HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifi bara för välbemedlade?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/03/20 :  09:35:05  Show Profile Send copland a Private Message
Inser att frågan kan vara lite känslig, men är ändå nyfiken...

Är hifi en hobby för rika, eller finns det mindre bemedlade som lägger en större del av sin surt förvärvade inkomst på verksamheten? Måste en dyr stereo matchas med hus i Danderyd och sportbil?

Min fråga lyder: Hur stor del av din inkomst lägger du på hifikomponenter? Hur stor del skulle du kunna tänka dig att lägga? Hur många dagar är du beredd att arbeta för att kunna köpa det där Krell-steget du drömt om?

Själv har jag lagt någonstans mellan 3 och 4% på min (begagnade) stereo. Skulle dock kunna tänka mig att lägga ca 10%. Kanske mer. För en enskild apparat skulle jag kunna jobba två, möjligen tre veckor...

Ta inte min fråga för personligt nu - jag är inte ute efter att få veta storleken på er årsinkomst. Bara storleken på erat hifiintresse...

/Manne

Mann

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/20 :  09:49:02  Show Profile Send dole a Private Message
Det finns det inget entydigt svar på, ibland väldigt många procent och ibland inga procent alls
Jag har mer en en hobby

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2003/03/20 :  09:49:06  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej
jag räknar i månadslöner
Blev själv litet överraskad och förskräckt, nog har det gått litet för mycket till stereon.
Har arbetat i 4-5 månader för stereon sammanlagt och har arbetat 2-3 månader för skivsam-
lingen. Måste tillägga att jag är ganska nöjd nu och kan tänka på att börja lägga pengar på
annat så småningom.

Martin
Go to Top of Page

Zombie
Member

2503 Posts

Posted - 2003/03/20 :  09:51:25  Show Profile Send Zombie a Private Message
Snarare att en sportbil och hus i Danderyd matchas med en dyr stereo...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/20 :  09:51:27  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Det handlar inte så mycket om inkomst utan om prioriteringar.
Det är ju var och ens bedömmning av hur man vill prioritera sin inkomst i sitt liv som avgör hur mycket som hamnar i hifi. Inte storleken på inkomsten.

Edited by - Pjotre on 2003/03/20 09:52:17
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2003/03/20 :  09:54:18  Show Profile Send bjorn a Private Message
I 5 års tid jobbade jag extra i en hifi butik bara för att kunna finansiera mitt intresse. Det blev ungefär 40 timmars extra arbete i månaden, som utgjorde grunden för mina inköp. Tillsammans med det överskott som genererades från min ordinarie heltidsanställning, gav det mig en bra möjlighet till att köpa det jag då suktade efter. Till saken hör också att jag inte heller ägde någon bil, till för bara tre år sedan...

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

Peder B
Member

528 Posts

Posted - 2003/03/20 :  09:56:04  Show Profile Send Peder B a Private Message
En något större inkomst kan nog kanske underlätta eller

"A man got to now his limitations"
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:03:37  Show Profile Send dole a Private Message
Ett bra exempel är DIY som gör allt/mycket själva. Där är det ju definitivt hifi intresset som styr. Men det behöver inte alltid bli så dyrt. Själv är jag för lat för att bygga själv

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:08:11  Show Profile Send copland a Private Message

Pjotre skrev:
"Det handlar inte så mycket om inkomst utan om prioriteringar.
Det är ju var och ens bedömmning av hur man vill prioritera sin inkomst i sitt liv som avgör hur mycket som hamnar i hifi. Inte storleken på inkomsten."

Ja, det är just det som är det spännande...
Hur högt prioriterar ni hifin?

Och bjorn: att jobba i hifibutik är ju ett särfall. Då ägnar du dig ju åt din hobby dubbelt upp s.a.s. Två flugor i en smäll? Eller ska man resonera tvärtom: Inte nog med att du jobbat 5 år med hifi, du har dessutom lagt pengarna du tjänat på hobbyn...

/Manne

Mann
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:18:16  Show Profile Send joakim a Private Message
pjotre: Mycket blåögt att tro att storleken på inkomsten inte spelar roll.
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:24:08  Show Profile Send binmarv a Private Message
Intressant inlägg. Själv så har jag aldrig några pengar över, men de som kommer in går just nu till stereoprylar. När jag inköpt vad jag strävat efter så pausar jag ett tag. Annars tar hälsan skada...

Jag tror inte de flesta som har fina anläggningar också har en fin bil och en lyxig villa. I många fall får man välja. I jämförelse med vad min bil kostade så är stereon värd 6-7 ggr mer. Jag anser att tiden framför stereon är viktigare än tiden i bilen så valet för mig var ganska enkelt.

/Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:29:02  Show Profile Send Aton a Private Message
Rktigt hängiven en hobby tycker jag man blir när allt sparande riktas mot hobbyinköpen. Då ryms inget långsiktigt bank/pensionssparande eller långsiktiga planerade inköp vid sidan av huvudhobbyn. Frågan är om inte ganska många hifi-intresserade ganska ofta befinner sig på denna nivå. Då kan man kalla sig en riktig entusiast!
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:30:00  Show Profile Send dole a Private Message
joakim
quote:
pjotre: Mycket blåögt att tro att storleken på inkomsten inte spelar roll.

Det var ju inte hur dyrt det är, utan hur man prioriterar

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:32:45  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Joakim, hur visste du att jag var blåögd? Nämen fråga var ju hur förhållandet mellan inkomst och hifi var. Det är ju självklart så att har man en större inkomst så kan man köpa dyrare utrustning men det kanske inte ändrar förhållandet mellan inkomst och inköpskostnad.

Jag skulle snarare tro att de med normala löner lägger mer av lönen på hifi än de som har riktigt höga inkomster gör.... Men det är bara min tro.

Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:36:57  Show Profile Send joakim a Private Message
Pjotre: Om vi pratar disponibel inkomst efter att fasta utgifter/levnadsomkostnade är betalda stämmer ditt resonemang. Gör ett schablonavdrag på 10 lök/månad så är jag med....
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:43:01  Show Profile Send Terratec a Private Message
Ja, jag tror att man kan säkert generalisera och säga att en Danderydbo vill säkert ha, utöver sin fina bil och villa, också en en dyr stereo. I många fall mest för syns skull, d v s kunskapen om hifi är mer eller mindre noll.
Om jag får fortsätta att generalisera så tror jag annars att hifi är just en sådan hobby som riktiga entusiaster ägnar sig åt. Man gnetar ihop pengar under lång tid för att få köpa de där högtalarna man såg för första gången för ett halvår sedan.
Men som dole sa, det går i vågor. Ibland köper man mycket sedan går det en lång tid, kanske år och sen gör sig uppgraderingsklådan sig påmind igen.
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:47:37  Show Profile Send joakim a Private Message
Som passus så tycker jag ingen av de med lite dyrare Hifi jag varit hos har varit Danderyds-brackor utan det har varit ett brinnande intresse som styrt och prioriteringen har varit välljud.

DIY-are har ofta lagt ner mycket pengar på sina anläggningar också. Drivkraften där är nog ännu mer brinnande intresse eller som lödkolvsriddarna brukar säga "Friskt kopplat hälften brunnet".

Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:48:15  Show Profile Send copland a Private Message
Så Pjotre: Hur stor del är det? 80%? Eller är det 100%

Drömmer ibland om dyra apparater, men frågar mig sedan varför. När man inte har "the lifestyle to match"...

Varför har man egentligen det här intresset? För sin egen skull? För musiken? För att imponera på vänner och bekanta? Brudar? Andra hifiintresserade?

Måste erkänna att en försvinnande liten del av det jag företar mig enbart är för min egen skull. Och jag tror att de flesta fungerar så. Det mesta man företar sig gör man för att vinna aktning och erkännande hos människor i sin omgivning...
Det gäller antagligen även hifi...

/Manne

Mann
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:52:14  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Det värsta är när man har för många roliga fritidsintressen:

Hifi
MC
Pistolskytte
Hästar
Fotboll
Friidrott
Hembio/parabol

Samt en familj som skall ha sin beskärda del av lönen. Hus, bil, katt, kanin och hamster (pust)

Ovan nämda intressen är ju inte så billiga heller

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:55:06  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Copland, I mitt fall så köper jag ALDRIG något för att imponera på grannar eller vänner! I så fall skulle jag smäcka ner huset med Bang&Olufsen... Och det gör jag INTE! Jag köper det jag tycker ger bäst och mest välljud för de pengar jag kan avsätta för detta intresse.

Det lustiga är att det folk i allmänhet blir impade av hemma är hembion, men att det ligger Valhalla högtalarkablar till QRS Neptunus och att det står Advantage på 2 kanalselektroniken bryr dom sig inte ett skvatt om. Dom har inte en susning om vad det är för märken ens.... Ännu mindre vad dom kostar...
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/20 :  11:01:59  Show Profile Send joakim a Private Message
I mitt lyssningsrum finns bara en lyssningsfåtölj. Hemma hos mig är det bara jag som lyssnar. Jag bjuder sällan eller aldrig hem nån. Jag har iofs inte mycket att visa upp, men inget jag skäms för heller.

Impa på brudar med Hifi? Funkar förmodligen lika bra som "Hejsan bruden vill du komma med hem till mig och spana in mina senaste utslag på snoppen?"
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/20 :  11:09:07  Show Profile Send dole a Private Message
*ASG* Tjena bruden...

Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/03/20 :  11:10:11  Show Profile Send copland a Private Message
Pjotre skrev:
"Det lustiga är att det folk i allmänhet blir impade av hemma är hembion, men att det ligger Valhalla högtalarkablar till QRS Neptunus och att det står Advantage på 2 kanalselektroniken bryr dom sig inte ett skvatt om. Dom har inte en susning om vad det är för märken ens.... Ännu mindre vad dom kostar..."

Och visst är det LITE tråkigt med komentarer av typen "Advantage? Vad är det? Min kusin har värsta Technics-steroen med dubbla subwoofers! Låter skitbra!"...

Minns när jag var inne på Hifiklubben för ett par år sedan. En kille med alla danderydsattributen (ni vet hur de brukar se ut...) stegade in och köpte B&W Nautilus + Classé-elektronik utan att lyssna. Iofs kanske han varit där och lyssnat tidigare, eller så visste han ändå vad han ville ha...

Kommer ni ihåg Marantzreklamen? "Sunglasses by Ray-ban, suit by Armani, Hifi from Marantz" eller något däråt. Målgruppen för hifireklamen är nog ofta de välbeställda.
Och de jag känner med pengar har oftast "rätt" hifi. Fast ibland B&O då förstås...

/Manne

Mann
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/20 :  11:20:03  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Joakim:

Vi har börjat indoktrinera den lille i huset. För att inte hans skall göra om samma misstag som pappa (trimmade moppar är coolt och det gillar nog tjejerna....) så lär vi honom följande ramsa:

vill du följa med mig hem och titta på mina islandshästar och pussas?

Copland:

Eftersom de flesta hifi-intresserade är killar och killar funkar mycket så som du säger att det finns ett visst glänsa-behov så står det alldeles säkert en massa hifi runt om som inte står i proportion till något genuint hifi-intresse.

Dessa hifianläggningar och deras hussar brukar dock falla för första bästa hinder, flickvän/sambo, barn mm mm. Det kommer att stå en stereo som en gång var ganska fin som ungarna pillar sönder så småningom...

Det är väl lite som i mc-världen dole? Återfallsknuttar eller knuttar eller "jag körde hoj när jag var ung"...

Här på forumet har vi ju flera återfallshifis

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/20 :  11:22:32  Show Profile Send dole a Private Message
sladd
quote:
Det är väl lite som i mc-världen dole? Återfallsknuttar eller knuttar eller "jag körde hoj när jag var ung"...

Jepp, måååånga återfalls knuttar är det

Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2003/03/20 :  11:25:30  Show Profile Send Jens a Private Message
Då skjuter jag ut hakan i en liten annan rikting:

Den nyrika klick som beskrivs (de med danderydsattributen), är ofta så självupptgana att de sublima detaljer som en ordentlig stereo presentererar ofta är ointressant för dem. Det skall målas med en bredare pensel för att ge den gruppen något. T.e.x Bang prylen som öppnar en glas lucka när man närmar sig ger nog dem en större tillfredställelse.

Denna generaliserning är nog lika grov och felaktig som den att hög inkomst= dyr stereo, men ändå..

/Jens

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000