| Author |
Topic  |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 22:36:50
|
| Satt just och funderade på om en fasvridning kan ha samma effekt som en tidsfördröjning, eller blir det en helt annan sak? |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 23:40:13
|
För en fix frekvens blir det samma sak.
/Marcus |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 00:07:11
|
| Hur stor blir tidsdifferansen då mellan 0 och 180 graders fasvridning? |
 |
|
|
Jensevik
Member

513 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 00:15:48
|
Har också funderat på detta. Skulle vilja ha en apparat med ställbar fasvridning för att kompensera skillnaden i högtalarnas avstånd till lyssnaren i en bil.
Vet att Backe hadde en sån apparat men jag har ingen aning om hur det funkar. Nån av forumets elektronikexperter kanske vet? Kan det va ett filter som ligger utanför hörbara frekvens ommrådet?
|
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 00:21:15
|
Hur stor blir tidsdifferansen då mellan 0 och 180 graders fasvridning?
Det är beroende på frekvensen. Frekvensen f är antal perioder per sekund så 1/f blir tiden för en period, 180 grader är ju en halv period så då blir det 0,5*1/f
alltså:
t=(1/f)*(180/360) |
 |
|
|
anders
Member

168 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 00:52:27
|
| det låter som ett allpassfilter jansevik, ingen påverkan på signalens amplitud, bara faskaraktäristiken ändras. |
 |
|
|
Jensevik
Member

513 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 01:00:29
|
Ok. Det låter vettigt. Hur konstruerar jag då ett aktivt variabelt allpassfilter. Är även intresserad av passiva.
|
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
 |
|
|
Pabo
Member

993 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 08:04:10
|
| Ett allpassfilter är bara aktivt i ett visst frekvensområde vilket bestäms av komponenterna. Det är å andra sidan bara vid låga frekvenser man är intresserad av detta på grund av de långa våglängderna. |
Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen! |
 |
|
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 09:02:08
|
Problemet är bara att även om man kan få rätt på fasen för vissa frekvenser med ett allpassfilter, så kan det nog vridningen runt den punkten ställa till saker. Detta pga fasen börjar och slutar vrida en dekad före och efter "brytpunkten" (i det här fallet avstämningen för tidsförskjutningen).
/Marcus |
 |
|
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 20:16:21
|
Alldeles korrekt ju :)
David A. Analogt är det väldigt svårt att kunna tidsförskjuta signaler helt och hållet (alltså oberoende av frekvens). Detta är mycket enklare att göra digitalt (billigare oxo).
Ska du däremot endast ha en omställare mellan 0 och 180 grader så går det ju enkelt att koppla en inverterare i signalvägen. Detta gör man enklast med en opamp (inverterad koppling med unitygain).
Ett allpassfilter fungerar precis som högpass eller lågpass filter vad gäller fasförskjutning. Däremot är de ju användbara om man ska faskorrigera två högtalarelement vid en viss frekvens... ;) |
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 22:22:25
|
Jag ska förklara lite närmare vad jag är ute efter.
Själv sitter jag glad och nöjd med en TAct 2.2x, så jag kan leka med tidskompensering bäst jag vill. En kompis till mig hade funderingen hur han skulle kunna få sina sidohögtalare att spela tidsmässigt lika som sina hörnplacerade subbar, som står typ 1.5 meter snett bakom högtalarna. Han hade tänkt köpt en Behringer till basen, och den har ju inbyggd delay som går att använda. Kruxet är bara att delayen knappast gör någon nytta hos subben. Men han vill inte använda Behringern till övre registret... fast det är just där som han skulle behöva ett delay för att komma i samma tidsplan som subbarna. Min fundering var då att fasa subben och sidohögtalarna olika, och sedan använda delayen på subbarna för att hamna tidsmässigt lika. Jag har ingen aning huruvida detta funkar eller inte. Finns det några andra ideer om hur vi får dom att spela tidsmässigt lika utan att blanda in processorer till övre registren??? |
Edited by - David A on 2003/03/19 22:23:32 |
 |
|
|
Ionizer
Member

304 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 13:13:39
|
Lätt som en plätt.
flytta subben närmare lyssningspossitionen. Vem vet, när den komer ut ur hörnet kanske den låter bättre oxå..
|
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 13:44:37
|
| Hela grejen är att den ska stå i hörnet. Den skall alltså inte flyttas fram. Tanken är att lådan tilsammans med kompensation skall spela med rummet. |
 |
|
|
Wolfie
Member

752 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 15:44:15
|
"Min fundering var då att fasa subben och sidohögtalarna olika, och sedan använda delayen på subbarna för att hamna tidsmässigt lika. Jag har ingen aning huruvida detta funkar eller inte. Finns det några andra ideer om hur vi får dom att spela tidsmässigt lika utan att blanda in processorer till övre registren???"
Det enda sättet här är ju att delaya sidohögtalarna (då de står närmare till lyssningspositionen?). Så jag tror att det blir svårt utan att blanda in en processor för dem... Sen är det krångligt att analogt tidsförskjuta något om man vill ha alla frekvenser tidsförskjutna lika mycket. Däremot går det ju att se till att delningsfrekvenserna ligger i rätt fas med varandra (alltså mellan sub och sidohögtalare). |
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 16:08:49
|
oki doki do... misstänkte nästan att det var så, tråkigt att behöva blanda in ett AD-DA led till. |
 |
|
|
AndersP
Member

1563 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 18:41:53
|
quote: Min fundering var då att fasa subben och sidohögtalarna olika, och sedan använda delayen på subbarna för att hamna tidsmässigt lika. Jag har ingen aning huruvida detta funkar eller inte.
Jag förstår inte varför inte det skulle fungera. I just det här exemplet blir det ju lite speciellt iom att avståndet är 1,5 m. Det motsvarar ungefär 1/2 våglängd ( 180 grader ) vid 125 Hz. Det hela borde gå att lösa fint med bara en fasomkopplare.
Själv har jag aldrig varit så petnoga med fasen i subområdet. På grund av stående vågor i rummet är, efter min mening, inte skillnaden så märkbar vid vridningar <90 och >-90 grader. |
 |
|
| |
Topic  |
|