| Author |
Topic  |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 08:33:39
|
Någon som hört Ekseption. Vad jag vet så finns skivorna bara på vinyl, tyvärr.
Hur som helst är de grymma! Fast jag har ingen skivspelare numera... |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 08:52:55
|
Vilka minnen som flyter upp till ytan.... För dom som inte vet: Hollänsk 70-talsgrupp, på sin tid nyskapande. Mix av klassiskt och rock. Kommer dock inte på frontfigurens namn just nu. Väl värda en lyssning! Nog dax att gå till en butik med beggad vinyl ! |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 09:15:36
|
Första LP-skivan jag köpte var med Ekseption.
Mycket dimmiga minnen av dom.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
|
Gabe
Member

536 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 09:29:50
|
Jodå - Ekseption minns jag från 70-talet. De brukade mörda populära klassiska verk genom att "poppa" till dem på ett rätt känsolöst sätt - men, för tusan. Det är bara vad jag tycker! En viss nostalgisk charm finns det onekligen i deras tolkningar, även om jag saknar sältan och energin i mer hållbar musik. Skulle du tröttna på Ekseption finns det spännande spår att gå vidare på i den klassiska världen. Gershwins pianokonsert till exempel, och Rhapsody in Blue till exempel. Svänger grymt! Ravels pianokonsert och är nästa anhalt... Mycket nöje! gabe
|
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 10:30:05
|
Ja, det var länge sedan det. Dammade av skivan jag ägde för ett antal år sedan - innan jag sålde min vinylsvarv - men tiden hade inte varit snäll mot musiken. För mig höll den inte längre.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 11:08:26
|
En annan holländsk grupp som jag gillar bättre var Focus. Dom gjorde egen klassisk inspirerad instrumentalmusik. |
 |
|
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 11:33:32
|
Visst, plattor som "Mother Focus" (har jag fortfarande, men inte hört på kanske 10 år!), "Hocus Pocus" och någon live "..Berlin Concerto..." eller liknande. Minnen...minnen... |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
|
hkan
Member

130 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 13:41:44
|
| Sen har väl Jan Akkerman gjort en del solo också. Inte i klass med Focus men... Förresten hade dom inte en mindre hit med en låt ... Sylvia hette den väl? |
 |
|
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 17:21:09
|
Skivhugget har tre olika skivor på cd.
Två dubbel-cd och en enkel. Härlig musik och kul att även yngre människor har hört talats om de … |
 |
|
|
Hadoque
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 10:30:07
|
Ja, jävlarr va de var grymma.........då.
Jag glömmer aldrig den gången jag tog med mej skivan till musiklektionen. Majjen satte på skivan på 78 varv och jag vart helt stum för att han inte hörde att det var fel varv! Nu för tiden är jag helt övertygad om att han mycket väl visste vad som väntade och därför medvetet höjde varvtalet för att korta sitt lidande. För en musikmagister på 70-talet var det nog som att svära på en religionstimma, inte tillåtet !!!
Då var det riktigt tufft, men idag uppskattar jag inte upphottade klassiker a'la' Wellsponken. Eller för att citera Kjell Ahlinge - Ett bra orginal är alltid bättre än en dålig imitation.
|
Bomber och granater!! |
 |
|
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 20:02:48
|
Det finns ett bassolo på en av platterna. Har inte dessa vinylskivor hemma nu när jag inte har någon vinylspelare utan har magasinerat dem hos farsan så jag kommer inte ihåg vad skivan heter. Hursomhelst är det nog det grymmaste jag hört. Bra ljud är det på pressningarna också! |
Edited by - fredde on 2003/03/24 20:03:27 |
 |
|
| |
Topic  |
|