HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare banankontakt till Skruvanslutning???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/18 :  19:37:53  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Hur köppla jag mina högtalarekablar med Banankontakt
till en förstärkare som sina högtalaranslutningar är Skruv?
Ska jag klipa eller köper andra kontakter?
Bästa altenativ? någon adapter?

"Trust only your own ears!"

redbat
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/03/18 :  19:57:40  Show Profile Send redbat a Private Message
Vad är det för förstärkare? Många förstärkare har någon form av plugg på banankontakten. Den kan man nästan alltid peta bort och vips, så har man abslutning för banankontakt.
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/18 :  20:04:04  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Det är em AV Reciever från NAD T742.
Är inte min men en vän som rinde mig. Så jag vet inte hur det se ut. Jag trör också att det måste existera någon form av plug som på Högtalarnakontakter när man köpa dem nya

"Trust only your own ears!"
Go to Top of Page

Mr_K
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/03/19 :  08:54:37  Show Profile Send Mr_K a Private Message
Om man inte har för avsikt att ofta flytta pjäserna finns det ingen direkt anledning att nyttja banankontakter. Köp en skiva för pengarna istället.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/03/19 :  09:01:21  Show Profile Send matson a Private Message
Det sitter säkert en plugg som går att ta bort, så funkar det med dom nuvarande kablarna.

Va Mr K svarar på/pratar om vet inte jag.....

Mvh
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/03/19 :  09:34:56  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Nad T 742 HAR!! uttag för banankontakter. Längst ut på högtalarterminalerna sitter en liten "plastplopp" som kan petas ut t.ex. med ett litet rakblad. Peta ut dessa och tryck sedan i bananerna. Inga problem eller hur?

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

redbat
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/03/19 :  10:43:35  Show Profile Send redbat a Private Message
Mr K: Orsaken till att det är bättre med banankontakter än utan heter oxidation. Om man skruvar fast kablarna direkt i anslutningarna kommer kabeln att oxidera i kontaktytan och ljudet att gradvis försämras. För att kabeln inte ska oxidera i banankontakterna måste termineringen vara välgjord. Ex lödad eller högtrycksmonterad.
Go to Top of Page

Mr_K
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/03/19 :  10:56:48  Show Profile Send Mr_K a Private Message
Redbat, din argumentation håller inte! Samma oxidation sker mellan kabel och banankontakten. Dessutom sker en oxidation mellan banankontakt och kopplingsdon på förstärkaren. Så per definition blir det sämre.
Go to Top of Page

redbat
Starting Member

22 Posts

Posted - 2003/03/19 :  12:26:26  Show Profile Send redbat a Private Message
Det är just därför termineringen till banankontakten är viktig. I en lödning oxideras inte koppar vad jag vet. Banankontakter och kopplingsdon ska vara guldpläterade för att undvika korrosion.
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/03/19 :  16:51:16  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Det blir väl hur som helst en signalförlust i kopplingarna kabel/banankont. och banankont./kabelanslutning. Utan banankontakt blir det bara en kontaktpunkt (kabel/kabelanslutning). Oxidation är ju som sagt ett problem... Det bästa (och mest orimliga att genomföra) vore väl att löda fast högtalarkabeln direkt på delningsfiltret resp. högtalarutgången. Sen är det ju alltid en fråga om man kommer höra någon skillnad. För övrigt är högtalarkabelkontakterna i Europa igenpluggade för att stärkaren ska vara CE-märkt (pappskallar kan annars få för sig att stoppa in nätkablar där banankontakterna ska sitta). Kollar man på baksidan av exempelvis en amerikansk receiver (H/K AVR-8000) så sitter det inga pluggar bak på den

http://www.harmankardon.com/back.asp?prod=AVR%208000&cat=REC&sType=C

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000