HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 högtalare: nån som vet nåt om "american acoustics"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/18 :  17:55:15  Show Profile Send celef a Private Message

jag lovade hjälpa en kompis med info om en högtalare som heter "american acoustics" (modell "d 8550") men jag har gått bet, ni som är gräddan på moset (eller "creme d´la creme"), nån som vet nått om dessa? tack på förhand!

sound pollution

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/03/18 :  19:13:44  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag har för mej att det fanns(finns)en firma som kallades för Cityimporten om de har kvar agenturen vet jag dock ej,det var länge sen jag hörde talas om AA,har för mej att de höll till någonstans runt Stockholmstrakten.
Mvh
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/03/18 :  19:19:53  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Det är inte AAD, American Acoustic Development, du menar..?
http://www.aadsound.com/index.html
Go to Top of Page

paa
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/03/18 :  23:13:39  Show Profile Send paa a Private Message
Jag kan vara helt fel ute här, men ringer det inte en liten klocka om "bondfångarhögtalarna" som såldes från skåpbilar runt om Stockholmstrakten, med kommentarer som: Det var fel på antalet på packsedeln så ingen kommer att märka något, så du kan få köpa de här fantastiska amerikanska proffshögtalarna för endast 2000:-!
Naturligtvis var det billigaste skräpet, vilket visade sig direkt när man kommit hem.
Eller så var det några andra.. kanske någon som minns bättre?
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/18 :  23:50:05  Show Profile Send brumel a Private Message
Be kompisen titta på en annan högtalare. Jag har nämligen aldrig hört talas om det märket. Fishey!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/19 :  10:20:24  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag tror som PAA, att det är de där lurendrejerihögtalarna. Har sett annonser i Gula Tidningen, m fl. Om det är dem så är det riktigt skräp som är värt ungefär lika mycket som vad en packe ved kostar. Sedan kan han elda upp dem. De har hetat andra märken också.

Om det inte är AAD din kompis har förstås, det är "riktiga" högtalare.

Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/03/19 :  12:27:17  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Det fanns på någon hifimässa i Älvsjö för mycket länge sen en utställare som kallade sej för cityimporten de sålde ett märke som hette(heter)American Acoustic,de var ej sk.skåpbilshögtalare om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mej att de är(var)importör av Elac diskanthögtalaren som ställdes ovanpå den vanliga högtalaren.
Tel.0707-761920.
Mvh
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/03/19 :  17:10:26  Show Profile Send Jonas N a Private Message
En liten sökning på Internet gav att en högtalare benämnd American Acoustics D-8500 testades i juninummret 1986 av den Amerikanska tidningen High Fidelity. Det går att beställa kopior på testerna om man bor i USA.

Detta är nog ingen bluffhögtalare...

http://www.roger-russell.com/magrevhf2.htm
Go to Top of Page

Atlas
Member

173 Posts

Posted - 2003/03/19 :  20:25:55  Show Profile Send Atlas a Private Message
Anders på Hifistället har högtalare av märket AAD (American Acoustic Development) och om det är dom ni pratar om så kan jag säga att det verkligen inte är några skåpbilshögtalare. Jag har lyssnat på modellen S-7 och den låter mycket bra och kostar endast 11000k. Och det var folk i butiken som trodde jag skojade när jag sa priset.
Dom trodde runt att runt 30000k var mer troligt.

Om du tror att du vet allt är du dåligt underrättad..
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/03/19 :  22:23:41  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
jag har ett par american acoutics D555o(b) som jag ställt frågor om tidigare här på forumet och jag är ingen ljudproffs men jag tycker det låter meget bra.

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/20 :  17:54:00  Show Profile Send celef a Private Message
tackar så för hjälpen, har själv inte sett dem än men jag har papplappen som satt på högtalarens bakstycke, där står:

"american acoustics
model: d 8550

one mitek plaza
winslow, il (ll?) 61089"

en visuell inspektion och lyssningstest skulle snabbt avslöja om detta är en skåpbilshögtalare eller ej, jag får nog återkomma. tack så länge!

sound pollution
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/20 :  18:09:49  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Okej då är dom gjorda av Mitek: http://www.mitekcorp.com/winslow.cfm

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/03/20 :  20:07:03  Show Profile Send celef a Private Message
aha, tackar!! ja då verkar de iaf vara av ngt bättre kvalitet än sk. "white vans", alltid nått! :)

sound pollution
Go to Top of Page

paa
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/03/22 :  00:59:17  Show Profile Send paa a Private Message
Jag hittade artikeln "Varning på stan" från MoLT nr 3 -93.
Där står om skåpbilshögtalarna: "Acoustic Audio" och "Linear Phase" från företag som "Great White North", "American Audio" och "International Sound Company". Det kan möjligen vara ett och samma företag bakom alla dessa namn står det.
Man har mätt upp en Acoustic Audio H-CD12. Frekvensgången var ingen vacker syn!

American Acoustics var däremot inte omnämnt i sammanhanget!

Namnförvirringen är väl avsiktlig så att man skall tro att skräphögtalarna är goda och välkända saker, här blev det tyvärr tvärtom.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000