| Author |
Topic  |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 21:25:09
|
Fler än jag som plågas av dåligt ljud på gymmet? SATS olympic i Göteborg har olidlig ljudkvalitet. Buuuuuumlig bas, mellanregister i behov av hjärt-lungräddning och skrikig diskant. Det känns som allt spelade i en stor plåtlåda. Måste vara en hopplös akustiklokal. Betongväggar, trägolv, speglar eller fönster på de flesta väggar. Tur att det finns så många trevliga tjejer som motverkar de negativa intrycken :) |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 21:30:37
|
Japp.
Högtalarplaceringen är inge kul.
Få gym som har Transparent A, Jorma's, intendo musica's, Kimbers kablage... ;-)
Har varit på ett pass i KKrona där det var förhållandevis bra ljudkvalite.
I Kalmar tror jag dessutom dom körde utomhusgympa med ett live band! ;-)
Kan man träna till Diana Krall? Vore väl ett träningspass? ;-D
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 21:31:56
|
Friskis & Svettis har rätt hyffsat ljud i vissa av sina lokaler i Göteborg. Där har Ljudkällarn varit och installerat ljudet... |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 21:32:56
|
Diana Krall kan få dig rätt krell epkpeng, eller?  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
greenkail
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 21:37:54
|
har faktiskt hyfsat ljud på Sports Club i Halmstad. detta kan ju bero på att det är ett riktigt gym, inte SATZ alltså, med riktiga vikter och maskiner.
inte konstigt att "aerobic-gym" har kasst ljud.
;)))
//fredrik |
Med vetandet växer tvivlet |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 21:49:37
|
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Varning utdelad... Pjotre |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
Edited by - Pjotre on 2003/03/20 22:27:12 |
 |
|
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 22:09:41
|
| Akktustakki: De flesta som gillar musik skulle jag tro. Bakgrundsmusik på låg volym i butiker är en helt annan sak, på gymmet är det hög volym som gäller. Och så sitter man där en timme i sträck. |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 22:42:27
|
Varning utfärdad? För vad då ? Att jag inte är ett dugg intresserad av vad som spelas på gymmen, eller hur det låter? Att jag svor ber jag om ursäkt för, men annars förstår jag inte alls varför det finns anledning att censurera inlägget. |
|
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 22:46:19
|
| VAD tycker du att ditt inlägg bidorg med??? |
 |
|
|
imaster
Member

152 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 22:48:53
|
NAUTILUS i Landskrona har riktigt schysst anläggning och schysst inställt också! Beror säkert på det sympatiska namnet... ;) Sen att de spelar en radiostation som suger mer än Energy eller Rix FM är ju en helt annan sak... |
...Amidst falling leaves, I have found my beloved... |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 23:01:01
|
Ärade moderatorer/censor
Ett konstaterande att det inte borde vara så viktigt vad som spelas på gymmen eftersom man knappast är där för musikens skull. Eller välljudet heller för den delen.
Skulle man springa runt och känna sig kallad att kontrollera välljudet hos offentliga inrättningar finge man ett hektiskt jobb. Om inte annat kan man börja med att springa in till många sk. hifi-handlare vilka borde ha ett krav på att det låter hyggligt. I ett gymm kan man väl ändå inte göra detsamma?
Så, alltså, vem bryr sig egentligen om hur det låter på ett gymm? Eller i en hiss, matbutik, klädbutik, etc.etc.
Där är man i all fall ute efter andra produkter än välljud, rent musikaliskt sett?
Men för all del, fortsätt att censurera, och utdela varningar, med den äran.
Framför allt till mig. Till skillnad mot våra moderatorer och administratörer som förhåller sig föredömligt neutrala. Jag har ju endast anstötliga och ovettiga/okunniga inlägg att bidra med. Snarare inget som jag tror skall tillföra detta forum något alls.
|
|
 |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 23:06:13
|
Så där ja... Övre delen av ditt inlägg var ju riktigt trevligt!! Men att bara skriva "Vem fan bryr sig" är INTE lika trevligt.... Om du sen känner dig censurerad pga det så är det bara tt beklaga...
Din syn på det jobb moderatorerna/administratörerna gör på forumet har jag inga kommentarer till. |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 23:11:19
|
Jag plågas mest av att dom ibland glömmer att stänga av musiken på gymet när dom kör annan musik i idrottshallen som gymet delar "luft" med :(. Samt att dom har fel radio station inställd, jag vill lyssna på P3 när jag gymar eller bra skivor (fast det är ju en omöjlighet om man inte har gym hemma).
Vad gäller ljudkvalitet är jag nöjd så länge jag slipper ovan nämnda problem och sprak, fast det e klar väl ljud skadar inte (riktigt välljud är nog dock omöjligt då lyssnings platsen varierar).
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 23:12:38
|
Några kommentarer ang jobbet som vissa moderatorer eller administratörer gör på forumet behövs inte alls, jag har inte frågat efter några heller. Det räcker att titta in på tråden "har ni tänkt på"...
Att jag känner mig censurerad beror på att jag har blivit det. Trevligt eller inte.
Självklart skall inte någon anslå en otrevlig ton, inte jag heller, och det gjorde jag uppenbarligen. Så, för ordningens skull; ber om ursäkt i fall det uppfattades som stötande, det jag sa, om det var någon som hann uppfatta det, innan det togs bort. |
|
 |
|
|
zvenzzon
Member

386 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 00:18:25
|
För att bara tala om den lokala krogen....
Inga roliga distortionssiffror på den diskanten.. :/ |
 |
|
|
svanbo
Member

1240 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 01:47:14
|
Jag tycker det är en relevant fråga. Många gym (och andra offentliga anläggningar) har extremt dålig kvalité på sina ljudanläggningar, så dålig att det ofta blir jobbigt att vistas där, inte bara för en hifiintresserad utan för alla. På Fysiken i Göteborg har de verkligen inget hifi-ljud (Bose rakt igenom). Inte särskilt njutbart, men det går i alla fall att vistas där. Krogen, däremot.... ofta extremt mycket bas, obefintligt mellanregister och vass och stenhård diskant. Det är ju inte direkt sällan man hör "jag tycker de spelar alldeles för hög musik på krogen". OK, till viss del beror det på att de verkligen spelar för högt. Men jag tror inte det skulle uppfattas lika jobbigt om det var någorlunda kvalité på det. En så vass diskant blir ju jobbig rätt snabbt. |
 |
|
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 08:16:23
|
| Det är nog mestadels akustiken som är boven i dramat. Många gym håller ju till i källarlokaler o. dyl. med kala betongväggar och inte en bit tyg så långt ögat kan nå. Samma sak på krogen, stenhårda golv, väggar och tak. |
 |
|
|
Soulman
Member

441 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 10:02:20
|
Tränar man på SATS i allmänhet och Olympic i synnerhet får man nästan skylla sig själv... Nä men visst låter det skit ute på gymmen! Jag har nog tränat regelbundet på 10-15 gym runt om i landet men ännu inte hört bra ljud någonstans...
Fast det är klart; om man retar sig på ljudet kanske det är en indikation över att man inte tränar så hårt som man borde?? Hjärtslag och andehämtning bör överrösta musiken för att det skall vara ett bra träningspass...
Annars får man väl göra som jag gör ibland; ta på sig md-spelaren med ett par hyggliga lurar. Då får man ju dessutom bonusen att man slipper den duktigt sunkiga musiken som de spelar 
/Stefan |
-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things -- |
 |
|
|
Viktor
Member

210 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 10:35:20
|
| Jag kör med öronproppar både på gymmet och på pass för att få ner volymen, både för att slippa ifrån lite av den dåliga akustiken och för att skona mina öron. En del istruktörer verkar ha nedsatt hörsel, de drar ju på så det fladdrar i håret. Kanske en arbetsskada. |
Edited by - Viktor on 2003/03/21 10:36:11 |
 |
|
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 11:32:36
|
Om det är hifi eller inte på gymmet intresserar mig inte. Däremot vad som spelas. Ska man lyfta skrot behöver man tung musik Inte någon skval musak från RIX eller Megapol |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
|
greenkail
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 12:48:09
|
helt rätt!!!
för mycke lugn musik, ska vara tungt.

kvalitén på ljudet får faktiskt vara sekundärt!
//fredrik |
Med vetandet växer tvivlet |
 |
|
|
binmarv
Member

403 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 13:52:38
|
Ta kompassen, där har de rätt trevliga grejer! Har dock sökt mig vidare till Jupiter, men ljudet där gör inte precis att man vill slänga på de där extra kilona på skivstången 
Sen tycker väl jag, liksom många andra här att musiken i sig är det värsta. Jag blir inte det minsta inspirerad av technodunk eller sugande reklamkanalssmörja. Fast o andra sidan hade väl alla andra fått spel om jag fått min vilja genom, svensk progg och en tidig Bob Dylan med viss tillåtelse även för amerikanska LIVE  |
Det man inte har i huvudet får man ha i öronen! |
Edited by - binmarv on 2003/03/21 13:55:39 |
 |
|
|
regner
Member

899 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 15:56:04
|
Jag kan bara tala för mig själv men på gymmet skiter jag fullständigt vad det är för musik och ljudkvalité. Jag är där för att pumpa, HÅRT och TUNGT!!! Tänker man på musiken kör man inte nog hårt, så enkelt är det.  |
 |
|
|
s.m.f
Member

1003 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 16:05:56
|
Kan bara instämma med Dole och övriga om tung musik. Motivation och intensitet försvinner som luft ur en ballong när r-kelly eller fath hill sätter igång.. nee ramsstein e bra att träna till
s.m.f forever Kabelmätningar är som en bikini, de visar mycket men döljer de mesta. |
 |
|
|
XL
Member

55 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 16:09:40
|
Viktor skrev: :Jag kör med öronproppar både på gymmet och på pass för att få ner :volymen, både för att slippa ifrån lite av den dåliga akustiken och :för att skona mina öron. En del istruktörer verkar ha nedsatt :hörsel, de drar ju på så det fladdrar i håret. Kanske en arbetsskada.
Tycker oftast inte heller om musik på gymmet, tycker mest det är jobbigt. Inte så konstigt att instruktörer får dålig hörsel, det är vetenskapligt bevisat att hörseln far illa om man tränar hårt samtigt som man lyssnar på hög musik.
|
 |
|
|
regner
Member

899 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 14:08:43
|
Skulle ni verkligen vilja att det alltid spelades er favvomusik på gymmet och att den hade perfekt ljudåtergivning? Jag själv skulle bara bli distraherad. På gymmet ska man pumpa inte lyssna på musik!! Jag håller förövrigt fast vid att tänker man på musiken eller återgivningen kör man inte nog hårt.
mvh micke
|
Edited by - regner on 2003/03/23 14:32:52 |
 |
|
| |
Topic  |
|