| Author |
Topic  |
|
|
wolfman
Member

220 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 12:03:40
|
Då färdigfanérad MDF är svindyr och bara kan köpas i 2440x1220mm storlek , så letar jag efter billigare alternativ.
Vanlig MDF är ju billigt, men kräver en ganska stor insats för att få till finishen. Att fanéra själv går nog bort, då det troligen blir lika dyrt som att köpa färdigfanérat. Så vilka alternativ finns det för att få en bra ytfinish på MDF? Vaxa? Betsa?
Ett annat alternativ är ju att skippa MDF'n och bygga med vanliga furuskivor, har någon testa detta? Är stabilteten och hållfastheten likvärdig som med MDF om man bygger med furuskivor?
|
|
|
Ionizer
Member

304 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 12:35:27
|
Du kan väl klä dom i läder, filt, folie, kolfiber?? eller måla med tex pianolack, hammarlack, strukturfärg, marmoflor (golvfärg med flingor i)?? eller varför inte limstryka och doppa dom i sand.. Köp billig parkett på tex Rusta, fast den blir svår att skarva i hörnen..
Mina erfarenhet av furu är att det sväller och krymper mer, och spricker lättare. |
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
 |
|
|
Ionizer
Member

304 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 12:36:46
|
oj, jag tänkte på högtalarlådor, det var ju en bänk det var frågan om..
|
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan... |
 |
|
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 13:53:54
|
Ett par idéer:
Dubbla skivor plywood med dämplim emellan?
Tredubbel dämplimmad hardboard (impegnerad masonit)
/B |
 |
|
|
goldfish
Member

214 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 14:29:42
|
Nu vet jag inte riktigt var du bor, men jag håller själv på med ett bygge. (dock inte flexi)
Planerar att köpa mina skivor från abi-TRÄ i Göteborg. De har ett stort sortiment av tjocklekar och träslag. De kapar även i dina mått, är det nåt alldeles speciellt man behöver så har de även snickeri....
Tycker även de har vettiga priser.
http://www.abi-tra.se/ |
--------------------------- goldfish - ei saa peittää --------------------------- |
 |
|
|
wolfman
Member

220 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 16:12:45
|
| Tyvärr så bor jag i Stockholm och abi-TRÄ ligger i Västra Frölunda. Här i Stockholm så har Skandinaviska Träimporten AB och Fanérbolaget färdigfanérad MDF, men ingen av dom kapar upp skivorna. Dom flesta bygghandlarna har ju tyvärr bara rå MDF och vanliga furuskivor. |
 |
|
|
niklass
Member

508 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 16:15:47
|
jag tänker testa att göra en flexi med stavlimmade furuskivor ifrån coop stormarknad.. som jag sen ska lasera i italiensk valnötsfärg för att de ska passa fint ihop med mina sonusar 
/n |
Denon 3600 | Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup
|
 |
|
|
dplz
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 17:02:09
|
| Har en lackad flexy-bänk. Resultatet blev bra men det kräver lite arbete eftersom det skall på flera lager. Om du bor i närheten av en IKEA-butik kanske du kan ha tur att hitta lämpliga skivor i deras fyndavdelning till ett bra pris. |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 22:29:49
|
| Att fanéra mdf behöver varken vara svårt eller dyrt. Trälim eller kontaktlim är en smaksak. Fanér finns från några tior kvadraten. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
blackrose
Member

172 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 10:35:47
|
Bänkskivor till kök!!?? Finns i diverse matrial o träslag, dessutom ganska tjocka!! :) IKEA med flera säljer ju........... |
Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway" |
 |
|
|
wolfman
Member

220 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 10:48:23
|
Det lutar åt att jag testar att bygga bänken med riktiga furuskivor, blir billigast och dessutom är det lättast att få tag på verkar det som! |
 |
|
|
iffe
Member

352 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 11:21:38
|
| Jag håller på med en stereobänk av massiv bok, gjord av bänkskiva till kök. Tyvärr kostade det skjortan (nåja), och det var väl prisbesparingar det handlade om. Skulle tro att det är billigast att köpa billig fanér och spånskiva bara. |
 |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 12:39:55
|
Jag har gjort en i Furu som en kompis betsat med någon slags färg. Blev djäkligt snygg, super nöjd med resltatet, och byggkostnaden hamnade på ca. 400:-, billigare bänk som är lika fin får man leta efter. Stabil är den också.
Detta var dock ett budget bygge, mest för att kolla resultatet med denna Flexy table. Hade först planerat att göra den i massiv EK, skulle bli riktigt snygg, och stabil med 30mm massiv ek. Då hade bara Ek´en kostat 800:- så jag tog budgetbygget först. Men ska snart komma mig för att handla den där ekskivorna. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
 |
|
|
blackrose
Member

172 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 13:17:52
|
Har byggt min av överblivna skivor till IKEA's work-serie, bok....fick dem gratis, svårt att pruta då! ;) Bänkskivor är väl inte SÅ dyra om man kollar runt lite, beror kanske på var man bor, COOP säljer billigt ibland, IKEA som sagt....gå hit, kolla på bänkskivor! http://www.ikea.se/catalog_online//virtual_catalog.asp?catalog_id=B_910225-se_
|
 |
|
|
wolfman
Member

220 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 14:13:07
|
| Problemet med bänkskivor är ju att dom oftast har ett djup på 60 cm, så det blir svårt att hitta skivor som man inte måste kapa. Man får nog köpa 240 eller 180 långa och kapa upp 4 eller 5 skivor i sådant fall. |
Edited by - wolfman on 2003/03/21 14:17:12 |
 |
|
|
wolfman
Member

220 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 14:25:33
|
| Såg att man kan vaxa MDF, är det någon som testat det? |
 |
|
|
blackrose
Member

172 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 17:15:43
|
Vem på detta forum har inte en cirkelsåg!!!???? Beror ju på vilka mått man jagar....jag har 60 bredd på min, då får man ju ut ett antal hyllor på en skiva!! |
 |
|
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 17:29:41
|
| Varför inte köpa billack på Biltema för några tior och sedan spraya skivorna. Det blir en ganska bra yta. Inte helt slät som ett piano, utan lite skrovlig som en billack. Biiligt enkelt och i vissa fall ganska snyggt. Tröttnar man på färgen så är det bara att köpa en ny burk och lackera om. |
Oops! I did it again |
 |
|
|
Parasite
Member

734 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 23:33:34
|
Snart föreslår nån väl att man ska köra med dubbla skivor med en plåt imellan som man jordar för att det ska minska störningar , ha ha. Hade en vansinnes diskusion om sånt på mirc chatten =)
Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P http://w1.381.telia.com/~u38109144/ |
 |
|
|
Pac
200.000-klubben

22013 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 08:18:44
|
Hej!
Jag var på K-Rauta härom dagen. Ett sant DIY ställe, de har allt!! 
Jag gick förbi en hylla med vad de kallade hyllplan. Det var skivor i björk och bok som de tycker att man skall såga till och ha i tvättstugan/garaget/.... De fanns i olika storlekar och modeller. De kanske kan vara något till din Flexi-table?
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
| |
Topic  |
|