HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ferritring runt nätkabeln?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/20 :  10:37:59  Show Profile Send joakim a Private Message
Eller rättar sagt nätkabeln lindad kring ferritring...

Är det bra?

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/03/20 :  12:44:30  Show Profile Send copland a Private Message
Ja, det är aldrig fel.
Tyvärr ser man just "ferritring runt nätkabeln" och inte "nätkabel runt ferritring" på en del dyra nätkablar. Föga vetenskapligt. Vill du ta bort störningar som inte ligger på många MHz måste du vira några varv. Kan inte räkna sådant på rak arm men kolla i Elfakatalogen, de har lite generella riktlinjer.

/Manne

Mann
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/03/20 :  13:03:19  Show Profile Send dax a Private Message
Nätkabel runt ferrit eller ferrit runt nätkabel fungerar enligt samma princip så länge det är common-mode-signalen man vill dämpa! Som tur är är yttre störningar ofta av typen common-mode!

Observera att om du ska linda runt en ferrit så måste du tänka på hur du lindar, annars kanske du dämpar differential-mode-signaler istället!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/20 :  19:57:19  Show Profile Send Parasite a Private Message
Kan passa på att fråga, har en extra förstärkare som ljudet är helt okej, förutom att den störs av det minsta lilla nätskräp, typ kyl/frys. diskmaskin. Finns det nått bra sätt att göra strömmen mer "störningsfri" väldigt billigt? Utbildad elektriker så ni behöver inte oroa er för om jag petar mes 220 v.

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/20 :  20:13:05  Show Profile Send joakim a Private Message
Kyl och frys brukar vara luftburna störningar typ "gnistsändare"
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/20 :  20:17:04  Show Profile Send Parasite a Private Message
jo kanske det, men tror inte att även diskmaskinen är gnistsändare, så några förslag tack =) ?

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/03/20 :  21:22:46  Show Profile Send lennartj a Private Message
Min kyl orsakade ljudliga knäppar i stereon vid till och frånslag. Jag avhjälpte detta med att montera ett delta-filter (X och Y-kondensatorer) från Elfa direkt på ingående kopplingsplint vid kylkompressorn. Jag rekommenderar att filtrera/dämpa störningarna så nära källan som möjligt så att ledningarna i väggarna inte agerar sändarantenner. Nu hittar jag inte längre den modell jag använt (cylindrisk med 5 ledare - jord, fas in, fas ut, 0 in, 0 ut).
Parasite - om du är elektriker så sök hos Elfa på "deltafilter" och klura lite och hör av dig med hur du kopplar ett sådant (pris under 30 kr + moms mm).

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/03/20 :  21:41:38  Show Profile Send Parasite a Private Message
ehm, kopplingschemat va lite förvirrrande, men TROR att det är jord, till jord och inkommande fas på 1 och utgående på två, men hmmm, vet inte, skulle helst vilja få ner störningarna så nära stärkarren som möjligt, eftersom min mysiga kramgoa Nad inte regarerar alls på samma sätt , alltså inte är i närheten av lika känslig.

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/03/20 :  22:28:51  Show Profile Send lennartj a Private Message
Kolla då på "Nätavstörningsfilter" fos Elfa. Du får träff på några vaianter från Schaffner. Jag har byggt snarlika doningar i "lösvirke" som har gjort god nytta i serie med känsliga apparater, men enligt min erfarenhet bara om filtret varit anslutet till ett jordat vägguttag. Apparaten bakom filtret behöver inte vara jordad, men som du kanske anar av schemat behöver filtret jord för att ha någonstans att leda bort störningarna.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000