HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudtryckskurvan
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Forberg
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/03/18 :  21:47:13  Show Profile Send Forberg a Private Message
Hej!
Finns det någon därute som kan tipsa mig om en enkel och bra ljudtrycksmätare plus en Cd-skiva med ex vis 1/3 oktav brus så jag kan göra enkla mätningar av ljudtryckskurvan?

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/19 :  00:08:31  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Radio Shacks Analoga SPL mätare är väldigt billig om du beställer direkt från USA, den finns även att köpa på Best Sound för 700kr tror jag.
Det är en mycket bra mätare också.
CD kan du göra själv med gratis programet Cool Edit.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/19 :  09:21:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Obs! Radio Shacks ljudnivåmätare är INTE en mycket bra mätare. Visst kan man få en uppfattning om ungefär hur stark ljudtrycksnivån är, men den saknar all form av spårbar noggrannhet. Den duger dock nästan till att göra nivåjusteringar för multikanalljud, om man dessutom kollar kanalbelansen höger-vänster med en voltmeter och sinuston.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/19 :  09:25:43  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Knoppen,

skulle vilja ha tips på en bra mik (med ev kal. kurva) för <600 kr. Finns det?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/19 :  11:49:11  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Knoppen om man jämför pris prestanda mot tex en Bruel & Kjaer 2203. Så står den sig mycket väl!
Se denna gemförelse: http://www.digital-recordings.com/audiocd/radio.html

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/03/19 :  12:06:22  Show Profile Send markku a Private Message
Jag har Hifish Audio Controller och minns fortfarande mycket väl vad utvecklaren berättade: i typiskt lyssningsrum med rumeko burde man använda testtoner med enskilda frekvens i noise mode i stället för sinus mode. Vad tur Audio Controllers egen test-CD har båda typer, vid sidan av sweepton.

Jag experimenterade med båda moder en gång i januari 2000 och går i tankar att laga presentation, hur stor skillnad det skall bli med Hifish AC i sinus mode, AC i noise mode, AC med sweep, samt ETF med kalibrerad mätmikrofon.

http://www.hifish.de

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/20 :  11:18:24  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Alexi!
Nu har jag kollat på länken. Usch, vilken extremt dålig ljudnivåmätare! Avvikelserna är ju jättestora. Sedan vet jag inte vad det är för pelle som har mätt. Han/hon har i alla fall inte mätt i riktiga tersband. Sedan står det heller inte om de har placerat mikrofonerna i samma punkt heller. Jag ser mätningen som mycket otillförlitilig. Om man ska kolla mikrofoners nivålinjäritet bör man använda en sådan här:

Brüel & Kjaer Mulifunction acoustic calibrator 4226:

Produktblad:
http://www.bksv.com/pdf/Bp0772.pdf
Den mäter i oktavband.

Om man vill kolla frekvensresopns hos mikrofoner, kan man jämföa miken med en referensmikrofon som man vet har rak frekvensgång (t ex B&K:s kvartstumsmikrofoner) i samma punkt och göra ett frekvenssvep.
Och hur vet man då att B&K-miken är rak? Jo, man extiterar dess membran med induktion från en spole som har ett känt magnetfält. Med mikens akustiska egenskaper kan man sedan räkna ut frekvensresponsen.

Thomas A!
Mig veterligen finns ingen mik under 600 kr som har tillräcklig* noggrannhet.
* Det beror ju på vad man ska ha den till förstås.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/20 :  12:01:22  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Har inte Behringer en mätmikrofon med medföljande kalibreringskurva som är hyfsad?*

*Jag kan lägga in kalibreringskurva i mitt enkla MacSpeaker program.

Denna:

THomas

Edited by - Thomas A on 2003/03/20 12:18:36
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/20 :  12:47:21  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Den ser fin ut, men om den har hög noggrannhet vet jag ej. Prestanda brukar följa priset, i alla fall när det gäller mätmikrofoner.
Go to Top of Page

markku

934 Posts

Posted - 2003/03/20 :  12:51:20  Show Profile Send markku a Private Message
Thomas,

Det vore intressant att jämföra Behringer mot tyska IBF-Akustiks EMM-8 cal, kalibrerad mätmikrofon jag beställde direkte från Tyskland. Pris EUR 50,59. Sen behövs mikrofonförstärkare, MP 21, pris EUR 90,34.

Info om EMM-8cal

Diametern är 8mm, så den är rätt lång.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/20 :  13:04:20  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Markku!

IBF-micken är antagligen en vanlig liten elektretkapsel monterad i ett rör. Men det som är bra med den miken är att den är kalibrerad. Synda bara att kalibreringen bara görs över 500 Hz. Då får man väl anta att den är linjär under det.

Den verkar ha ganska högt brus.

/Johan
Go to Top of Page

markku

934 Posts

Posted - 2003/03/20 :  13:06:49  Show Profile Send markku a Private Message
Bara som liten undran: varför får vi inte till livlig diskussion om bästa mätmikrofon för akustikmätningar? Alla slitar ju med rumakustik, mer eller mindre. Nästan glömde - bästa mikrofonkabel hör också till tema...

Vidare; hur ofta får vi läsa om tips akustiska åtgärder i lyssningsrum, dämpväggar och vad det nu måsta var utan att forumisten i fråga har något bevismaterial i form av mätningar, endast subjektiv tyckande. Hur många som börjar "blindbygga" sina rum, utan at få veta hurdan effekten var hos tipsgivaren, "byggmästaren", och om problem hemma hos själva är likadan (egentligen)...

mvh
Markku
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/20 :  13:31:22  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Nej Knoppen jag menade inte att den är frekvensrak eller superexakt.
Vad jag menar är att för priset (jag betalade 300kr för min) så är den mycket bra. Den har även möjligheten för inkopling av separat mikrofon. Visst finns det mycket bätre utrustning för 10-100 gånger pengarna.
Men om man vet hur mät kurvan ser ut kan man skystera så den blir mer frekvensrak.
Det finns även en hel del modifieringar till den för att göra den bätre, se här: http://www.gti.net/wallin/audio/rsmeter/33-2050/33-2050.html

Kostar inte en Bruel & Kjær 4226 över 10'000kr?
Och ändå har den bara en nogranhet vid 16kHz på +/- 1,5dB? Enligt denna sida: http://www.gracey.com/specifications/bk-4226.htm

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/20 :  14:30:31  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Alexi, det gäller att se upp!

Om du tittar på noggrannheten så uppges den vara +/- 0,5 dB för tryckmikrofoner. För frifältsmikrofoner är däremot noggrannheten sämre. Men det beror inte på apparaten i sig, utan det beror på att frifältsmikrofoner i sig själva är lite olika, de har olika frifältsfrekvensgång i olika riktningar. På 4226 finns det små reglar som passar för B&K:s olika mikrofoner. Men det finns många fler olika mikar än det finns justeringsmöjligheter, så det är antagligen därför som "noggrannheten" blir sämre. "Kopplaren" brukar jag kalla den, inuti den så avger den ljudtryck enbart. Mikrofonen uppfattar bara själva ljudtrycket och inte ett verkligt ljudfält som ju har olika infallsvinklar. Där har också mikens galler en viktig funktion, som försvinner när man sätter miken i "kopplaren".

Ang Radio schack-mätaren:
Det verkar besvärligt om man måste bygga om den för att kunna mäta linjärt. I och för sig inget stort problem, men det hade ju variut trevligt om den hade "lin" från början. Men 300 spänn kan den ju vara värd..., bara man inte börjar lita på dess mätvärden.

Johan.

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/20 :  15:07:10  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Ah dom menade frimic. jag trodde dom menade frifälts mätningar.

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/20 :  17:40:29  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Knoppen,

frekvenskurvan och upptagning finns i PDF dokument. På sidan:

http://www.behringer.com/02_products/prodindex.cfm?id=ECM8000&lang=eng

Pris: 570:-

T

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/20 :  17:53:30  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Hm kurvan visar bara hur den mäter ner till 60Hz.

Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/03/20 :  20:50:13  Show Profile Send Terratec a Private Message
Vad bra! En tråd som behandlar det jag för tillfället funderar på - en bra mikrofon att autokalibrera min Primare Sp31.7. Här verkar det finnas kunniga människor.

Knoppen eller någon, rekommendera mig en acceptabel och prisvärd mikrofon för att göra en autokalibrering. Vill helst inte lägga mer än 1000kr.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/20 :  21:36:39  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Alexi,

det måste finnas något mer detaljerat att få tag på. I Berhinger Ultracurve finns det väl en färdiginställd kurva för just den micen. Undrar om Ultracurve-ägare vet något mer om denna.

T

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/21 :  14:43:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Terratec!

Om du bara ska kalibrera nivåerna från Primaren så behöver du inte ha så noggrann mikrofon.

Då duger det istället med en billig ljudnivåmätare. Men för att man ska kunna ställa in LFE-kanalen så behöver den ha dB(C)-kurva. Men du kan också kalibrera till förvånansvärt hög noggrannhet enbart med hjälp av hörseln och den inbyggda brusgeneratorn. Möblera symmetriskt också, det är viktigt.

Om du vill ha en mik för att göra autokalibrering, då måste du veta vad Primaren ska ha för nivå på mikingången. Det är det som bestämmer vilken mik du kan använda. Det borde din handlare kunna tala om för dig.

Johan
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/21 :  14:47:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Thomas!

Riktdiagrammet säger ju noll och intet eftersom de inte har angett frekvenserna på kurvorna.

Frekvenslinjäriteten var lite dålig i diskanten där den ökar 2 dB. Det verkar inte så bra. Men man måste se till att man får en kalibrerad kurva till varje mik. Deras uppgivna frekvensgång är bara ett genomsnitt för en typisk mikrofon. Jag skulle hellre köpa den där EMM-miken där man får en uppmätt frekvenskurva på köpet. Det är det som är själva poängen.

Johan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000