskulor exv)? Kan plasten infärgas så man slipper lacka? Är projektet dömt att misslyckas?
Dömt att misslyckas, nej inte alls! Du skulle kunna göra dina sfärer i två delar. (som ex ett påskägg.)
Vad för plast, Alra enklast är att använda polyester som man armerar med glasfibermatta. Men även Epoxy fungerar bra även det. Epoxy är lite mer värmetåligt om du ska "elda på ordentligt"
Fyllnadsmedel är inte helt nödvändig mer än på ett ställe, i skarven. Detta för att kunna få en fin övergång mellan del ett och del 2. fyllnadsmedlet går att slipa till skillnad från resinen. Fyllnadsmedlet är förståss bra om det blir lite ojämt.
Att infärga, det går men är inte alls det enkelt. Att måla på är enklare och ger dessutom ett bättre resultat.
Om du skickar mig din adress så kan jag skicka ett i "speakerbuilder" presenterat recept på en sand-gummi-epoxi blandning som är patentskyddad. Det inkluderar naturligtvis även resonemanget bakom iden.