| Author |
Topic  |
|
|
Peta
Member

68 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 22:19:26
|
Skulle behöva hjälp med att få svar på en fråga! Är det så att Sansui SR-222 MK4 bara kan spela LP-skivor men inte 7"-singlar och 12"-singlar som går på 45 varv? Svarade på en annons och köpte en Sansui SR-222MK IV för 500 kronor, en billig och bra skivspelare -trodde jag... Såg ingen knapp för hastighet , men säljaren sa att det inte var någon fara. Det är något man gör med tonarmen, sa han (köpte den utan att testa!) Jaja, väl hemkommen så inser jag att jag troligen blivit blåst - eller? Är det så att Sansui tillverkat en skivspelare som det bara går att spela 33-varvsskivor på? Ledsamt att behöva ställa ut singlarna i förrådet bara för att man inte har råd att köpa en ordentlig skivspelare... |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 23:04:45
|
Hej Peta.
Det kan vara så att du får manuelt flytta "remmen" till det större "kugghjulet" eller vad man kan kalla det på tallriken.
SÅ kan det vara på vissa modeller. Bl.a. på vissa Garrard tror jag bestämt.
Lyft försiktigt på tallriken och "flukta lite"... Du kanske blir "överraskad"!
Mvh Magnus Eriksson |
 |
|
|
Peta
Member

68 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 08:23:27
|
Det stämmer faktiskt! Lite opraktiskt kanske, men bra att det funkar ändå så jag kan spela singlar i framtiden också. Kanske man lagt allt krut på att skivspelaren ska funka bra, istället för bekväma funktioner. Tycker den spelar väl. Någon som har erfarenhet av den här modellen? Tusen tack för det bra tipset, Magnus! |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 08:57:17
|
Har haft en Mk V, den har en knapp för växling av hastighet dock. Fungerade mycket bra tycker jag, och är snygg med sin svarta pianolack. En av fördelarna är att armen går att justera i höjd med hjälp av en insex på höger sida av tonarmsbasen, vet dock inte om det är samma arm på Mk IV? |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
Peta
Member

68 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 12:00:09
|
Ja, det är en smal spak där som man höjer och sänker tonarmen med! Jag gillar mitt köp mer och mer nu när jag vet att den funkar för singlar också. Snyggt minimalistiskt glansigt 70-talsmonster. Remmen envisas med att trilla av ibland när man ska ändra till hjulet för 45 varv, men den kanske är gammal och uttänjd, så att det blir bättre om man kostar på en ny. Inser att jag borde postat detta topic i forumet "hifi", men nu är det för sent... Får man som löjlig novis ställa en troligtvis skrattretande dum fråga till er gamla kunniga rävar? Är det livsviktigt att skaffa en fräsch nål då och då? Vet inte hur länge stiftet suttit, säljaren sa den var ny, men litar inte riktigt på det. Förstör man skivorna om den är flera år gammal? Märket är AIWA, tror jag. Har så taskigt med pengar, annars skulle jag köpt ny nål direkt för säkerhets skull. |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 13:11:08
|
Köp en Ortofon OM-20 eller en Grado Black, kostar under 500:-! En gammal nål kan, om nålupphängningen torkat eller den är sliten eller skadad, i värsta fall förstöra skivorna på bara någon enstaka spelning! Better safe than sorry, typ. |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
Peta
Member

68 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 18:33:29
|
Ja, nu är det gjort. Iallafall blev det en pickup med "Ortofon" nånting whatever på... Och min gamla sletna tolva med Swervedrivers "Son of Mustang Ford" har aldrig låtit bättre i mina högtalare.  Tack för alla tips! Nu när jag har en Sansui SR-222 med Ortofon-pickup är jag en riktig audiophil va!? |
 |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 02:03:33
|
Tackar Peta.
Roligt att jag kan hjälpa någon annan och inte bara vara den som rådfrågar forumets expertis hela tiden! 
Lycka till nu.
Mvh Magnus Eriksson |
 |
|
|
poppop
Member

460 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 18:08:09
|
Jag känner mig ohyggligt gammal när jag ser vinyl som någonting självklart i musiksammanhang. Tydligen är så inte fallet... Det var ju bara ett par år sedan som vi bytte från vinyl till cd i skivaffärerna... eller... kanske inte... tiden går fort ibland. Hjälp.
Inför kalibreringston på alla skivor. 1 KHz till test. |
 |
|
|
Peta
Member

68 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 11:04:41
|
Hehe, minns också mycket väl när CD tog över. Det gick snabbt tills alla bara köpte CD. Stina Nordenstams första LP var den sista nya LP jag köpte, Cures Disintegration den första CD:n. Sedan kom perioden när alla skivaffärer reade bort sina vinyllager, då önskar jag att jag haft mer pengar! Det blev lite klassiker jag hann skaffa mig då, fast jag var en fattig gymnasist. Sjukt att ingen kunde ta det lugnt och fortsätta sälja vinyl. Att industrin ska få alla att reagera så hysteriskt! |
 |
|
|
naked child
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/04/30 : 23:59:10
|
| Alla nya cd kan beställas på vinyl, man måste bara be handlaren beställa den. |
naked child |
 |
|
|
musiclover
Member

345 Posts |
|
|
shiro
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2003/05/01 : 18:33:45
|
Peta SR-222, SR.222mk2, SR-222mk5 och borde alltså finnas även på SR-222mk4. Den är mekanisk och lyfter resp sänker en gaffel där remmen ligger. Själva remmen flyttas då på en capstan som har två olika diametrar. En för varje varvtal (33/45) Har du inte bytt rem borde du göra det. Tonarmen kan antagligen också monteras på olika höjd genom justering med en insexskruv. Spaken du talar om är endast för att höja/sänka tonarmen till skivan.
Hoppas att du blivit lite klokare nu när du är ägare till en mycket bra skivspelare.
Shiro |
 |
|
|
Peta
Member

68 Posts |
Posted - 2003/05/02 : 10:34:01
|
Hej, tack för alla tipsen! Angående vinyl: har börjat köpa mycket begagnade vinylskivor, vilket gör att jag upptäckt mykset musik från 60- 70-talen... Toppen att man kan beställa nya LP-skivor fortfarande, det ska jag göra i framtiden!
shiro, vad menar du med början av ditt meddelande? Verkar som om några ord fallit bort. Jag är nyfiken på vad det är som du tror finns aven på mk4. Har nu bytt rem senan den gamla gick sönder. Skivspelaren verkar toppenbra!
Förresten, varför ändra på höjden på tonarmen? Den höjd den var inställd på när jag köpte skivspelaren verkar fungera bra. Men, det är klart, jag känner inte till olika finesser med skivspelare.
|
 |
|
|
Peta
Member

68 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 12:59:16
|
| Förresten, vet någon hur det ser ut med marknaden för remmar till gamla skivspelarmodeller? Nu fanns det ju en rem att köpa, men nästa gång kanske det är slut på tillverkningen, eller? |
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 13:07:04
|
| Vad är det för typ av rem är det en svart variant eller en brunaktig sak. vad gäller tonarms höjden så har det med vinklar på pickupen att göra kan påverka ljudet en hel del. på linns armar så gäller att tonarmsröret skall vara parallellt med skivan. men man kan säga att ´pickuppfästet skall vara parallelt med skivan som utgångspunkt. det är så att olika pickuper har olika höjd. |
www.selleri.de
|
 |
|
|
shiro
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2003/05/03 : 13:07:58
|
Hej Peta Jo det har faktisk fallit bort en hel mening i början. Jag skrev att på modellerna SR-222, SR-222mk2 och SR-222mk5 finns en omkopplare till vänster på skivspelaren där man väljer hastighet 33/45. Underligt att det inte finns på mk4 som ligger emellan de som har omkopplare. Beträffande val av höjd på tonarmsbasen har det att göra med hur högt skivtallriken befinner sig. Armen kan ju monteras på många olika skivspelare. Man kan alltså få armen exakt i den höjd som passar för resp. skivspelare. Remmar finns att köpa på ett fåtal ställen. Vet inte var i landet du befinner dig så det går ju inte att ge någon rekommendation heller.
Shiro |
 |
|
| |
Topic  |
|