HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutstöten för dynaudio..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/21 :  12:24:50  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Ja nu är jag övertygad om att dynaudio inte är för mig. Har tidigare pratat om deras "elaka" mellanregister. Alltså att dom pga av (förmodligen) nån slags distorsion vid delningsfrekvensen låter vassa och lyssningströttande.
Var på hifimässa (eller vad man ska kalla det) hos rc/ljud och bild här i umeå. Uppkopplade med Gryphon grejjer (som förövrigt inte verkar helt dåligt). Jag trodde förut att detta mindre tilltalande missljud bara fanns att hitta i de mindre modellerna. Men nu har jag lyssnat på deras Confidence C2. Väldigt bra ljud med bra driv (musikaliskt) fast då med detta obehagliga missljudande

Andra intressanta grejjor var tex Egglestoneworks Andra men de levererar också lite ansträngt mellanregister. Annars ett rätt så tight ljud tillsammans med en lite fräck design.. Triangle ett annat lite ovanligt märke som inte lät helt dåligt.

Ja det var väl det ett par andra speakers där med eton element och inget delningsfilter som spelade rätt bra (även om jag inte hann lyssna så mycket på dom)

M3
Member

227 Posts

Posted - 2003/03/21 :  18:26:23  Show Profile Send M3 a Private Message
Hej Kraniet.

Jag var på RC igår(torsdag) Tyckte åxå det lät lite konstigt om Dynaudion. Men jag trodde det berodde på att man satt så nära dem...
Men förutom det där lite vassa så lät det väl hyffsat. Man skulle ha fått låna hem ett par, för det är rätt svårt att kunna sätta fingret på något. Då elektronik och rum är för mig helt okända.

Häls. Ronnie.
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/21 :  19:37:31  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Nej det är sådär dynaudio låter.. Rätt så bra ljud och så men den här missfärgningen i mellanregistret är där likt förbannat..
Men det är ju roligt att låna hem dom iaf antar jag..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Danne72
Member

88 Posts

Posted - 2003/03/22 :  00:53:25  Show Profile Send Danne72 a Private Message
Jag var också där och kan bara hålla med. Tycker inte heller att diskanten är helt behaglig i dynaudion. En bra högtalare är det helt klart men något för vass för min smak.
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/03/22 :  23:44:38  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Skulle nog drista mig till att säga att dynaudioär felkonstruerade.. Konstigt att dom får så bra kritik i tidningar..

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/23 :  01:11:31  Show Profile Send henricsson a Private Message
Det är då en sak jag inte kan förstå, varför släppa iväg en "felkonstruerad" produkt?
Det finns hur mycket som helst där man blivit näst intill chockad över missljudet, trots saftigt pris.

Jag förstår inte.

Du säger bygga, jag säger stabilt

Mjau!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/23 :  01:14:51  Show Profile Send Thomas A a Private Message

Dynaudio Confidence C4 har ganska så riktad ljud övre diskanten. Kan vara därför som ljudet känns vasst.

Jämförelsevis, är ex Revel Performa M20 bättre.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/03/23 :  08:13:24  Show Profile Send A8 a Private Message
Tror ni inte att det bara var dåligt matchat slutsteg? Inte för att jag lyssnat på just dessa dynaudio men på många andra med mycket olika erfarenheter beroende på vilken utrustning som används.

Jag har lagt märke till att många Dynaudio högtalare har relativt låg impedans och kanske är det del i varför det i vissa fall låter som det gör.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/23 :  11:00:15  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag har fått lyssna helt själv på fredagen och kan bara hålla med om att det lät vasst. Dessutom var ljudbilden en katastrof, det kändes som att högtalarna var fasvända, jag förstår inte vad de har gjort fel. Jag lyckades aldrig hitta nån sweet spot.
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/03/23 :  11:49:22  Show Profile Send gurin a Private Message
Suck!
Lyssnade ni bara på de stora C2:orna? Ja de lät lite vassa, men de hade samtidigt den högsta upplösningen i mellanregistret jag någonsin hört. Man hörde tydligt igenom inspelningarna. Är det de ni inte gillar? C2:orna demades med Gryphon och jag skyller vassheten på dem.

De mindre modellerna demades med en 50 watts klass A mosfeths-förstärkare. Där fanns ingen vasshet. Stor och oerhört klar ljudbild även på de nya Contour modellerna.

Det är min åsikt, efter mina öron. Hade jag 80 000 skulle jag låna hem C2:orna och se vad 60 watt i 4 ohm kan göra med dem. Mitt rum är inte så stort men min utrustning gör att de bara går att lyfta in dem och pröva. Inte som AA Dvorak, där mycket kringutrustning också måste köpas.

Mvh/Gurin
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/03/23 :  17:44:45  Show Profile Send 24U a Private Message
Den samlade uppfattningen om C2:orna var spännande att höra för mig som är Dynaudio-freak. Inte haft den äran än med C2. Alla Dynaudio jag lyssnat på, haft själv har alla haft denna tendens innan dom vart färdiginspelade. Och det tar tid med Dynaudio; börjar släppa efter 200 timmar... Sedan är dom rent förskräckliga mot förstärkaren. Är nöjd först nu med thule IA250B i balanserad drift. Håller med er alla om knepigheten med Dynaudio, men när man får dom att svänga, svänger dom värre än allt annat... *hukar mig nu, för nu blir jag nog inte oemotsagd... ler brett*
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/23 :  23:08:25  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag håller med dig Kraniet om att Dynaudios dyrburkar som jag lyssnade till på umemässan lät mysko.
När man spelade högt slog det lätt över och blev vasst i överkant. Inte som en orkester som spelar forte utan som om ljudet tappade skärpan och delar av innehållet blandades ihop till en hård massa. Spelade man lågt hände ingenting. Ingen bas, inget sväng. Dött! Okomplicerad musik på lagom volym lät bra. Då var upplösningen hög liksom dynamiken. Andra inspelningar var helt söndertrasade och basen halvt ur slag. Jag undrar om inte högtalarna var oinspelade alternativt att fasen var felvänd på nätet till cd-spelaren eller något sådant.
Kan i så fall förklara varför den billigare Cain kombinationen lät bättre än Gryphon.

mvh Johan

Don´t fear the reaper
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/23 :  23:12:51  Show Profile Send brumel a Private Message
PS. Om diskanten nu var riktad menar du Thomas A att den sprider dåligt i vasshetsområdet?

Don´t fear the reaper
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/24 :  00:51:46  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Brumel,

jag spekulerar. Graferna ovan är normaliserade. Hårdhetsregistret brukar väl annars mest ligga mellan 3-7 kHz, om jag förstått det rätt. Vad som kan sägas är väl att i diskantens högre oktav (10-20 kHz) så faller Dynaudions spridning ganska mycket. Om örat är känsligt för riktning även i detta registret kan man tänka sig att högtalarna uppfattas som något vassa. Om örat träffas från flera riktningar via studsat ljud kanske ljudet "mjukas upp lite". Har för mig jag läst också att vasst ljud inte beror på för mycket diskant, snarare för lite indirekt strålad diskant. Dock är väl allt som vanligt en balans mellan högtalare och typ av rum som den spelar i.

Thomas

Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/03/24 :  08:16:47  Show Profile Send gurin a Private Message
Om jag förstod det hela rätt så spelade hela dynaudiorummet på den nya terminatorn. Vilket kanske kan förklara något.

mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/24 :  08:23:25  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Vad än en skiljetrafo gör eller inte gör med ljudet så inte ger det de effekter som diskuteras i denna tråd......

Jag var inte där och hörde och har inget att säga i Dynaudiofrågan men hur menar du att detta skulle hänga ihop gurin?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/03/24 :  08:26:52  Show Profile Send gurin a Private Message
Min skiljetrafo terminator 0.3 förändrar mellanregistret. Olika effekt med olika komponenter men alltid skillnad.

mvh/Gurin

Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/03/24 :  08:29:42  Show Profile Send gurin a Private Message
Skulle kanske tillägga att min personliga gissning är att högtalarna inte är fullt inspelade.

De som hade mest inspelning hade några dagar med brus och min erfarenhet av dynaudio är att de låter apa råa, någotsånär efter 200 och bra efter 400 timmar eller mer.

Dessa högtalare borde ligga någonstans mellan 200 och 400 timmar.

mvh/Gurin

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/03/24 :  12:26:19  Show Profile Send B Peter a Private Message
Det behöver inte vara högtalaren som är problemet. De ljudeffekter ni beskriver, där allt egentligen låter tydligt och klart men samtidigt är hårt, nästan distande, och gör ont i öronen efter en stund; den effekten får jag hemma när jag använder skärmade nätkablar. Tro't eller ej!
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2003/03/24 :  13:15:18  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Jag fattar ingenting... Jag har i och för sig inte hört de allra dyraste av Dynaudios modeller men de billigare har jag hört. Jag äger själv ett par Audience 72 och har genomgående elektronik från Copland. Jag har aldrig stött på det fenomen ni talar om. Möjligtvis när högtalarna var helt nya och inte inspelade alls men aldrig efter det. Jag är själv ytterst grining när det gäller vasst och lyssningstrött ljud. Jag har dock aldrig upplevt detta. Mycket märkligt eftersom jag hört dynaudios konstruktioner med en rad olika elektronik, i butik dock. Jag tycker bara att det rockar satan och att det finns en hel del spelglädje. Men det är ju jag...
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/03/24 :  17:31:49  Show Profile Send 24U a Private Message
Både jag, Gurin och Bluesboy har berört inspelningströgheten hos Dynaudio. Där och hur den jäklas med ampen ligger troligen hela bekymret. Gurin har också bekräftat min erfarenhet att först efter ca 200 timmar börjar dom släppa. Tråkigt om inte provlyssningar hos handlare eller mässor har tagit hänsyn till detta kända fenomen hos dessa burkar... Dynaudio är rent kusligt
bra redan på instegsnivån Audience. Har haft 42:or, 42C, har nu 82:or och BluesBoy 72:or. Polarn har ett par äldre 40:or. Den kritik de allmänt får är nästan för stor analys/lojja/svala/slanka med tankar åt monitorhållet, håller med, men det kan till stor del hänföras till icke helt stabil elektronik. På med krutet och det rockar bra... *leer me hela nyllet*

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/03/25 :  15:00:38  Show Profile Send drkim a Private Message
Haha!
Ni är bara för härliga

Lyssningströtthet som skulle bero på Dynaudio... hmmm

Jag skulle vilja föreslå att ni testar ett par riktigt inspelade ex med elektronik som passar..
Bara för att det står Gryphon på lådorna och att de är dyra behöver ju inte innebära att dom passar Dynaudio..

Kör själv Contour 3.0 - läste i High Fidelity att Confidence låter snarlikt.. men bättre (har inte hört den själv), enligt test i Stereophile (http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?337) så bekräftas mina lyssningsintryck av 3.0: orna - det vill säga att det är mellanregister och diskantområdet som är i särklass. Att inte basen klarar av svåra Amerikanska vardagsrum, påverkar inte Svenska förhållanden.. Så - japp även basområdet är i toppklass..

Dynaudio gör några av dom bästa högtalarna i Världen - oavsett prisklass..
Jag skulle i alla fall inte byta mina, mot något annat än ett par nya Dynaudio..

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke

Mitt system! Maila mig!

Edited by - drkim on 2003/03/25 15:01:48
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/03/25 :  15:45:18  Show Profile Send David A a Private Message
missljud i mellanregistret och felkonstruerade?? Tycker alltid att just mellanregistret och spelglädjen varit en av Dynaudios bästa sidor. Och det stämmer ganska bra överens med dom tester som skrivits oxå.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/25 :  20:55:54  Show Profile Send Thomas A a Private Message
jag tycker det är något konstigt ändå. Om tester visar att de är bra, är dessa då inspelade 200 timmar? 200 timmar, det är halvår om man spelar 1.5 timme per dag. Om det kommer en ny högtalare för test, så har jag läst i många tester att högtalarna är nya, och att de spelar kanske några dagar innan de lyssnar.

Skulle vara på sin plats att försöka reda ut inspelningsmystiken:

Hur lång tid har högtalare på mässor/butiker spelats in?
Hur lång tid har högtalare som sänds för högtalartester spelats in?
Har någon jämfört högtalare som spelats 10 resp. 200 timmar, sida vid sida?

Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2003/03/25 :  23:17:39  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Tvärtom så står Dynaudio för spelglädje. Är enligt min mening verkligen neutrala, varken ljusa eller mörka. Samtidigt som de är hifi så är de också några riktiga musikförmedlare. Hur många är det egentligen som varit inne i hifi-träsket (bytt högtalare som man bytt kalsonger) och slutligen bestämt sig för ett par Dynaudio. Vi är ett gäng kan jag säga... We know the truth - do you?
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/03/25 :  23:54:32  Show Profile Send Brosk a Private Message
Dynaudio-rummet i Umeå var extremt dämpat och det spelades nog bra mycket högre än vad det lät som för att få till luften i toppen. Kan det ha med den upplevda hårdheten att göra?

Personligen tyckte jag det lät bra och att Gryphon spelade avsevärt bättre än Cayin (som ändå känns mycket prisvärda)

Lite dålig stil dock att gömma den stora Terminatorn bakom skynket om det nu var så (jag såg den inte i rummet). Det är ändå 16000:- av ljudförbättring som mörkas och jag tycker den lilla T0.3:an är rent revolutionerande bara den.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000