HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 har fått tag på en 12"are, (behöver bygghjälp)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/19 :  08:16:55  Show Profile Send niklass a Private Message
Det är väl egentligen en bil woofer men jag funderade på om det går att bygga ngt vettigt med den till hemmabio rummet.
Vart ska man vända sig då om inte till detta forums eminenta diy-hörna.

Det är ett 12" pioneer element som heter TS-W302F med 4 ohms nominell imp., elementet är av "open air" typ innebär detta att det är lämpligt för montering i öppen baffel?
det skulle jag vilja testa iaf... :)

all (?) data finns om elementet på denna länk, jag är dock inte tillräckligt diy-bevandrad för att haja alla dessa parametrar.
http://vip.pioneer.se/produkter/baslador/baslador_tsw302f.html br /

är det ngn som har en länk till ngt site som förklarar bästa sättet att bygga ett filter till en sån här konstruktion.

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Edited by - niklass on 2003/03/19 16:14:26

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/03/19 :  10:14:09  Show Profile Send DanneS a Private Message
Lustigt, har själv rotat fram en 12" Pioneerbilbas nämligen TS-W301F, alltså modellen innan din. Jag tänker bygga en sluten låda och pröva med en sådan där Linkwitz Transformering. http://vip.pioneer.se/produkter/baslador/baslador_tsw301f.html

Vad gäller öppen baffel så är jag definitivt ingen expert men jag kan ge mig på lite resonerande. Jag antar att du är ute efter att bygga en subwoofer? Det jag ser som problem är utsläckning - detta går givetvis att råda bot på med tillräckligt stor baffel. Jag tror även att elementet behöver stor Xmax för att passa bra som subwoofer i öppen baffel eftersom det inte finns någon luftfjäder iform av låda bakom elementet.

Jag påminner dig om att jag inte är någon expert på ämnet.

/Daniel

Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/03/19 :  10:51:47  Show Profile Send blackrose a Private Message
Är inne på ett bygge med JBL GTI 12:or, Linkwitz Transformering?????!!!
Varför sätta bilbasarna i bilen?? :)

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/19 :  11:12:50  Show Profile Send niklass a Private Message
Ok, jag är helt novis på högtalarbygge, vad är en linkwitz transformering?

hrmm ja jag funderade på öppen baffel för att jag har för mig att jag har läst att det blir rappa/tighta konstruktioner av det, stämmer det?

men jag har nog ifos inte några större problem att bygga en låda till denna bas, om det nu är det som behövs... :)

/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/19 :  11:16:13  Show Profile Send niklass a Private Message
btw. jag har ju en sonusfaber sub som funkar bra så kanske man skulle ha en öppen låda så att man får vad jag kallar en "respirator-sub" flyttar massa luft och skapar tryck men låter inte så kul...

/n

Denon 3600 |

Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/03/19 :  11:20:41  Show Profile Send DanneS a Private Message
Linkwitz Transform, LT, ett suveränt "elektronikfusk" som gör att man kan ge en sluten låda vilken avstämmningsfrekvens och vilket Q-värde som helst (nästan). Det ställer dock en hel del krav på element och förstärkare, här kan du läsa mer: http://sound.westhost.com/linkwitz-transform.htm

En bra simulator hittar du hos FRD Consortium: http://www.pvconsultants.com/audio/eq/linktran.htm som även inkluderar buffert och subsonicfilter, kan vara bra då konutslagen tenderar bli enorma.

/Daniel
Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/03/19 :  11:25:41  Show Profile Send DanneS a Private Message
Om det uteslutande är ljudtryck du är ute efter så bygg ett horn. Har du "rötter" i bilstereovärlden så är du säkert bekant med bandpasskonstruktioner, de kan med fördel användas för att tvinga ur mer ljudtryck än välljud om du vill.

/Daniel
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/19 :  13:15:52  Show Profile Send niklass a Private Message
njae det är egentligen inte uteslutande ljudtryck jag är ute efter, jag vill ju helst att det ska spela bra såklart... men sen om det blir bra tryck på köpet så gör ju inte det ngt...

ja en hornkonstruktion vore ju inte så tråkig.... det kunde kanske vara ngt... var hittar jag info om det?

en annan fråga oxå elementet sägs ju vara ett open air element vad betyder egentligen det? vilka särskilda parametrar har det då?

/n

Denon 3600 |

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/19 :  15:42:57  Show Profile Send henricsson a Private Message
Har svårt att se att elementet skulle passa för open air. (för lågt Qts)
Men det massiva Qms (=17) (!) får en att undra.

Testa, det är bara att såga/fräsa ett hål i köksbordet.

Jag tror faktiskt det skulle bli en fast & tight bas i en sluten låda (med LT-korrektion om du orkar o har tid), blir det för lite bas är det bara att be någon räkna ut en passande avstämning för basreflex. (om du inte kan själv förstås)

Gjorde en snabb simulering med elementets parametrar (som inte alltid stämmer så bra med verkligheten)

50 liter, avstämd till 35Hz.
En pekfingervisning på hur elementet beter sig i en portad låda.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/19 :  15:55:14  Show Profile Send niklass a Private Message
man tackar!
om du orkar får du gärna förklara eller peka ut mig på internet ngnstans där begreppen qts och qms är förklarade...
du säger massiv qms, jag säger va? vad innebär parametern och vad är mkt resp. lite...

jag skulle nog gärna se att jag lyckades gräva lite djupare med detta elementet än vad din graf visar... men visst är det så så är det ju... (vilket program har du använt?)

50 liter låda, jag har sett att pioneer rekommenderar 150, kommer man lägre ner i frekvens med större låda ???

/n

Denon 3600 |

Edited by - niklass on 2003/03/19 16:07:00
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/19 :  16:08:11  Show Profile Send niklass a Private Message
om man "borrar ett hål i köksbordet" hur stor yta bör man ha runt elementet? bör man ha en helt überstyv skiva till det då eller?

/n

Denon 3600 |

Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/03/19 :  16:31:06  Show Profile Send DanneS a Private Message
Ang. storlek på "bordsskivan". Jag är som sagt ingen expert på öppen baffel. Jag har funderat lite och problemet med utsläckning borde infinna sig när avståndet från högtalaren till kanten på skivan understiger 1/8 av våglängden. Om du tex vill spela 25 Hz måste avståndet till kanten på skivan vara minst 340/25/8=1,7 m. Detta "resonemang" måste du nog få verifierat av någon som är insatt i öppna bafflar... Styv skiva är nog klart att föredra.

/Daniel
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/19 :  16:36:49  Show Profile Send niklass a Private Message
hehe jag får helt enkelt fräsa upp ett hål i golvet.... för att få en tillräckligt stor baffel... :)

/n

Denon 3600 |

Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/03/19 :  16:47:18  Show Profile Send DanneS a Private Message
Ja ja, vi skall nog se till att någon "öppenbaffel-kille" utalar sig angående mitt fysikaliska resonemang innan du ansöker om bygglov...

/Daniel
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/19 :  19:35:59  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
man tackar!
om du orkar får du gärna förklara eller peka ut mig på internet ngnstans där begreppen qts och qms är förklarade...
du säger massiv qms, jag säger va? vad innebär parametern och vad är mkt resp. lite...

jag skulle nog gärna se att jag lyckades gräva lite djupare med detta elementet än vad din graf visar... men visst är det så så är det ju... (vilket program har du använt?)

50 liter låda, jag har sett att pioneer rekommenderar 150, kommer man lägre ner i frekvens med större låda ???

/n

Jag saxar från en bra förklaring,

Qms är det mekaniska q-värdet på elementet och det säger hur kraftig egendämpning det har. Eller inversen av det kan man säga, för ju lägre Qms = desto kraftigare dämpat (dvs. jättefin frekvenskurva men detaljer brinner inne). Så motsatsen, högt Qms ger sämre (läs ojämnare) frekvenskurva med färre detaljer brinner inne.

Qts är det totala Q-värdet. ((Qes*Qms)/(Qes+Qts))

Jag gjorde bara en snabb simulering i LspCAD (heter progget),
"standardformeln" ger en sluten låda på 100 liter, basreflex vanligen lite större.

Japp, du kommer längre ner i frekvens med en större låda (på bekostnad av annat)

Läs den här artikeln så klarnar säkert en hel del.

Eftersom resonansfrekvensen ligger på 33Hz (där det behövs som minst effekt för att prestera ljud) så tror jag inte att elementet är gjort för den lägsta oktaven.

Men jag kan ha fel!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/20 :  09:13:34  Show Profile Send niklass a Private Message
ok jag tackar så mkt för hjälpen... jag ska läsa på lite, så att jag kan ställa lite vettigare frågor...
för än är jag nog inte riktigt i hamn känner jag

/n

Denon 3600 |

Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:01:44  Show Profile Send blackrose a Private Message
Har 5 innedörrar över! Kan vara något för öppen baffel!!?? ;)
Man kan ju sätta "kanter", så förlänger man ju avståndet, typ öppen låda!!

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:07:19  Show Profile Send niklass a Private Message
hehe ja det kan det ju klart vara.... :)

var bor du?

jag klurar på att bygga en trekantig hörnsub med öppen baffel som ansluter mot väggarna med 5-10 cm avstånd... är det ngn som har testat ngt liknande (om ni hajjar hur jag menar förstås)

vad är det för material i dörrarna?

/n

Denon 3600 |

Go to Top of Page

DanneS
Member

148 Posts

Posted - 2003/03/20 :  14:12:44  Show Profile Send DanneS a Private Message
Har hittat lite mer info om "Dipole" subwoofer hos DIYsubwoofers http://www.diysubwoofers.org/dipole/ det finns även ett excelark för att simulera olika bafflar. Det verkar som att man måste EQ:a ganska hårt om man vill få någon djupbas...

/Daniel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000