| Author |
Topic  |
|
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 10:17:25
|
Igår kväll plockade jag fram en gammal favorit som jag inte har lyssnat till på ett par år faktiskt. Nämligen Millie Jacksons "Caught up" och "Still caught up". Som vanligt när jag lyssnar på dem blir jag helt "blown away". Det här är nämligen snuskigt bra soul... Tajt musik, enorm sång och packat med känsla.
Skivorna spelades in -74 resp -75 och bygger på "den eviga" historien om mannen - frun - älskarinnan. På "Caught up" låter Millie älskarinnan få första halvan och sedan får frun säga sitt på resten. På "Still caught up" är ordningen omvänd... Låtvalet är en kombination av egna låtar och väl valda covers som tex Bobby Womacks "I'm through trying to prove my love to you".
Upplägget låter kanske som om det skulle kunna bli ruggigt pretentiöst och jobbigt men det funkar faktiskt riktigt bra. Skivorna är närmast magiska anser jag... Musiken är grymt tajt. Varje gitarr-lick ligger rätt. Blåset svänger grymt och kommer in i låter i exakt rätt ögonblick. Och Millie sjunger himelskt bra!
Faktum är att jag tycker att skivorna är så bra att jag inte har vågat köpa något mer med Millie av rädsla för att jag kommer att bli besviken... Så om någon av er har hört något mer med Millie och kan rekommendera det tar jag tacksamt emot tips
Mvh /Stefan |
-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things -- |
|
|
n0p
Member

1047 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 11:03:00
|
| De verkar som om du ska kolla upp Nina Simone tycker jag. www.ubl.com |
Exit Planet Dust |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 17:13:14
|
Millie Jackson ja, hehe... 
Även om "(If Loving You Is Wrong) I Don´t Want To Be Right" från Caught Up är Millie Jackson på högvarv så finns det mer...mycket mer...  Albumet Feelin´Bitchy är en rysare med höjdarproduktioner som "All The Way Lover", "Angel In Your Arms" och framförallt "If You´re Back In Love By Monday". Millie Jackson när hon är som bäst. Överhuvudtaget hennes inspelningar på Ace Records är trygga köp. Många album är producerade av Brad Shapiro, just det...producent till Wilson Pickett mot slutet av karriären, och albumet A Moment´s Pleasure är väldigt typiskt Millie Jackson. Hon gjorde även liveinspelningar på Ace Records. Dubbelalbumet Live & Uncensored har med alla höjdarlåtarna i nya, intensiva versioner...  Med albumet Free And In Love får du tillgång till soulrysaren "A House For Sale". (Måste gå upp och sätta på den omedelbart efter det här inlägget... ) Samarbetet med Brad Shapiro sträckte sig in i nittiotalet och ett kul och annorlunda album är Just A Lil´ Bit Country. Just det, countrylåtar som "I Can´t Stop Loving You" med Millie´s soulfulla stämma i annorlunda, spännande versioner...
Aldrig fel.
|
 |
|
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 10:15:49
|
Tackar och bugar Timbre!! 
Verkar inte bättre än att jag bara måste utöka min samling Millie Jackson plattor...
Mvh /Stefan |
-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things -- |
 |
|
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 13:53:14
|
Det är bra med ett musikforum där man får tips på lyssningsvärda skivor då denne artist tackar Soulman o Timbre.
/PO |
 |
|
| |
Topic  |
|